הסוכנות לעסקים: ירידה בהיקף האשראי שנתנו הבנקים לעסקים

זאת למרות שהמדינה הגדילה את הקרן להלוואות בערבות מדינה להיקף של 3.4 מיליארד שקל; ההלוואות בערבות מדינה אפשרו לעסקים קטנים ובינוניים רבים לצלוח את משבר הקורונה


09:05 ,24.06.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

העסקים הזעירים (עסקים עם מחזור של עד 2 מיליון שקל), סבלו מצמצום של ממש בהיקף האשראי, אשר ירד בשנת 2020 ב-6% ביחס לשנת 2019, במספרים מדובר בירידה במתן האשראי בהיקף של 4.6 מיליארד שקל. ירידה זו הינה לאחר שקלול האשראי שניתן מהקרן בערבות מדינה, כך שללא הקרן, האשראי לעסקים זעירים היה יורד ב-11% (היקף של 8.3 מיליארד שקל).

 

הירידה באשראי קשורה להיצע האשראי של הבנקים וגופי האשראי האחרים (ולא לירידה בביקושים), שצומצם עקב ניהול סיכונים של גופים אלו, מה שהביא ליצירת מחנק אשראי לעסקים,  אשר עלול לגרום להרבה עסקים איכותיים וברי קיימא להיסגר.

 

שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל׳) אורנה ברביבאי: ״העדר התחרות הנו גורם משמעותי ביכולת הצמיחה של העסקים ולפיכך בכוונתי להיפגש בשבועות הקרובים עם ראשי בנק ישראל, הבנקים והגופים המוסדיים השונים, במטרה להגדיל את התחרות לטובת העסקים הקטנים והבינוניים, המהווים מנוע צמיחה עיקרי במשק הישראלי״.

 

מנהל תחום מימון בסוכנות – יוסי עדס, מציין כי נתוני הסוכנות באשר לביקושי אשראי על ידי עסקים, מצביעים על עליה בין השנים 2019 ל-2020, לצד דיווח עסקים זעירים רבים, על קבלת אשראי נמוך מהמבוקש. נתון זה בולט במיוחד גם בקרב העצמאיים, אשר קיבלו את האשראי המבוקש בשיעור הנמוך בחצי ביחס לעסקים אחרים. בקרב העצמאים גם בולט הפער בירידה בקבלת האשראי בשנת 2020 לעומת שנת 2019.

 

עוד מציינים בסוכנות כי האשראי לכלל העסקים הקטנים והבינוניים ירד בשנה האחרונה ביחס לעסקים הגדולים, ומהווה כיום רק 45.8% מסך האשראי העסקי של הבנקים. צמצום זה הינו המשך מגמה שאנו רואים בשנים האחרונות, לפיה הבנקים מגדילים יותר את האשראי לעסקים הגדולים, כך שהחלק של העסקים הקטנים והבינוניים מצטמצם מסך האשראי העסקי. מגמה זו קיבלה תאוצה בשנת הקורונה. עוד ניתן לראות כי עיקר הירידה התרחשה עם תחילת משבר הקורונה ברבעון הראשון של שנת 2020, ולאחר מכן התמתנה בעקבות הפעלת הקרן בערבות מדינה.

 

על פי נתוני בנק ישראל, נכון לסוף שנת 2020, היקף האשראי העסקי במשק עומד על 986 מיליארד שקל בשנה, מתוכם כ-487 מיליארד שקל הינו אשראי במערכת הבנקאית שחלקו נגיש לעסקים קטנים ובינוניים.

מנתוני האשראי העסקי ניתן ללמוד כי היקף האשראי לעסקים קטנים ובינוניים הוא כ-23% מהאשראי העסקי במשק.  עסקים אלו מייצרים כ-54% מהתוצר העסקי, כך שהסתמכותם על אשראי קטנה לעומת עסקים גדולים, אבל עדיין קיימת והם צריכים את האשראי כדי לפעול.

 

הקרן בערבות מדינה פועלת למעלה מעשור, באמצעות אגף החשב הכללי במשרד האוצר ובשיתוף עם

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה. הקרן מעמידה ערבות לבנקים במטרה לאפשר נגישות לאשראי לעסקים קטנים ובינוניים (מחזור שנתי של עד 100 מיליון שקל). לפני המשבר הקרן העמידה הלוואות בהיקף שנתי של כ-1.5-2 מיליארד שקל.

 

בעקבות המשבר ועל מנת לסייע לעסקים להתמודד עם הקשיים בתזרים המזומנים, הקימה המדינה קרן ייעודית (״קרן קורונה״) למתן הלוואות בערבות מדינה לעסקים עם מחזור שנתי של עד 400 מיליון שקל וקרן לעסקים גדולים עם מחזור שנתי מעל 200 מיליון שקל כאשר עסקים עם מחזור של 200-400 מיליון שקל יכלו לבחור לאיזו קרן לפנות). בשנת 2020 הועמדו במסגרת הקרן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים (מחזור שנתי של עד 100 מיליון שקל) בהיקף של 19.3 מיליארד שקל, מעל פי 10 מאשר בשנים קודמות. בנוסף, לעסקים גדולים (מעל 100 מיליון שקל) היקף האשראי בקרן עמד על 4.5 מיליארד שקל.

 

היקף האשראי בערבות מדינה ביחס לסך האשראי הניתן על ידי הבנקים, עלה משמעותית בשנת 2020, משיעור של כ-1% מסך האשראי לעסקים קטנים ובינוניים בשנת 2019 לכ-11% בשנת 2020. על פי דיווחי הבנקים, הגידול בהיקף האשראי הניתן בערבות מדינה בשנת 2020 לעומת שנת 2019 עמד על 20.5 מיליארד שקל.

 

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים: ״השנה האחרונה היתה מאתגרת במיוחד לעסקים קטנים ובינוניים, בכלל והעסקים זעירים בפרט. עסקים אלו נפגעו באופן הקשה ביותר, וגם בתחום האשראי לא תמיד קיבלו את המענה המלא. ביצענו לא מעט צעדים בקרן בערבות מדינה בשיתוף עם החשב הכללי, שצמצם משמעותית את הפגיעה בעסקים אלו, אך עדיין ניתן לראות שהאשראי לעסקים הזעירים ירד בשיעור משמעותי. עם היציאה מהקורונה וחזרה לצמיחה צריך לשים דגש על הסרת חסמים ופתרונות אשראי לעסקים הזעירים והקטנים. בימים אלו אנו פועלים בממשלה לקידום צעדים בתחום המימון, התאמת הרגולציה וצמצום הבירוקרטיה, וכן הגברת הדיגיטציה בעסקים קטנים ובינוניים״.