למרות המחאות: לא יוטל היטל על יבוא מלט

ועדת ההיצף החליטה ביום חמישי האחרון לדחות את המלצת הממונה על ההיצף להיטל היטל על יבוא המלט. שרגא ברוש: זהו יום שחור לתעשייה הישראלית והחלטה תמוהה של ועדת ההיצף. ישראל תהפוך ל׳פח הזבל׳ של העולם


14:30 ,18.11.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת ההיצף החליטה ביום חמישי האחרון, ברוב של 8 קולות נגד 2 לדחות את המלצת הממונה על ההיצף להיטל היטל על יבוא המלט. ההחלטה תעלה לאישור השרים שצפויים להתנגד. ההחלטה מהווה תבוסה להסתדרות ולמפעל נשר שתמכו בבקשה להשית היטל.

 

בנייר עמדה שהוציאו אנשי משרד האוצר מוקדם יותר השבוע לוועדה, הם כתבו כי אין להשית היטל על יבוא מלט מטורקיה ומיוון כפי שהמליץ הממונה. על פי עמדת המשרד, כאשר התחרות היא מול מונופול, אין זה סביר שירידת נתח השוק שלו או מחיריו ייחשבו לנזק.

 

גם הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, כתבה בחודש שעבר לוועדה המייעצת כי לשיטתה יש להימנע ממתן המלצה על הטלת מס על יבוא מלט. לדברי הלפרין, ממצאי בדיקת הרשות העלו תמונה ברורה של הגברת התחרות בענף המלט, שנובעת מהגדלת היבוא. הטלת היטל על יבוא בהיצף עשויה לגדוע את התחרות, ולשלול מהציבור את פירותיה - וזאת ללא כל תועלת שיכולה לשמש משקל נגד לנזק הזה.

 

יחד עם זאת היועץ המשפטי להסתדרות, עו״ד יחיאל שמיר, שלח טרם קבלת ההחלטה מכתב דחוף ליו״ר הוועדה המייעצת להיטלי היצף, עו״ד דוד ויניצקי, ולמרכז בכיר היטלי סחר במשרד הכלכלה משה ילמה, שבו כתב: ״אנו קוראים לחברי הוועדה המייעצת להמליץ לשר הכלכלה להטיל היטל היצף על יבוא מלט מיוון וטורקיה, למען ההגנה על תוצרת הארץ ולמען שמירה על פרנסתם של מאות רבות של עובדים בתעשיית המלט המקומית. ההסתדרות סבורה כי הגנה על תוצרת הארץ ועידוד רכישת ׳כחול לבן׳ הן הכרחיות וראויות, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית״.

 

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש אמר בתגובה כי ״זהו יום שחור לתעשייה הישראלית. הוועדה המייעצת לשרים בנושא ההיצף החליטה באופן תמוה ושמנוגד לכל הגיון סביר, שלא להטיל היטל היצף על יבוא מלט לישראל. בכך מדינת ישראל נותנת יד להפרה בוטה של חוקי הסחר הבינלאומיים ומסכימה למסחר לא הוגן, שהופך את ישראל ל׳פח הזבל׳ של העולם. ראוי שהעובדים הישראלים והציבור הישראלי יבין כי אם שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן יקבלו את המלצת הועדה ולא יטילו היטל היצף, הרי שלמעשה הם יובילו לחיסול התעשייה הישראלית והפקרת עובדיה״.