ועדת הכלכלה אישרה תיקונים לרפורמה בענף הרכב להקל על היבואנים הזעירים

משרד התחבורה: בעקבות הרפורמה קמו למעלה מ-60 יבואנים זעירים; היו״ר כבל: המטרה היא לאפשר ליבואנים הזעירים להתמודד עם הכוחות הגדולים של היבואנים הוותיקים


11:00 ,30.05.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ איתן כבל, אישרה אתמול לקריאה שנייה ושלישית את הצעת משרד התחבורה לתקן את חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, אותו אישרה הוועדה לפני למעלה משנה וחצי ונכנס לתוקף לפני כשנה. 

 

החוק נועד להביא לרפורמה כוללת בענף שבין מטרותיה הורדת מחירי המכוניות החדשות וכן הוזלת החלפים והטיפולים ברכב, וכעת מבקש משרד התחבורה לבצע בו מספר תיקונים שנועדו לתת מענה למספר קשיים ביישומו, העוסקים בעיקר בהסרת הגבלות על יבואנים זעירים שרוצים לייבא גם רכבים משומשים, אוטובוסים, משאיות ועוד. 

 

באשר לכך ציין סמנכ״ל מינהל התנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, כי בעקבות הרפורמה יש כיום למעלה מ-60 יבואנים זעירים הפועלים בענף. היו״ר כבל הבהיר כי המשימה המרכזית של הוועדה היא לאפשר לכל אותם יבואנים זעירים להתמודד עם הכוחות הגדולים והחזקים של היבואנים הישירים הוותיקים.

 

כאמור, במסגרת התיקונים הוסרו הגבלות על היקף הנסועה של רכבים כבדים הנחשבים לרכבים חדשים, כמו אוטובוסים. כיום רכב חדש נחשב, בין היתר, לכזה שלא נסע יותר מ-150 ק״מ. עם זאת במקרה של אוטובוסים לעיתים הם מורכבים בשני מפעלים שונים וההגבלה מייצרת חסם על היבואנים הזעירים. כמו כן הורחבו סוגי הרכבים שיוכלו יבואנים זעירים לייבא, בהם גם רכב מסחרי, גרור, אופנוע או מכונה ניידת.

 

בעקבות זאת תוקנה גם החובה של היבואנים הישירים להעניק שירותי טיפול בקריאות תיקון (ריקול), בעיקר על מנת להתמודד עם קריאות תיקון של משאיות ואוטובוסים. נשיא איגוד היבואנים, יעקב אנוך, הסביר כי כיום החוק מחייב את היבואנים לספק שירות ריקול לכל דגם מתוצר שהם מייבאים, אולם מי שמייבא רכב פרטי של רנו למשל לא מייבא משאיות של החברה ולא מסוגל להעניק להם שירות טיפול במסגרת ריקולים.

 

משרד התחבורה קיבל את הטענה בחלקה ופלור הסביר כי לפי התיקון החדש תיעשה אבחנה בין רכבים במשקל עד 3.5 טון לרכבים מעל למשקל הזה, כך שיבואן ישיר המייבא  רכבים פרטיים עד 3.5 טון לא יצטרך לתת שירות לרכבים כבדים ויבואן ישיר שמייבא רכבים מעל המשקל הזה יצטרך לתת שירות לרכבים כאלה שהגיעו לישראל ביבוא מקביל.