עודכנו רשימות הפיקוח על יצוא טכנולוגיה וחומרים דו-שימושיים

לאחר עדכון הרשימות, המפקחות על יצוא נשק קונבנציונאלי ולא קונבנציונאלי באתר משרד התמ"ת, הן הופכות לצו


00:00 ,17.03.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד התמ"ת, המופקד על פיקוח ייצוא טכנולוגיות וחומרים דו-שימושים, עדכן את רשימות הפיקוח לשנת 2013.

משרד התמ"ת פועל בהתאם להסכם ואסנאר, אשר הנו מדיניות פיקוח בינלאומית, הכוללת הסדרים בתחומי הנשק לסוגיו וכן פריטים דו-שימושיים, אותה מקיימות קבוצת המדינות המתועשות ובראשן ארצות הברית ומדינות האיחוד האירופאי.

מדיניות זו, אליה הצטרפו מדינות נוספות, מיועדת למנוע רכישת נשק קונבנציונאלי ולא קונבנציונאלי וכן טובין וטכנולוגיה דו-שימושיים (מוצרים המיועדים לשימוש אזרחי, אך ניתן לעשות בהם שימוש צבאי), על ידי מדינות או ארגוני טרור, המהווים איום על היציבות והשלום העולמי.

ישראל, למרות שאינה חברה להסדר, מנהלת מגעים ומפגשים וכן מאמצת את הרשימות הדו שימושיות כפי שהן. זאת בשל החשיבות הרבה שמייחסים בישראל לנושא, מאחר שתעשיית ההיטק הישראלית מפתחת אפליקציות חדשניות, שמסתמכות פעמים רבות גם על פיתוחים צבאיים.

בשבוע האחרון ביקר בישראל יו"ר המזכירות של משטר ואסנאר פיליפ וואלש גריפטס, למטרת ישיבות עבודה. הוא נפגש גם עם המשנה למנכ"ל משרד התמ"ת ינון אלרועי ועם צוות הפיקוח בתמ"ת.

מנגנון הפיקוח תחת הסדר ואסנאר מעדכן מדי שנה את רשימות הפיקוח ומפרסמן לקראת סוף השנה. עם פרסום הרשימות באתר התמ"ת והודעה על כך בתחילת ינואר, הרשימות המעודכנות הופכות לחלק מהצו.

בקשות היצואנים לייצוא פריטים דו שימושיים מוגשות במערכת ממוחשבת ומקוונת למשרד התמ"ת, ונבחנות במשותף עם משרד החוץ ומשרד הביטחון.

לדברי עמירם הלוי, מנהל תחום פיקוח יצוא דו–שימושי במינהל סביבה ופיתוח בר-קיימא במשרד התמ"ת, במהלך שנת 2012 הונפקו כ-382 רישיונות יצוא ל-46 מדינות (לעומת כ-222 בשנת 2011). תחזית היצוא לעסקאות אלו מגיעה לכ- 375 מיליון דולר. זמן הטיפול הממוצע בבקשת רישיון יצוא ירדה מ-22 ימים בשנת 2007 והיא עומדת כיום על ממוצע של 5.2 ימים. סך הכל סורבו שבע בקשות ליצוא.