הצעה: להקים ועדת משנה לעסקים קטנים ובינוניים

ועדת הכלכלה של הכנסת ציינה את יום העסקים הקטנים והבינוניים והחלה לדון בהצעת חוק לקידום ענייניהם


12:43 ,04.11.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה אתמול (ג') בהצעת חוק העסקים הקטנים והבינוניים במסגרת ציון יום העסקים הקטנים והבינוניים בכנסת.

 

ח"כ רועי פולקמן שמילא את מקומו של היו"ר איתן כבל, פתח את הדיון והזכיר כי המהלך להסדרת גוף ממשלתי לעסקים קטנים נמשך כבר שנים, אך ציין כי שר האוצר מחויב לעניין: "מעבר לדיונים על רגולציה ותנאים סוציאליים, מעניין אותי לדעת איך המדינה עוזרת לעסקים קטנים לצמוח". הוא הוסיף, כי צריך לקחת את הצעת החוק ולעלות מדרגה כך שלסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים יהיו כלים מעשיים לסייע.

 

ח"כ יעקב פרי אמר כי הצעת החוק לא נותנת תשובות אמתיות לבעיות הקשות של העסקים הקטנים והבינוניים.

 

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין סיפרה את סיפורה האישי ואמר כי לסבתא שלה היה בית קפה שנסגר (קפה תמר) ולאביה היה בית מלאכה והיא חוות את קפיצת הגדילה של בית המלאכה, אך "לצד זה, ב-1996 הלכתי בשביל סבתא שלי לעיריית תל אביב כדי להוציא רישיון חדש לקפה וזה לקח לנו ארבע שנים. אלמלא היינו מטפלים בכך בנחישות, לא היה לבית הקפה הזה רישיון עסק עד היום". לדבריה, הבעיה היא שאף פעם אין התגייסות של כל הגורמים יחד לפתור את הבעיות של העסק הקטן והבינוני.

 

ח"כ אראל מרגלית אמר כי בישראל הרשות עדיין יושבת בפינה קטנה במשרד הכלכלה, בעוד שבארצות הברית כבר מזמן העבירו אותה לבית הלבן. הוא ציין את הפער העצום באשראי ואמר כי העסקים הגדולים, שמהווים 1.5% מכלל העסקים במשק, מקבלים 900 מיליארד שקל אשראי, בעוד יתר 98.5% העסקים הקטנים והבינוניים מסתפקים בכ-66 מיליארד שקל אשראי בלבד.

 

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים רן קיוויתי אמר כי הצעת החוק לא באה להחליף טיפול בנושאים אחרים, שנעשה בחוקים אחרים כמו בנושא מוסר התשלומים.

 

נשיא לה"ב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל) רועי כהן אמר כי "היום מציינים את יום עסקים קטנים ואין שר כלכלה שקם בבוקר ופועל כל כולו למען העסקים הקטנים". הוא הוסיף כי נכנס לתפקידו לפני כשבוע וקיבל לידיו 20-30 הצעות חוק שלדבריו "רק קיבלו כותרות ואושרו בקריאה טרומית או בקריאה ראשונה. לא הייתה שום רגל מסיימת של העשייה. באנו לדרוש נחישות ותוצאות בשטח די לכותרות ולספינים הגיע הזמן שהממשלה תתייחס לעסקים הקטנים כמנוע צמיחה".

 

נציג לשכת רואי החשבון אורי בארי אמר כי "החוק לא נותן פתרונות לעסקים קטנים, הוא מגדיר את הקמת הסוכנות ונותן לה סמכויות ייעוץ ולא סמכויות לקבל החלטות. זה יקדם רק את הסוכנות ולא את העסקים הקטנים". 

 

עו"ד רן גזית, מייסד חברת סלף רייטינג, הוסיף: "אם לא נותנים לרשות סמכויות חבל על הזמן וחבל על האנרגיה – לא יקרה כלום. צריך לתת לסוכנות סמכויות ותקציב".

 

ח"כ עפר שלח אמר כי יכול להיות שאישור הצעת החוק יעשה יותר נזק מתועלת, כי לכאורה יקום גוף שאמור לדאוג לעסקים קטנים אך בפועל לא יקרה כלום. "במקרה כזה עדיף שהגוף לא יוקם", אמר.

 

מנכ"ל המועצה לצרכנות עו"ד אהוד פלג אמר כי "העסק הקטן חשוב מאוד לצרכן הקטן". עם זאת, הוא ביקש כי "ההקלות על עסקים קטנים לא יפגעו בהסדרה שנועדה להגן על הצרכנים מול בתי העסק. הסמכות לסוכנות להמליץ על הסדרה מיותרת צריכה להינתן לאחר התייעצות עם ארגוני צרכנים, כדי לוודא שהגנת הצרכנים לא נפגעת".

 

נירית סעדון, בעלת עסק קטן, סיפרה על הקשיים של בעלי העסקים בשטח ואמרה כי "השאלה היא למה אנחנו עדיין שקופים, אחרי כל-כך הרבה שנים וכל-כך הרבה דיונים. עושקים אותנו בארנונה, מסים, דוחות מיותרים, הבנקים גובים עמלות וריביות מטורפות וביטוח לאומי גובה אחוזים מטורפים ללא זכויות סוציאליות", אמרה.

 

היא סיפרה כי היא מטפלת בבנה הנכה שגם חולה בסרטן, ולמרות זאת לא יכולה לפספס ולו יום עבודה אחד. "לעצמאים אין ימי חופש, אין ימי מחלה, כלום. גם בהעלאת השכר אף אחד לא חשב על העצמאים הקטנים, שכל הנטל ייפול עליהם. שמענו כבר הכל, אבל ברחוב לא מרגישים כלום. בשטח אף אחד לא רואה אותנו ממטר. אנחנו שקופים. תעזרו לנו הרבה לפני שאנחנו מגיעים לאבטלה".

 

ח"כ פולקמן סיכם את הדיון ואמר כי פנה ליו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, וביקש ממנו להקים ועדת משנה לעסקים קטנים ובינוניים והציע לעמוד בראש הוועדה. הוא הוסיף כי בכוונת הוועדה לבקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת הצעות מעשיות לשיפור הצעת החוק, והסכים כי "צריך רגל מסיימת. נקדם לא מעט חוקים ואנחנו נחושים להעביר דברים אופרטיביים לטובת העסקים הקטנים והבינוניים".