למשרד ראש הממשלה אין שיניים; רק חלק מהמשרדים מיישמים את החלטות הממשלה

בדיון בנושא הפחתת הרגולציה שנערך בוועדת הכספים של הכנסת נמסר כי משרדי הממשלה עצמם אינם מיישמים את החלטת הממשלה להכין תוכנית חומש להפחתת 25% מעלות הבירוקרטיה


10:41 ,28.10.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בעיכוב ביישום החלטת הממשלה להפחתת הרגולציה. היו"ר איתן כבל אמר כי רגולציה היא לא מילה גסה, אבל מהר מאוד היא יכולה להפוך לבירוקרטיה ואז נוצרת בעיה. "צריך למצוא את נקודת האיזון ולמנוע מהרגולציה להפוך לבירוקרטיה, אחת הבעיות שלנו היום היא שהרגולציה לא עושה את עבודתה", אמר.

 

ח"כ רועי פולקמן, שיזם את הדיון יחד עם חברי הכנסת דוד ביטן וקארין אלהרר, אמר כי במדינה מתוקנת יש ברגולציה צורך, אך צריך לנהל אותה נכון ולשמור על איזון בין התערבות הממשלה במשק לבין השמירה על מרחב פעילות חופשית. "כשהרגולציה מוגזמת, יש לזה משמעויות כלכליות", אמר.

 

הוא הוסיף, כי עד מרץ 2015 היו משרדי הממשלה צריכים להכין תוכנית חומש להפחתת 25% מעלות הבירוקרטיה, אך לנוכח העובדה שלמשרד ראש הממשלה שמוביל את התהליך אין שיניים, אז חלק מהמשרדים מבצעים החלטות ממשלה וחלק לא.

 

ח"כ אורי מקלב אמר כי הבעיה היא בצורת ההפעלה של הרגולציה וכי 70% מהבעיה זה כפילות רגולציה.

 

ראש אגף הרגולציה במשרד ראש הממשלה עמיחי פישר התייחס להחלטות הממשלה וציין כי נעשתה עבודה שמיפתה את כל 230 הרגולטורים בישראל ואת כל הרגולציות ב-400 תחומים. הוא הוסיף, כי ישנה הידברות עם המגזר העסקי והשלישי, ובשבוע שעבר עלה אתר אינטרנט עם המידע על הרגולציה. הוא הוסיף כי "צריך בירוקרטיה כדי להילחם בבירוקרטיה". הוא אף ציין כי נעשה תהליך שיעודד בחינת השפעת רגולציה עתידית (RIA), כדי לעודד רגולטורים לבחור בחלופות מפחיתות נטל.

 

כבל העיר כי כדי לגרום לרגולטורים לפעול לפי המודל, צריך לחייב אותם בחקיקה, וגם אז לא בטוח שיעשו כן.

 

מנכ"ל המועצה לצרכנות עו"ד אהוד פלג ביקש להזהיר מפני השארת ציבור הצרכנים ללא הגנה נדרשת. "הבירוקרטיה מאוסה, מיותר, עולה הרבה וצריך לצמצמה, אבל רגולציה לא צומחת בחלל ריק, אלא כתוצאה מהתנהלות כוחנית ובלתי הוגנת נגד צרכנים. הרגולציה אינה נטל, אלא מחסום בין הצרכן לגו'נגל", אמר. פלג ביקש שיתקיים שיח מקדים עם ארגוני הצרכנים ואמר כי צריך לבדוק האם הפחתת רגולציה באמת הובילה להורדת מחירים לצרכן.

 

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו אמר כי לרוב הרגולטור חושב על התועלת ולא על העלות. הוא הוסיף כי כל הרגולטורים של שוק ההון הוחרגו מהחלטות הממשלה וקרא לשלבם בה.

 

סמנכ"לית הרגולציה בקוקה קולה קרן שינמן אמרה כי יש תחומים בהם יש כפל רגולטורי, בהם 3-4 רגולטורים נותנים הוראות באותו עניין. היא קראה לפקח בחקיקה לא רק על הפחתת הרגולציה, אלא גם על התיאום בין הרגולטורים והוסיפה: "אם זה יהיה וולונטרי זה לא יקרה". סמנכ"לית כלכלה באיגוד לשכות המסחר טענה כי "מי שחושב שנראה תוצרים לכך בשנים הקרובות – חולם".

 

כבל סיכם את הדיון ואמר כי לוועדה נמסר שמרבית החלטות הממשלה בעניין צמצום הרגולציה כלל לא יושמו ורק מספר מועט של רגולטורים העבירו את תוכנית החומש להפחתת עלות הרגולציה. הוא הוסיף כי הוועדה ערה לחשיבות הפחתת הנטל הרגולטורי ותסייע בכל מהלך בעניין, לרבות קידום חקיקה, ואף ממליצה לקדם חקיקה שתחייב רגולטורים לבחון את עלות הרגולציה והחלופות (RIA), וקרא להחיל את החלטות הממשלה בעניין גם על בנק ישראל, אשות ניירות ערך ואגף שוק ההון במשרד האוצר.