דודי שמש לפי תקינה פלשתינאית

במסגרת מבצע כלל ארצי של רשות המסים התגלו ליקויים חמורים, כולל מקרים בהם הודבק על גבי הדודים תו תקן מזויף, היות והם יוצרו בתחומי הרשות


12:43 ,30.11.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

כחלק ממבצע מע"מ כלל-ארצי שהתקיים לאורך השבוע האחרון, נערכו ביקורות בכ-226 עוסקים בתחומי ייצור, התקנת ומכירת דודי שמש של הספקיות הגדולות בארץ.

 

מן הממצאים הראשוניים שנאספו בשטח עלה כי אצל כמחצית מן העסקים בענף שנבדקו נמצאו ליקויים מהותיים בניהול ספרי החשבונות ובדיווח למע"מ, ובשלושה מקרים של ליקויים חמורים במיוחד אף נערכו מעצרים. בעקבות הממצאים, ייערכו לאותם עסקים שומות מתוקנות הצפויות להכניס לקופת המדינה עוד מיליוני שקלים שנגזלו ממנה במרמה.

 

השימוש במערכות סולאריות כדוגמת דודי שמש רווח מאוד במדינת ישראל. כ-85% מבתי האב בישראל עושים שימוש בדודי שמש לחימום המים בביתם. על פי הערכות שנעשו לקראת המבצע, היקף המסחר בענף הינו כ-700-900 מיליון שקל בשנה.

 

ההכנות למבצע נמשכו חודשים רבים, במהלכם נאסף על ידי משרדי מע"מ מידע מודיעיני, נערכו תצפיות ומעקבים אחר החשודים והוכנו תיקי חקירה עשירים בראיות. לקראת יום היציאה לשטח, הונפקו כ-40 צווי חיפוש. על סמך המידע המוקדם שנאסף והחומרים שנתפסו בשטח חשפו ליקויים חמורים אצל 110 עסקים. הממצאים הועברו להמשך בחינה מעמיקה ובסיום המבצע, תיקים בהם יש ראיות להעלמת עסקאות יועברו לבחינה גם במשרדי מס הכנסה ובמידת הצורך, גם לטיפול במישור הפלילי.

 

במהלך המבצע נתגלתה למבקרים תופעה מטרידה, כאשר בעשרות מקרים בכל רחבי הארץ נאספו ראיות כנגד מספר עוסקים החשודים במכירת דודי שמש שיוצרו ברשות הפלשתינאית, אשר על גביהם הודבק תו תקן מזויף השייך ליצרניות מובילות והם מהווים סכנה ממשית לשלום הציבור.

 

באחד מן המקרים, בעקבות המידע שנאסף נפתחה חקירה ביחידת הביקורת במשרד מע"מ ירושלים בשיתוף משרד חקירות מע"מ ומכס ירושלים כנגד בעל שני סניפים למכירת והתקנת דודי שמש בירושלים ובעל סניף נוסף בבית שמש. לאחר שבחיפוש שנערך במשרדו נמצאה כמות גדולה של חשבוניות לא מדווחות, התבסס חשד כי ברוש העלים עסקאות בהיקף של למעלה ממיליון שקלים ובהתאם לממצאי החקירה הראשוניים, ברוש נעצר ושוחרר בערבות בבית משפט השלום בירושלים.

 

מעצר נוסף התרחש לאחר שמבקרים ממשרד מע"מ רמלה הגיעו אל חאפז אלנקיב, מלוד, לאחר שהתקבל מידע מודיעיני בעניינו כי הוא מנהל עסק להתקנת ומכירת דודי שמש מבלי לדווח על כך כלל לרשות המסים. כשהגיעו אנשי הביקורת לבצע חיפוש בעסק מצאו שם בחור שסירב להזדהות בטענה שאינו יודע מי בעל העסק וכי רק התבקש על ידי חברו לשבת שם. לאחר שהוזעק למקום צוות נוסף וכן כוח משטרה, התברר כי הבחור הינו בנו של בעל העסק וכי הוא ואביו אינם רשומים במע"מ כעוסקים.

 

בחיפוש בהסכמה שנערך במקום נמצאו מאות תעודות משלוח הרשומות על שם אדם שלישי אך עם מספר טלפון של האב וכן, ומסמכים נוספים המעלים חשד להעלמת קניות. בחיפוש בביתו של האב, נמצא מלאי גדול של דודי שמש. בסיוע חוקרי מכס ומע"מ ירושלים, האב נעצר ומחומר החקירה עולה חשד לאי דיווח עסקאות בהיקף של 700,000 ₪ נכון ליום הראשון לחקירה.

 

במע"מ פתח-תקווה גם נתקלו בממצאים מטרידים: במסגרת הפעילות נמצאו בחיפוש בביתו של אחד העוסקים צ'קים שנתקבלו מלקוחות ולא נרשמו, אז הודה העוסק בהעלמת רבע מהמחזור ובאי רישום ההכנסות ואילו בשני תיקים נוספים נערכו חיפושים ונמצא שימוש בפנקסי חשבוניות החשודים ככפולים. כל התיקים יועברו להמשך ביקורת מעמיקה ולטיפול חקירתי במידת הצורך.

 

המבצע  הארצי נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל הרשות משה אשר למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר ע"י עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.