דוד ארצי: "היצוא תורם ל-50% מצמיחת המשק"

יו"ר מכון היצוא קרא בפני ועדת הכספים של הכנסת לנקוט באמצעים לחיזוק הדולר ומידור התיסוף. "במידה ויימשך התיסוף הנזקים לחברות היצוא יכולים להיות קשים ביותר"


00:00 ,12.08.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר מכון היצוא קרא בפני ועדת הכספים של הכנסת לנקוט באמצעים לחיזוק הדולר ומידור התיסוף. "במידה ויימשך התיסוף הנזקים לחברות היצוא יכולים להיות קשים ביותר"
 
יו"ר מכון היצוא, דוד ארצי, נשא את דבריו בפני ועדת הכספים של הכנסת וקרא שוב לנקיטת אמצעים לחיזוק הדולר מידור התיסוף. ארצי הציג את תרומת היצוא לצמיחת המשק, ליצירת מקומות עבודה, צמצום האבטלה וגידול בתוצר הלאומי.
 
בהתייחסו לתרומתו העצומה של היצוא למשק הישראלי וישירות לחברה הישראלית, קרא ארצי להמשך בנקיטת צעדים למניעת תיסוף השקל  מול סל המטבעות במהלך החודשים הקרובים (בשנת 2008 חל ייסוף של כ-12.7% בשקל מול הדולר, של 6% מול האירו ושל 19% מול הלי"ש, הכל בשע"ח ממוצעים שנתיים). המשימה למניעת תיסוף, כך טוען ארצי, מוטלת על בנק ישראל ועל הממשלה כאחד. ארצי בירך את בנק ישראל על נקיטת הצעדים הדרושים בכדי לחזק את הדולר ואמר כי הוא סומך על בנק ישראל, שלמרות הפסקת רכישות היומיות, ימשיך לפעול באופן אחראי הלוקח בחשבון את צרכי הצמיחה של המשק.
 
בהתייחסו לתיסוף, אמר ארצי כי התיסוף  לא נוצר רק בעקבות היחלשותו העולמית של הדולר, אלא גם כתוצאה מהתחזקות השקל לעומת סל המטבעות המשוקלל על פי סחר של ישראל עם מדינות העולם, כפי שמחושב על ידי בנק ישראל עצמו (ב-2008 נוצר תיסוף ריאלי אפקטיבי של 11 אחוז מול סל המטבעות).
 
ההשלכות של תיסוף זה, לא כולל השפעת המשבר העולמי בשווקים, תרמו להקטנת יצוא הסחורות לשירותים (ללא יהלומים) בהיקף של כ-2.5 עד 3 מיליארד דולר, לכך כמובן יש להוסיף את השפעת הירידה בסחר העולמי ובביקושים העולמיים, שהביאו גם הם לירידה חדה ביצוא החל מהרבעון האחרון של 2008.
 
יו"ר מכון היצוא טען בדבריו בפני ועדת הכספים של הכנסת כי הסימנים הראשונים להיחלצות מהמיתון עדיין שבירים וכי ללא התאוששות משמעותית ביצוא לא תתקיים צמיחה ברת קיימא. "התאוששות משמעותית ביצוא תושפע כמובן מהתאוששות בשווקים הבינלאומיים, אך גם מהתפתחות שער החליפין. במידה ויימשך התיסוף הנזקים לחברות היצוא יכולים להיות קשים ביותר והשפעתן תהא לטווח ארוך", אמר ארצי.