הקשיים ביצוא דו שימושי לסין

בעקבות ציותה האדוק של מדינת ישראל למשטר הסנקציות האמריקאי על סין נגרמים עיכובים גדולים במענה מצד משרדי הממשלה השונים המסתיימים לעיתים תכופות בסירוב לבקשת היצוא


11:38 ,05.03.2019 מאת: עמירם הלוי

חברות שמתכוונות לייצא מוצרים דו שימושיים לסין - כדאי שתדענה שדרכן לשם לא תהיה קלה (בלשון המעטה). ישראל מצייתת באדיקות למשטר הסנקציות האמריקאי על סין. לעיתים אפילו יותר בחומרה מאשר האמריקאים עצמם, וזאת בניגוד גמור לאירופאים. מה משמעות הדבר מבחינת יצואנים ישראליים לסין? עיכובים גדולים במענה מצד משרדי הממשלה השונים, המסתיימים לעיתים תכופות בסירוב לבקשת היצוא.

 

אם תשובה לבקשת יצוא רגילה מתקבלת במשרד הכלכלה בין 5 ל-20 ימי עבודה, הרי תשובה (גם שלילית) לגבי בקשת יצוא לסין יכולה לקחת פרק זמן ארוך פי כמה וכמה, ולעיתים כמה חודשים.

יצואנים לסין אשר ביקשו לדעת לוח זמנים משוער לתשובה תשובתי כרגולטור היתה תמיד: ״איני יכול לתת לכם שום פרק זמן מינימלי או מקסימלי לתשובה שלי, כי הדבר אינו תלוי בי״.

 

כך נוצר מצב מוזר שביד אחת ישראל מזמינה חברות סיניות לפתוח מרכזי פיתוח ופעילות בישראל, וביד השנייה מעכבת את יצוא תוצרי הפיתוח הללו לסין בצורה כזו שלחברות אין כל ודאות עסקית לגבי אישורי ומועדי היצוא.

 

לדוגמה: חברת ענק בינ״ל רכשה חברה ישראלית בסכום נכבד, והתחילה לפתח מוצרי מחשוב ותוכנה בישראל, והתכוונה להמשיך את הפיתוח בסין. ברכישה הם לא בדקו את נושא קבלת רישיונות יצוא לסין, כי לא חשבו שהדבר יהווה בעיה. אולם לחוסר מזלם, הפיתוחים של מרכז המו״פ של החברה היו תחת פיקוח משטר ואסנאר. קבלת הרישיון לייצוא הפיתוחים לסין ארכה 9 חודשים. החברה הבהירה לי שאינם יכולים לתפקד בפרקי זמן ארוכים כאלה לאישור היצוא, שכן יש חשיבות עליונה להגעת המוצר המפותח לשוק במהירות. עניתי להם את תשובתי הרגילה. לצערי, כתוצאה מכך, לא עבר הרבה זמן, והחברה הבינ״ל סגרה את מרכז הפיתוח הישראלי ופיטרה מאות עובדים באזור המשווע לתעסוקה.

 

דוגמה נוספת להמחשת הפרדוקס: פנתה אלי חברה ישראלית שפיתחה רעיון ייחודי ופורץ דרך למניעת שריפות בתעשייה. המוצר היה מבוסס בחלקו על מצלמות תרמיות המפוקחות בפיקוח יצוא דו שימושי. החברה קיבלה הזמנה גדולה מסין, שהיתה יכולה להכפיל את מכירותיה השנתיות. והזמינה אותי לביקור אצלה, על מנת לעדכן אותי ולקבל מושג כמה זמן ייקח לה לקבל את הרישיון ליצוא לסין. בביקור בחברה הבהרתי להם שהאישור יכול לקחת כמה חודשים. מנכ״ל החברה הבהיר לי שאינו יכול להמתין זמן כה רב לתשובה, כי הוא יפסיד את העיסקה שאמורה להביא להכפלת מכירותיו השנתיות ולהכפלת כוח האדם המועסק אצלו - באזור מוכה אבטלה. בתגובה הבהרתי לו שאיני יכול לתת לו תשובה ברורה יותר.

תגובת מנכ״ל החברה היתה: אם כך, אני פשוט אפסיק לרכוש את המצלמות התרמיות מהיצרן הישראלי ואקנה מצלמות תרמיות מחו״ל וארכיב אותן במוצר שלי. הבהרתי לו שחובת בקשת רישיון היצוא אינה תלויה במקום ייצור המצלמות, ושגם במקרה כזה עדיין יהיה חייב ברישיון ממשרד הכלכלה.

ואז אמר לי המנכ״ל: אם כך, אני אאלץ לעשות מעשה שמנוגד לאופי הפעילות שלי עד כה, אני אייצא את המוצר ללא המצלמות לאירופה, וארכיב את המצלמות התרמיות באירופה. כך אהיה פטור מבקשת רישיון בישראל, ואני אקבל רישיון יצוא באירופה בקלות רבה. אולם המשמעות היא שאני מפסיק לקנות מוצר כחול לבן (המצלמות התרמיות) ושאני אאלץ לפטר מחצית מכוח האדם שלי.

תגובתי היתה: אני מודע לפרדוקס הזה, ואין לי מה לומר לך אלא שעליך כמנכ״ל חברה לעשות מה שנכון עבורך ועבור הישרדות החברה. וכך אכן עשתה החברה.

 

אם יש לכם ספק - שאלו את עמיל המכס שלכם.  

 

עמירם הלוי שירת כציר כלכלי של ישראל ביפן, בהודו, בספרד ובאוסטרליה, והיה עד לאחרונה מנהל תחום ״פיקוח יצוא דו שימושי״ במשרד הכלכלה ושימש בתפקיד זה במשך 10 שנים. ליצירת קשר במייל ניתן לפנות לכתובת דוא״ל [email protected] או באתר: http://www.ah-consultant.com/