עלייה חדה במדד מנהלי הרכש לחודש נובמבר

המדד רשם עלייה חדה של 8.4% לרמה של 68.8% מרמה של 60.4% בחודש הקודם. מדד מנהלי הרכש העולמי ירד בחודש נובמבר ב-0.8 נקודות האחוז


00:00 ,17.12.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

המדד רשם עלייה חדה של 8.4% לרמה של 68.8% מרמה של 60.4% בחודש הקודם. מדד מנהלי הרכש העולמי ירד בחודש נובמבר ב-0.8 נקודות האחוז
 
מדד מנהלי הרכש של ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל ובנק הפועלים לחודש נובמבר רשם עלייה חדה של 8.4 נקודות אחוז לרמה של 68.8% מרמה של 60.4% בחודש הקודם. זהו החודש השישי ברציפות בו המדד נמצא מעל רמת ה-50%, המבחינה בין התרחבות להתכווצות הפעילות במגזר היצרני.
 
רמת המדד היא הגבוהה ביותר שנמדדה עד כה. החודש היחיד בו נמדדה רמת מדד דומה היה אוגוסט 2007, טרם המשבר. רכיבי המדד מצביעים על עלייה בביקושים ליצוא ובביקושים המקומיים וכן כוונות להגדלת מספר המועסקים. מנהלי הרכש מצביעים זה החודש השני על ירידה במחירי חומרי הגלם.
 
מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, ירד בחודש נובמבר ב-0.8 נקודות אחוז לרמה של 53.6%. זהו החודש החמישי ברציפות בו המדד העולמי מצביע על התרחבות בפעילות, אם כי החודש חלה בו כאמור ירידה קלה. בין המדינות בהן נבלמה החודש העלייה במדד ניתן לציין את ארה"ב, יפן, קוריאה, טייוואן ותורכיה.
 
לדברי כלכלני בנק הפועלים, מדד מנהלי הרכש זינק בחודשיים האחרונים ב-16.6 נקודות אחוז, והגיע לרמת שיא מאז החלה המדידה. התגברות הביקושים באה לידי ביטוי גם בנתוני הלמ"ס המצביעים על עלייה חדה ביצוא התעשייתי וכן על מגמת עלייה בייצור התעשייתי החל מחודש יולי.
 
מעודדים במיוחד הנתונים המתייחסים למצב התעסוקה שעקביים עם השיפור שנרשם בנתוני הלמ"ס ברבע השלישי של השנה. התנודתיות במדד מנהלי הרכש בשנתיים האחרונות הייתה גבוהה יותר מזו של מרבית מדדי מנהלי הרכש בעולם - בשיא המשבר המדד ירד לרמת שפל של 28.5%, נמוך משל מרבית המדינות, ואילו עתה הוא מזנק לרמה הגבוהה בעולם.