הרווחים כבר לא יהיו 60% ולא יגיעו לכדי טריליון שקל, אלא ל-280 מיליארד שקל

בפתיחת הדיון עם ראש הממשלה בוועדת הכלכלה של הכנסת תקף יו"ר הוועדה איתן כבל את נתניהו ואת מדיניותו, כמו גם את המתווה הדר הגז הטבעי


12:38 ,08.12.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ איתן כבל פתח הבוקר את ישיבת הוועדה עם ראש הממשלה ושר הכלכלה במסגרת ההתייעצות בעניין מתווה הגז.

 

כבל פתח את נאומו ואמר כי נושא הגז הטבעי והטיפול הממשלתי בו מאז נתגלו מאגרי גז משמעותיים, היה נושא שנדון בוועדת הכלכלה באופן חוזר ונשנה לאורך השנים. החל מחוק משק הגז הטבעי שהוגש לכנסת בשנת 2001, עבור בתיקוניו לאורך השנים וכלה בחוק החיבור של מפעלים לגז הטבעי שהושלם רק לפני מספר שבועות.

 

כבל אמר: "כל הרפורמות התחרותיות ותיקוני החוק החשוב הזה, שהוא ה"מגנה כרטא" של ציבור הצרכנים והשוק החופשי (כך הוגדר על ידי בית המשפט העליון) עברו פה, בוועדה... ולא אגזים אם אומר שהחוק הזה והגנת הציבור מפני מונופולים וקרטלים, הם בבת עינה של ועדת הכלכלה וליבת הפיקוח הפרלמנטרי שמבצעת ועדה זו לאורך שנים.

 

"פעם, אדוני ראש הממשלה, נשאת אתה את עמוד האש של התחרות וקידומה... והיום מנשבת רוח אחרת, שונה, כי על-פי כל המומחים שהופיעו בפנינו, המתווה הנוכחי מנציח מונופול שעל פי עמדת הרשות המקצועית ביותר בישראל – נגוע בבסיסו בהסדרים כובלים.

 

"כנראה שגם מְחָבֵּרְי המתווה סברו כך, משום שהמתווה הזה הוגש לנו רק משום שהוא מתיימר לפטור את מונופול הגז הטבעי משורה של הסדרים כובלים - לא באמצעות הממונה, לא באמצעות בית הדין להגבלים עסקיים, אלא בהליך חריג וקיצוני שטרם נעשה כמותו במדינת ישראל.

 

"יחד עם זאת, אדוני ראש הממשלה, מאז קיבלתי באישון לילה את בקשתך לדון בָּנושא במהירות ולקיים את הליך ההיוועצות, ומתוך כבוד הן לחוק והן לממשלתך - ועדת הכלכלה ניהלה בשבועיים וחצי האחרונים דיונים אינטנסיביים, ברמה המקצועית הגבוהה ביותר שנראתה מזה שנים בכנסת.

 

"הופיעו בפנינו עשרות אנשי מקצוע הן מהמגזר הציבורי והן אורחים שהוזמנו על ידינו שהם מהטובים ביותר שיש בתחום, ובעלי הוותק והמוניטין המקצועי הרב והמכובד ביותר בתחומי מדיניות החוץ והביטחון, שבשמם אתה מבקש לפטור את ההסדרים הכובלים מחובת הבדיקה והאישור בבית הדין להגבלים עסקיים.

 

"אני מדבר על ראשי מל"ל לשעבר, על מנכ"לים ושגרירים, על מומחים לתחרות וכלכלה, על מומחים לחוק ההגבלים ולתחרות – וכן, נציגים של ארגונים ושל החברה האזרחית שהציגו כל אחת ואחד את עמדתו מי בעד הפטור לפי סעיף 52 ומי נגד.

 

"והיום אדוני אתה מגיע לוועדה על פי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים כדי לקיים את חובת ההיוועצות הקבועה בחוק.

 

"תחילה אני מבקש לומר מילה טובה לחברותיי וחבריי חברי הכנסת על כי ידענו, בניגוד לממשלה שהתברברה ועדיין מתברברת כבר כמה שנים סביב המתווה הרצוי והנכון, לא רק לנהל דיון מקצועי ברמה גבוהה, אלא לסיים את ההליך בלוח זמנים שממשלות ישראל רק יכולות לחלום עליו.

 

"ובכל הימים הללו הגז לא נותר באדמה, אלא זורם ממאגר תמר.

 

"מתוך תקווה שאולי תתעשת ממשלתך ותדע סוף סוף לחבר את מאות המפעלים המשוועים לגז הזה ולא רק לעשרה מפעלים - כפי שזה היום. התברר לנו כי נתונים לא מעטים ששימשו יסוד ומשמשים עד היום כהנחות יסוד בסיסיות למתווה אינם מדויקים, אם לומר זאת בעדינות:

 

"מונופול הגז הטבעי איננו מונופול טבעי, הרווחים כבר לא יהיו 60% אלא כפי שהבהירה פה הנגידה 47%, ולא יגיעו לכדי טריליון שקל, אלא על הרבה פחות מכך - כ-280 מיליארד שקל, ואכן זהו סכום מאוד מכובד, אבל בוודאי לא כמו מה שתיארת בתחילה.

 

"אין במתווה הזה שבשמו מתבקש הפטור חסר התקדים מחוק ההגבלים העסקיים – חיוב מוחלט וברור לפיתוח ליוויתן, אין בו סנקציות ואכיפה כמו בכל חוק של הכנסת או בכל החלטה של רשות הגבלים עסקיים.

 

"ולא קיבלנו תשובה על הצינור הנוסף שנדרש לדעת הרוב המכריע של המומחים. ולמה המדינה לא רוכשת גז במרוכז, כדי להוריד עלויות? ואפילו אין תשובה לגבי היכן בדיוק יתחבר הגז לחוף.

 

"מצד שני הוברר לנו אדוני דווקא על ידי אנשיך שהופיעו פה בכבוד ובהגינות, אשר באו ואמרו לנו שיציבות המשטרים באזור לא תלויה בגז הטבעי שלנו ושאולי יש פה הזדמנות כלכלית לייצא להם, שגם היא מוטלת בספק לא קטן, אבל וודאי שאין פה ענין אסטרטגי של מדיניות חוץ ובטחון.

 

"ואדוני ראש הממשלה, שאתה גם שר הכלכלה, לא ברור לי היכן נעלם אותו שר אוצר שרדף וריסק מונופולים, שראה בהם רעה חולה לכלכלת ישראל?

 

"ומעל לכל זה, הסיפור הגדול והמדאיג שאתה וממשלתך לא בוחלים לשאת בפיכם לשווא את נושא החוץ והביטחון, לא רק כדי לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים, אלא גם בית משפט מוסמך במדינת ישראל – הוא בית הדין היחיד בארץ להגבלים עסקיים שהוא שאמור היה לדון ולבחון את הטענה שלפיה יש לאשר הסדר כובל לכדי מונופול בענף הגז הטבעי בישראל.

 

"אין ויכוח לגבי חשיבות הידוק הקשרים המדיניים והביטחוניים עם מצרים, ויותר מכך אני לא מכיר מתנגדים רבים לאספקת גז לירדן והפלשתינאים, אך בכל הדיונים המעמיקים לא שמעתי או בוודאי שלא השתכנעתי שאם המתווה לא יצא לדרך, אזי ביטחונה של מדינת ישראל יתערער או מדיניות החוץ של ישראל מול מצרים תקרוס.

 

"כשבאים לפגוע בערך יסוד כמו תחרות, הרי נקודת הארכימדס במתווה העקום הזה הוא השימוש הנלוז ממש בהפעלת סעיף 52, שאמור להיות מופעל אך ורק בנסיבות שבהן עלול להיגרם נזק מדיני ובטחוני דרמטי וקריטי למדינת ישראל.

 

"ואדוני זה לא המצב, ואפילו לא קרוב לכך.

 

"ועד כדי כך הטיעון המדיני בטחוני קלוש ומופרך, שעם הודעת שר הנפט המצרי, בעקבות תוצאות הבוררות עם חברת החשמל לא היסס שר האנרגיה שלנו כבר לייצא גז ליוון ואפילו לארדואן, ידידנו הקרוב והאהוב.

 

"אני מפציר בך אדוני ראש הממשלה לחשב מחדש את המסלול כי לי ברור שהמתווה שאתה מבקש לאשר אינו נכון ואינו ראוי... וראש הממשלה הבא והכנסת הבאה, יהיו חייבים לבטלם כי זה הסכם שאינו נשען על התפיסה של "זה נהנה וזה לא חסר", אלא מחזק את הגישה של "זה נהנה ועוד יותר נהנה".

 

"אם בתחילת הדיונים הייתי בתוכי מלא בספקות, הרי בסיומם של הדיונים אני אומר בפה מלא שחובה לעשות את כל אשר נדרש כדי לעצור את המתווה העקום והרע לאזרחי ישראל.

 

"אני מבקש ממך אדוני ראש הממשלה, למען השם, לא לשאת את  שם הביטחון לשווא. אין לך שום צידוק אמיתי לעשות שימוש בסעיף 52. לך לחקיקה ראשית או לבית הדין להגבלים עסקיים, ואל תיתן ידך למה שנראה כקומבינה עקומה".