סחר החוץ של ישראל עובר ל״שער עולמי״

עם השקעה של כ-350 מיליון שקל ומאות אלפי שעות עבודה תעלה מערכת סחר החוץ החדשה של ישראל לאוויר ב-14 בינואר כשהמשמעות היא שהאחריות מתגלגלת על היבואן. מהן ההשלכות על היבואנים? כיצד נערכים מראש? יש פתרונות


11:58 ,09.01.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

בישראל פועלות מאות אלפי חברות העוסקות, כך או אחרת, בסחר חוץ. רמת המחשוב בקשר שבין היבואנים והיצואנים לבין גורמי הסחר השונים היא לרוב נמוכה. אצל מרבית העסקים בישראל, למעט בעיקר חברות הייטק וחברות גדולות שיישמו תהליכים מתקדמים, התהליכים מאופיינים בריבוי ניירת, בירוקרטיה ותהליכים ידניים, כאשר חוסר היעילות מתבטא בריבוי טעויות, איטיות, חוסר בקרה, חוסר שקיפות, חוסר יכולת לקבל מידע ניהולי בזמן אמת ובזבוז משאבים. אין ספק שחברות שמנהלות סחר בינלאומי חייבות להתייחס ביתר רצינות לפעילות הזאת.

 

 

אם שואלים את אבי ארדיטי, ראש מינהל המכס, שנכנס לתפקידו באוגוסט 2014, כל זה הולך להשתנות מהקצה אל הקצה. זאת הודות להשקעה של 350 מיליון שקל שעשתה מדינת ישראל במגה פרויקט מחשובי שהחל לפני למעלה מעשור: פרויקט הקרוי ״שער עולמי״.

 

אבי ארדיטי: ״בעידן העבודה ללא נייר, זה לא סביר שיבואן צריך עדיין להעביר למכס ערימות של מסמכים, המסרבלים את כל התהליך. מי מאיתנו לא מכיר את התמונה של תורים ארוכים של אנשים המגיעים למשרדי המכס עם ערמות של ניירת ואז צריכים לחכות לפקיד, ואחר כך מתעוררת השאלה האם הוא קיבל אותם, או לא. אם סוכן המכס יכול להתחבר דיגיטלית לספק בחו״ל, לגרור את הקובץ האלקטרוני ולהעבירו ישירות למכס ואותו פקיד מכס יידע לתת שירות ותשובה באופן מיידי – זה מה שצריך להיות – וזה יהיה״.

 

 

מה זה ״שער עולמי״?

 

מערכת ״שער עולמי״ הינה מערכת מחשוב חדשה, אסטרטגית וחיונית לניהול סחר החוץ של מדינת ישראל, שתכליתה זרימה מהירה של סחורות לישראל וממנה, תוך שיפור רמת האכיפה והשירות של המכס. המערכת תחליף את המערכות התפעוליות הקיימות במינהל המכס בתחום סחר החוץ.

 

בשיחה עם אבי ארדיטי הוא ציין כי ״המערכת פותחה על בסיס סטנדרטים בינ״ל מחמירים והיא נועדה לאפשר ניהול סחר חוץ יעיל יותר, תוך פישוט תהליכי סחר ושימוש במידע שיצטבר בה לטובת ציבור היבואנים וסוכני המכס, כמו גם לצורך ייעול עבודת המכס והבידוק הבטחוני. לצד צמצום הבירוקרטיה ופישוט תהליכי הסחר, המערכת תאפשר חיבור של כל הרשויות המוסמכות הרלבנטיות והרגולטורים השונים לבסיס נתונים אחד (מערכת ״מסלול״), בעזרת תהליכים ללא נייר (paperless), שימוש בטפסים אלקטרוניים, כרטיסים חכמים, זמני שירות מבוקרים ועוד״.

 

חשוב להדגיש שתהליך המכס החדש שונה משמעותית מהתהליך הקיים כיום. להלן שלושת השינויים העיקריים:

  1. סביבת paperless: הניירת המקורית אינה מועברת למכס פיזית, אלא מועברת כמדיה דיגיטלית סרוקה, כל מסמך בנפרד ולאחר שנחתם דיגיטלית.
     
  2. ארכיון באחריות היבואן: על היבואן לשמור את הניירת המקורית (קבצים חתומים דיגיטלית) למשך שבע שנים מיום השחרור מהמכס.
     
  3. הצטיידות בכרטיס חכם: הכרטיס החכם חיוני לעבודה בסביבה דיגיטלית. הוא משמש להגשת אישורים ותקנים, לדיווח למע"מ ובאמצעותו ניתן גם לחתום חתימה אלקטרונית על מסמכי היבוא ומסמכים אחרים.

 

בשורה התחתונה, אכן שינוי מהקצה אל הקצה במערכות המכס, אבל מצד שני המכס ״מגלגל״ הרבה מאד אחריות אל היבואנים מה שדורש היערכות רבה מבעוד מועד.

 

 

מתי ״שער עולמי״ עולה לאוויר?

 

״שער עולמי״ עולה לאוויר הרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים. בליל ה-10 בינואר 2018 היבוא של מדינת ישראל ייעצר לחלוטין כשהמכס באופן יזום ״יוריד את השאלטר״ ובמשך ארבעה ימים תמימים לא ישוחררו מטעני יבוא, למעט מטענים חיוניים.

 

ובתאריך 14 בינואר 2018 מערכת ״שער עולמי״ עולה לאוויר. על כך אמר לאחרונה משה אשר, מנהל רשות המסים: ״השקענו במערכת שער עולמי סכומי עתק. המערכת תושק ביום אחד – נפיל את המערכת הקודמת ונעלה את המערכת החדשה ונקווה שלא יהיו יותר מדי חבלי קליטה״.

 

 

התוצאה: האחריות ״מתגלגלת״ ליבואנים

 

הדבר המשמעותי ביותר בעליית המערכת החדשה לאוויר היא העובדה שהמכס (ביבוא בלבד) יושבת מרצון 4 ימים קודם, מה שצפוי ליצור עומסים כבדים של סחורות בנמלים ובמסופים האוויריים, עוד בטרם מתחילים לפעול ב״שער עולמי״. ולכן ההמלצה של סוכני המכס ליבואנים הינה חדה וברורה: להקדים את שחרור הסחורות עוד לפני ה- 10 בינואר.

 

יתרה מכך, אם עד כה חלק גדול מהיבואנים היה נוהג להעביר ניירת פיזית אל סוכן המכס (בעיקר באמצעות שליחים), הרי שמעתה הכל עובר לסביבה דיגיטלית. המשמעויות וההשלכות על היבואנים הן שונות:

 

  • העברת קבצים: התעבורה בסביבת paperless רק תגבר ותיצור עומסים על שרתי הדואר האלקטרוני והמערכות התפעוליות של סוכן המכס. המשמעות, רמת זמינות נמוכה יותר של סוכן המכס.
     
  • חתימה דיגיטלית: היבואנים יידרשו לאשר ניירת באמצעות חתימה דיגיטלית. זה יחייב את היבואנים להיות הרבה יותר מעורבים בתהליך היבוא.
     
  • שמירת ניירת: עד כה עברה כל הניירת הפיזית אל המכס ואוחסנה שם בארכיוני ענק. עם עליית ״שער עולמי״ זה ייפסק ובכך אמנם תחסוך המדינה הרבה מאד כסף, אולם היבואן יחויב לשמור את הניירת הדיגיטלית ברשותו למשך שבע שנים.

 

ואכן, הרבה אחריות עוברת לצד היבואן שחייב להיערך אם ברצונו להבטיח התנהלות חלקה בסביבת ״שער עולמי״.

 

 

יש פתרונות

 

הפתרון המשמעותי ביותר בנמצא כיום הינה מערכת העונה לשם ״logbox״.

 

מערכת logbox הינה כלי עבודה און-ליין המציע תקשורת דו-כיוונית בזמן אמת בין היבואן לסוכני המכס שלו. logbox מציעה ממשק אינטרנטי לסביבת ענן אישית ליבואן, בה ניתן לנהל און-ליין ״שולחן עבודה״ עם כל תיקי עמילות המכס עבור משלוחים בתהליך, או משלוחים ארכיונים. וזאת בזמן אמת אל מול כל סוכני המכס עימם הוא פועל. הכל בסביבה אחת.

 

יתרה מכך, המערכת מקושרת ישירות אל המערכות התפעוליות של סוכן המכס ובכך היבואן עוקף את ״צוואר הבקבוק״ של השימוש באימיילים. מערכת ה- logbox תומכת בחתימה דיגיטלית באמצעות כרטיס חכם ושומרת את הניירת בארכיון דיגיטלי ובכך למעשה עונה באופן מלא על דרישות שער עולמי.

 

יתרונות המערכת:

  • ממשק אינטרנטי פשוט וידידותי, לניהול משלוחי היבוא, הניתן לגישה מכל מקום
  • ניהול מלא של הניירת במשלוחים בתהליך, או משלוחים שהועברו לארכיון
  • העלאת מסמכים לענן, חתימתם בחתימה דיגיטלית והעברתם לשותפים אחרים לתהליך
  • הורדת מסמכים מהענן לארכיון מקומי
  • תמיכה מלאה בכרטיס חכם ובחתימה דיגיטלית של מסמכים, ע"פ דרישות המכס
  • שמירת המסמכים ללא מגבלת כמות או זמן.
  • יכולת ניהול ובקרה של מסמכים נדרשים למשלוח
  • ארכיון דיגיטלי לשמירה ואיתור מסמכים (תחליף לארכיון פיזי)

 

בועז אלקנה, מנהל השיווק של logbox, אמר: ״המערכת באה לתת שקט נפשי ותפעולי לכל ציבור היבואנים בסביבת שער עולמי. המכס עובר לסביבת paperless ואין שום סיבה שהיבואן לא ינצל את המהלך לטובתו. logbox נבנה בבסיסו כארכיון מסמכים דיגיטלי חכם לסביבת שער עולמי. אולם לאורך הפיתוח הבנו שחלק חשוב לא פחות הוא ליצור סביבת און ליין ישירה מול סוכני המכס ובכך גם לאפשר עבודה בזמן אמת, כולל היכולת לחתום דיגיטלית. וזו העוצמה של המערכת״.

 

לדבריו, המערכת עולה 330 ש״ח + מע״מ לחודש עם מערכת גיבוי ואבטחה גבוהה. הוא ציין שכבר כיום, עוד בטרם עלתה ״שער עולמי״ לאוויר, ישנם למעלה מ- 1000 יבואנים פעילים במערכת שפועלת כבר כיום באופן מלא. ״מבחינתנו, הפיילוט שלנו הצליח מעל הציפיות ובכל יום אנו קולטים עוד ועוד יבואנים למערכת״.

 

אלקנה הוסיף כי כל יבואן שיבקש לבחון את המערכת יקבל תקופת התנסות בת 30 יום ללא תשלום וללא כל התחייבות מצד היבואן.