לין לליברמן: המהלכים שימנעו את קריסת העסקים

נשיא איגוד לשכות המסחר מציע מתן פיצוי הולם לכל עסק שמחזור העסקים שלו ירד ב 30% ומעלה לעומת התקופה המקבילה אשתקד בהתאם לקריטריונים שגובשו בשנת 2020. כמו כן מציע לאפשר הוצאת עובדים לחל״ת לתקופת ביניים עד להתייצבות המשק


09:11 ,11.01.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שיגר כעת פנייה דחופה לשר האוצר אביגדור ליברמן בהצעה לנקוט בשלושה מהלכים דחופים אשר יסייעו במניעת קריסתם של העסקים.

 

לדבריו, ״כולנו שותפים למידת האחריות שיש לנהוג בתקציב המדינה ומניעת בזבוזים מיותרים, ואנו בהחלט מבינים שאין משרד האוצר מתלהב או נוטה לחלק כספים שלא לצורך, אך תהיה זו שגיאה חמורה אם נתעלם מהמציאות כמות שהיא כיום וכפי שהיא מתפתחת״.

 

״הנתונים בשטח מצביעים על כך שגם ללא החלטות על סגר וגם ללא החלטות על תו ירוק, תו סגול וכדומה, בפועל יש ירידה מאד משמעותית וחריגה בהיקף הפדיון של העסקים, ואין אני מתייחס להיי טק, אלא לרוחב המגזר העסקי כולו - בתי מלאכה קטנים ובינוניים, חנויות רחוב, הקמעונאות על כל סוגיה, מגוון השירותים הרחב שניתן לציבור וכל אותם עסקים שפעילותם מותנית בקשר ישיר עם ציבור הצרכנים״.

 

לין מסביר כי הירידה התלולה אינה כתוצאה ממצב מלחמה, היא תוצאה ישירה של המספר הגדל של מאומתי קורונה או מחויבי בידוד לתקופות של 7 - 10 ימים, וכפי שכולנו יודעים מספרים אלה עולים בקצב מדהים.

 

על כן, לין מציע לנקוט בשלושה מהלכים דחופים:

 

כבר עתה משרד האוצר ייתן פיצוי הולם לכל עסק שמחזור העסקים שלו ירד ב 30% ומעלה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, החל מחודש ינואר 2022 וזאת על פי המדדים שכבר גובשו בשנת 2020 ובהתאמה הנחוצה.

 

לאפשר הוצאת עובדים לחל"ת לתקופת ביניים עד להתייצבות המשק שכן עסקים לא יוכלו להתמודד גם עם ירידה חדה בפדיון, גם עם חובות התשלום הקבועות המוטלות עליהם וגם עם העסקת עובדים שבפועל אין להם עבודה.

 

סיוע לעסקים חלשים הנאבקים קשה על הישרדותם, הכוונה לכל אלה המייצרים או מוכרים מוצרי צריכה בישראל, באמצעות הפסקת אפלייתם לרעה לעומת ספקי החוץ וביטול הפטור ממע"מ בייבוא אישי, כפי שנעשה במדינות מתקדמות לא פחות מישראל - האיחוד האירופי, אוסטרליה ועוד. 

 

״עיכוב במתן תמיכה הולמת לתקופת ביניים יגרום לפגיעה חמורה במספר גדול של עסקים, ובסופו של דבר החיסכון שאמור להיות מושג כיום בעיכוב מתן התמיכה הנחוצה יפגע במשק כולו ובהכנסות המדינה בעתיד. שכן, הרבה עסקים לא יוכלו להתאושש כי אין להם את הרזרבות הנחוצות כדי להחזיק מעמד בתקופת ביניים שכיום עוד לא ברור עד מתי היא תימשך״.

 

לין סיכם את פנייתו באמירה כי ״לעיתים תמיכה מאוחרת זה מאוחר מדי ושאלת העיתוי כיום קריטית לעתיד העסקים, התעסוקה והמשק בכללו״.