מליאת הכנסת אישרה את חוק חוזה הסוכנות

החוק, שיזם ח"כ אלכס מילר, בשיתוף לשכת המסחר תל אביב והמרכז, מסדיר את זכויות הסוכן הישראלי אל מול הספק


00:00 ,22.02.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

מליאת הכנסת אישרה את הצעת חוק "חוזה סוכנות (סוכן מסחרי וספק)" שהגיש ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), יו״ר וועדת החינוך, התרבות והספורט. ההצעה הוגשה בשיתוף לשכת המסחר תל אביב והמרכז.

החוק החדש מגדיר באופן ברור את מעמדו של הסוכן המסחרי. מעתה ייהנה הסוכן מזכויות בסיסיות במקרה של הפסקת הסוכנות על ידי הספק. הספק גם יחויב במתן הודעה מוקדמת לסיום הסכם הסוכנות בהתאם לתקופת ההתקשרות, על מנת שהסוכן יוכל להיערך כראוי מבחינת תכניותיו העסקיות. החוק החדש, שיכנס לתוקף 60 יום מיום פרסומו ברשומות, קובע קבלת פיצוי כספי הולם בגין פיתוח השוק והמוניטין של הספק.

בישראל פועלים אלפי סוכנים המייצגים יצרנים וספקים זרים וישראלים, דרכם מיובאים לארץ ומשווקים בארץ מוצרים רבים במגוון האפשרויות, כגון תרופות, מוצרי אלקטרוניקה, מזון, חומרי גלם ועוד. באמצעות הסוכנים המקומיים נחשף המשק הישראלי למוצרים רבים ומגוונים, דבר המגביר את התחרותיות במשק.

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין בירך את מילר על קידום הצעת החוק ואמר כי אישורו מהווה פריצת דרך של ממש במערכת יחסי סוכן-ספק: "מדובר בהגנה בסיסית על זכותו של בעל עסק, שפיתח במשך שנים שוק עבור ספק. עד היום, החוק בישראל לא העניק הגנה לסוכנים המייצגים ספקים. מצב זה נוצל במיוחד על ידי חברות זרות, שאינן מעניקות לסוכן הישראלי את שהיו מעניקות לו על פי הדין האירופאי, ומתישות אותו בהליכים משפטיים. עם אימוץ חוק זה, ישראל תעשה צעד נוסף בשילובה לנורמות המסחר המקובלות באירופה".

מילר ציין כי כיום, מעמדם של הסוכנים המסחריים ומערכת היחסים שלהם מול הספקים אינם מוסדרים בחוק. סוכן שאיבד את הסוכנות נאלץ להיאבק שנים בבתי המשפט, על מנת לקבל את זכויותיו, והנורמות בפסיקה אינן מוגדרות דיין. יצוין כי במרבית ארצות המערב מעוגנות זכויות הסוכן בחוק. באיחוד האירופאי קיימת דירקטיבה, המבססת את מעמדם של הסוכנים וזכויותיהם.