מקום המסתור החביב על מבריחים: התחתונים

במסגרת מבצע שנערך על ידי מינהל המכס, בשיתוף האינטרפול, ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות, נתפסו, בין השאר, 16 אלף כדורי תרופות מזוייפים


12:55 ,02.07.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

כ-16 אלף טבליות, אבקות ובקבוקי נוזלים המכילים תרופות החשודת כמזויפות, נתפסו על ידי בתי המכס במסגרת המבצע הבינלאומי "פנגיאה 7" למניעת הברחת תרופות מזויפות. המבצע נערך בשיתוף האינטרפול ואגף האכיפה במשרד הבריאות.

 

בין התרופות שנתפסו: גלולות למניעת הריון ותרופות להגברת האון הגברי, הנחשדות כמזויפות; תוספי מזון וכדורי הרזייה, הנחשדים כמכילים מרכיב תרופתי פעיל; כדורים המותרים ברכישה רק עם מרשם רופא; וכן סטרואידים אנאבוליים האסורים בייבוא.

 

במסגרת המבצע נבדקו על ידי בתי המכס הפזורים בארץ אלפי חבילות שנשלחו בים, באוויר וביבשה, תוך שימוש באמצעי גילוי מתוחכמים כגון מערכת הפרופיילינג של המכס. אלו מהחבילות שזוהו כחשודות, עוכבו והועברו לבדיקת רוקח. הבדיקה העלתה כי עשרות חבילות הכילו כדורים החשודים כמזוייפים. מהממצאים עלה, כי עיקר החבילות שנתפסו נשלחו מסין, הונג קונג, תאילנד, הודו, ירדן, אנגליה וארצות הברית.

 

גם הנוסעים שעברו דרך בתי המכס שבמעברי הגבול נבדקו, אך לא הצליחו להערים על הבודקים המנוסים: במהלך בדיקה שגרתית שנערכה באולם נוסעים במעבר אלנבי, מצא בודק מכס בתיק של נוסע, שעל פניו הכיל רק סיגריות וממתקים, כדורי סטרואידים במקום סוכריות באריזות הממתקים. במקרה אחר, נמצאו 3,400 כדורים החשודים כסטרואידים אנבוליים בתחתוניו של נוסע. ניסיון נוסף נעשה באמצעות הברחה של כמות זהה בתוך אריזה של עוגה. פריט לבוש נוסף חביב על המבריחים הינו גרביהם; שם, מסתבר, ניתן להסתיר כמות נכבדה, של עד 1,700 כדורים.

 

המבצע הבינלאומי "פנגיאה 7" נערך בחסות ארגון המכס העולמי ובמשותף עם ארגון הבריאות העולמי והאינטרפול. מטרת המבצע, בו לקחו חלק עשרות מדינות בו זמנית, הוא למנוע ייבוא, ייצוא וסחר בתרופות מזויפות, גנובות ומוברחות, המהוות סכנה ממשית לבריאות הציבור, ולהזהיר את הציבור בדבר הסכנות הכרוכות ברכישת תרופות אלו.