תופעה: ניסיון להתחמק מתשלום מס על יבוא ושיפוץ מכוניות יוקרה

ברשות המסים חוקרים מספר פרשיות בהן ייבאו חשודים רכבים מסוג פרארי, מרצדס ופיאט, תוך שהם מגישים מסמכים כוזבים כדי לא לשלם מסים במאות אלפי שקלים


00:00 ,25.01.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

ברשות המסים מתנהלות מספר חקירות בחשד להונאה ביבוא אישי של כלי רכב יוקרתיים ולהתחמקות מתשלום מסים בסך מאות אלפי שקלים.

במשרד חקירות מכס ומע"מ תל אביב מתנהלת חקירה מסועפת בחשד להגשת מסמכי יבוא כוזבים למכס על מנת להבריח ארצה רכב מסוג פרארי מדגם F142 ITALIA 458 במטרה להתחמק מתשלום מס בהיקף של 500 אלף שקל. בפרשה נעצרו בתחילת החודש ושוחררו בתנאים מגבילים בעלים של עסק למסחר בכלי רכב, כולל יבוא אישי.

מהבקשה למעצר ושחרור בערובה עולה שהחשודים ייבאו אישית רכב עבור לקוחה והגישו בשמה מסמכי יבוא מזויפים על מנת להונות את המכס ולשלם רק חלק מהמסים הנדרשים. זאת, נטען, ללא ידיעת בעלת הרכב וייתכן תוך כדי הונאתה. החשודים רכשו את הרכב בחו"ל, ביצעו יבוא אישי, תוך הטעיית פקיד המכס ושימוש במסמכים מזויפים וכוזבים.

בפרשה נוספת, בתחילת החודש חשף מכס אשדוד עוד ניסיון להתחמקות מתשלום מסים לרכב אספנות מסוג מרצדס SL 280 מודל 1971. יצוין שיבואנים של רכבי אספנות נדרשים לשלם מסים בגובה 100% מערך הקניה.

אותה דרישה קיימת גם בשעה שרכבי אספנות מיוצאים לצורך שיפוץ בחו"ל. עם חזרתם ארצה יש לשלם עליהם מסים בשיעור זהה בעבור החלקים ועבודות השיפוץ.

במקרה הנ"ל, הרכב יוצא לחו"ל לצורך טיפול באוגוסט 2010. כשהחזיר היבואן את הרכב לארץ בסוף 2011, הוא הצהיר שמדובר ביצוא מוחזר, לו הוחלפו פנסים ופגושים בלבד. הומצאה חשבונית בסך 3,670 אירו ושולמו מסים בהתאם.

בבדיקה פיזית שביצעו חוקרי המכס התברר שבמרצדס הותקן מנוע חדש, אולם הודבקה דסקית עם מספר המנוע הישן. בדיקה מדוקדקת העלתה שעל המנוע מוטבע מספר המנוע החדש.

מחקירת היבואן הסתבר כי אכן הותקן מנוע חדש משופר ועוצמתי, שהותאם לרכב האספנות בעבודת יד על ידי חברה בגרמניה. בחקירתו הודה היבואן שעלות רכישת והתקנת המנוע היתה 50 אלף אירו, עליהם לא הצהיר למכס. אי לכך יידרש היבואן לשלם הפרשי מסים בסך 250 אלף שקל.

עוד הודה היבואן שניסה להתחמק מאישור משרד התחבורה למנוע החדש. המקרה נבחן בימים אלו על ידי הגורמים הרלוונטיים בנוגע להמשך הטיפול.

במקרה אחר, נעצר, לבקשת מכס אשדוד בתחילת חודש דצמבר 2011 חשוד בהגשת מסמכים כוזבים למכס בעת ייבוא אישי של רכב מסוג פיאט 500 אברט טריביוט פרארי, במטרה להתחמק מתשלום מס בהיקף של אלפי שקלים. החשוד הצהיר על יבוא אישי של רכב מסוג פיאט 500 כשבפועל יובא פיאט 500 אברט טריביוט פרארי. מבקשת המעצר שהגיש מכס אשדוד עולה שהחשוד זייף את חשבון הספק, שינה את דגם הרכב, נתוני הספק מנוע ועלותו, במטרה להציג מצג שווא לרשות המסים ולהתחמק מתשלום מס.

ברשות המסים מציינים שלא מדובר בתופעה חדשה, אבל היא מתעצמת, דבר הדורש מהרשות להתמודד עם העלמות מס בהיקפים גבוהים.