ועדת הכלכלה קיימה דיון מיוחד בנושא פיתוח טכנולוגיות מים חדשניות

חברי הוועדה הודו בפוטנציאל הקיים בטכנולוגיות המים לקידום הייצוא הישראלי. מנכ"ל חברת אריסון: תחום טכנולוגיית המים יכול להפוך לשוק היצוא מס' 2 של מדינת ישראל אחרי ההייטק


00:00 ,29.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

חברי הוועדה הודו בפוטנציאל הקיים בטכנולוגיות המים לקידום הייצוא הישראלי. מנכ"ל חברת אריסון: תחום טכנולוגיית המים יכול להפוך לשוק היצוא מס' 2 של מדינת ישראל אחרי ההייטק
 
ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום דיון מיוחד אשר עסק בנושא פיתוח טכנולוגיות מים חדשניות ונסוב סביב עניין תקינה בינלאומית, תקציבים ועוד.
 
לצד חברי הוועדה הגיעו לדיון מומחים מהתחום בהם מנכ"לית מכון התקנים הישראלי זיוה פתיר, מנכ"ל חברת אריסון אורן ברוך וראש מכון גרנד למחקר המים, פרופ' רפאל סמיט.
 
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ משה כחלון, ציין בדבריו כי "ועדת הכלכלה רואה בטכנולוגיות המים פוטנציאל מרכזי לקידום הייצוא הישראלי. הוועדה תעקוב מקרוב אחר התקדמות המימוש של התוכנית הלאומית לקידום טכנולוגיות מים באמצעות בקרה על הנעשה בתקינה הלאומית והבינלאומית. מימוש החלטות הממשלה חשוב ביותר לנוכח העובדה כי קיים איום טרור מוחשי על מי השתייה. מרבית מאגרי המים אינם מוגנים באופן מיטבי כנגד איום זה בעיקר ברשויות המקומיות. יש להאיץ את פיתוחם של טכנולוגיות ביטחוניות ויש חשיבות רבה מאוד לתקן מחייב בתחום".
 
ח”כ דוד טל:” מכון התקנים הינו גוף חשוב שהמדינה חייבת לחזקו כל העת. אין מקום להפרטה של ארגונים מצליחים. תרומתו של מכון התקנים ראויה לציון”.
 
אבשלום וילן: ”יש פוטנציאל להפוך את ישראל לשחקן עולמי מוביל בנושא פתרונות מים מתקדמים. הצפי לשנים הבאות מלמד כי המחסור במים שייווצר בעתיד יהפוך את מתן הפתרונות לשוק מרכזי. ישראל הינה גורם מוביל בעולם בטכנולוגיות ותקינה ואנו חייבים לדחוף קדימה את כל נושא הסיוע הממשלתי לטובת הנושא שיש בו פוטנציאל אדיר".
 
מנכ”לית מכון התקנים הישראלי, זיוה פתיר: "כדי שנבין עד כמה נושא פתרונות המים כה חשוב אספר לכם כי במהלך דיון שהתקיים לאחרונה ובו השתתף שיח מבחריין, יורש עצר שאחראי על פיתוח, הוא הסביר לנוכחים כי בעוד 50 שנה הוא יאבד את כל מקורות הנפט ולכן בחריין חייבת להיות מהמובילה בעולם בכל הקשור לאנרגיה אלטרנטיבית ועל כך הם משקיעים מיליוני דולרים. מכון התקנים רואה עצמו כפלטפורמה לתעשייה וליצוא עולמי. כיום אין תקינה עולמית ואם נצליח בצורה חכמה להוביל את התקינה נשיג את כולם במירוץ".
 
אורן ברוך מנכ”ל חברת אריסון: "תחום טכנולוגיית המים יכול להפוך לשוק היצוא מס' 2 של מדינת ישראל אחרי ההייטק. בעתיד הוא יכול להפוך גם למספר אחד. המדינה חייבת לדאוג לכך שהפוטנציאל יתממש. יש ירידה בהיצע המים, פחות גשם בעולם ואוסטרליה כדוגמה מתמודדת עם בצורת חריפה. הספק המים הולך ויורד והביקוש עולה. ניתן להסתדר ללא סלולארי - אי אפשר לחיות ללא מים. יש ביקוש ענק שמחפש טכנולוגיה שתוריד את המחיר. הטכנולוגיה חייבת להוריד את מחיר ייצור המים. ישראל הינה מספר אחד בעולם בהשקייה ובהתפלה. כלומר, יש ביקוש עולמי ענק ולנו יש יכולות מוכחות בתחומים רבים הקשורים למים. הכסף הגדול הבין שיש כאן פוטנציאל להשקעה אולם יש להתמודד עם החסמים שהמדינה יוצרת. ועדת הכלכלה חייבת להוביל את הנושא ולבצע מעקב שוטף.
 
ראש מכון גרנד למחקר המים, פרופ' רפאל סמיט: ”יש קיצוץ משמעותי במלגות שאמורים להגיע לדור הבא של מנהיגי הטכנולוגיות. לצערי 90% מהסטודנטים פונים לעסוק בהייטק ולא נשארים בתחום המים. הממשלה החליטה להשקיע בתקציבי מחקר ולא מימשה את החלטתה".