סוכל ניסיון הברחה של חומר לרקטות לרצועת עזה

עובדי מכס במעבר גבול ניצנה, בשיתוף השב"כ, איתרו שפופרות של פוליאוריתן מוסלק בתוך משלוח של סיליקון


13:53 ,04.05.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

עובדי המכס במעבר גבול ניצנה סיכלו בשיתוף השב"כ בחודשיים האחרונים הברחות של חומרים האסורים בכניסה לרצועת עזה שמקורם במצרים. על פי החשד של גורמי הביטחון, יועדו החומרים לארגוני הטרור ברצועה.

 

הסיכול האחרון היה לפני כשבועיים, כשבודקי המכס איתרו במשלוח של סיליקון, 1,200 שפופרות של פוליאוריתן, חומר האסור בהכנסה לרצועת עזה. לפי גורמי הביטחון, מדובר בחומר המשמש את ארגוני הטרור ברצועה לייצור חומר הודף לרקטות. לפיכך, הוחלט על תפיסת הסחורה.

 

לא מדובר בניסיון הברחה בודד, כי כבר בתחילת חודש מרץ סוכלו שני ניסיונות הברחה דומים. בתחילת החודש הגיע משלוח של פחי צבע למעבר גבול ניצנה. בבדיקה שערכו מעריכי ובודקי המכס התגלה כי בחלק מפחי הצבע הוסלק באופן מקצועי חומר מקשה, HARDNER, האסור בהכנסה לרצועה. החומר המקשה, לפי גורמי הביטחון, עלול לשמש את ארגוני הטרור לייצור חומר הודף לרקטות. אירוע דומה של הסלקת HARDNER בפחי צבע נחשף באמצע פברואר. בשני המקרים, הסחורה נתפסה על ידי המכס.

 

ניסיון הברחה נוסף שהותר לפרסום, אף הוא מתחילת חודש מרץ: בבדיקת משלוח של מזון יבש נמצאו חריגות והוחלט על בדיקה יסודית, במהלכה איתרו בודקי המכס 200 ק"ג של מוטות גופרית גולמיים, שלא הוצהרו.

 

הסחורה המוברחת התגלתה בארגזים, מהם הוסרו שם הסחורה ומהותה, ככל הנראה כדי להסוות את ההברחה. בדיקת מעבדה אנליטית אישרה כי מדובר בגופרית, שאף אותה אסור להכניס לרצועה, הואיל והיא עלולה לשמש כאחד המרכיבים בייצור אמצעי לחימה.

 

לפני כשבועיים הותר לפרסום כי עובדי המכס מעבר גבול ניצנה בשיתוף השב"כ מנעו כניסת 18 טון פחם מיוחד מסוגmetallurgical coke  לרצועה. מדובר בפחם המשמש כדלק בכבשנים ליציקות מתכות וממידע המצוי בידי גורמי הביטחון, עלה חשד כי פחם זה עלול לשמש את ארגוני הטרור לשימוש בכבשני ברזל לצורך עיבוד מתכות, התכתן ועיצובן לכלי נשק.

 

התפיסות הללו מבטאות את המאמץ הרב המושקע ע"י גורמי הביטחון ובשיתוף רשות המסים, מינהל המכס ובית מכס מעברי הגבול, לאיתור הברחות לרצועת עזה דרך מעברי הגבול השונים, בהם מעבר גבול ניצנה.

 

בכוונת גורמי הביטחון, בשילוב רשויות האכיפה השונות לפעול בכל הכלים העומדים לרשותם למיצוי הדין עם המעורבים בניסיונות ההברחה, בכלל זה העמדה לדין פלילי, הפעלת סנקציות כלכליות משמעותיות, שלילת היתרי מסחר בישראל וכן החרמה וחילוט הסחורה.