שינוי חוק התעופה אושר לקריאה שנייה ושלישית

ההצעה שאושרה תחול רק על חברות שהכנסותיהן ברבעון השני של 2020 ירדו לפחות ב-70% לעומת הרבעון המקביל ב-2019; ראש אגף התקציבים: משוכנעים שכולם יוכלו לשלם ב-1 באוקטובר. אל על: עד 1 באוקטובר נצטרך להחזיר 80 מיליון דולר ללקוחות ישראלים


13:37 ,12.08.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

בתום שתי ישיבות סוערות, שהחלו עוד אתמול, אישרה היום (רביעי) ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ יעקב מרגי, לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון חוק שירותי תעופה. לפי התיקון שאושר, חברות התעופה יחלו להחזיר כסף לנוסעים שטיסתם בוטלה בתקופת הקורונה רק באחד באוקטובר, ולא ב-14 באוגוסט כפי שאישרה הוועדה בחודש שעבר. כמו כן אושרה בקשת הממשלה להגביל את הדחייה, ולהחילה רק על חברת תעופה שברבעון השני של 2020 ירדו הכנסותיה ב-70% לעומת הרבעון המקביל ב-2019.

 

לפני ההצבעה ביקש היו״ר מרגי מחברי הוועדה לגלות אחריות, כפי שגילו באישור ההצעה הקודמת, ואמר: ״חברי הוועדה גילו אחריות באישור הדחייה הראשונה, וכעת מתבקשת אחריות נוספת. למרות התסכול מהתיקון הנוכחי, הדבר מתבקש מאחר והחלופה של קריסת חברות התעופה היא גרועה יותר״.

 

הצעת החוק אושרה ברוב של 7 חברי ועדה שתמכו, בהם היו״ר מרגי, ח״כ אסנת מארק, ח״כ מיקי זוהר, ח״כ עמית הלוי, ח״כ שרן השכל, ח״כ אתי עטייה, ח״כ תהילה פרידמן. לעומתם 6 חברי ועדה התנגדו, בהם ח״כ בועז טופורובסקי, ח״כ עידן רול, ח״כ תמר זנדברג, ח״כ אימן חטיב יאסין, ח״כ אוסמה סעדי וח״כ יבגני סובה.

 

האישור היום התאפשר לאחר שאתמול דרש היו״ר מרגי כי לוועדה יגיעו השרים הנוגעים בדבר, או לכל הפחות מנכ״לי משרדי האוצר, התחבורה והבריאות, וסירב להעלות את ההצעה להצבעה. הבוקר השתתפו בישיבה מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, ומנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד״ר אשר שלמון, האחראי במשרד על הטיפול בנושא פתיחת השמיים.

 

במהלך הדיון דרשו, היו״ר מרגי וחברי הוועדה, תשובות באשר לעתידן של חברות התעופה ויכולתן להחזיר את הכסף ללקוחות. ״אתמול אף אחד לא נתן לנו תשובה שניתן יהיה להשיב כספים ללקוחות גם בלי שחברות התעופה תתרוממנה מהקרקע״, אמר ח״כ מרגי.

 

ראש אגף התקציבים, שאול מרידור, השיב כי ״נעשים מהלכים מאוד משמעותיים להבטיח את התעופה הישראלית, וגם אם השמים לא יפתחו והדברים ישתנו לרעה אנחנו עדיין נהייה פה. מתווה ההנפקה וההלוואה של אל על יאפשר לה להחזיר כספים ולהיערך להמשך. התיקון נועד כדי לאפשר לנו את הזמן הזה, מאחר ולחברות אין יכולת אמתית להחזיר את הכסף במועד הקבוע בחוק. אנחנו עושים הכל כדי שזה יקרה באחד באוקטובר, ולא מבקש הארכה נוספת״.

 

היו״ר מרגי ביקש את התייחסות מרידור לפרסום לפיו ההלוואה מסוכנת לבנק לאומי גם בריבית של 20%. מרידור השיב: גם אני מתעורר לכותרות שיש בחירות, אבל אין בחירות. אני מציע לא להאמין למה שנכתב. אנחנו שמים מתווה שאפשר להגיע אליו ומשוכנעים שהוא ישים ושכולם יוכלו לשלם באחד באוקטובר״.

 

מנכ״ל משרד התחבורה, עופר מלכה, אמר כי ההצעה נועדה לאפשר רק לחברות שהמחזור שלהן נפגע להימנע מלהחזיר את הכסף. הוא הוסיף כי בהובלת שרת התחבורה יש התקדמות למתווה פתיחת השמיים, כדי לאפשר לחברות התעופה ולציבור לחזור לטוס ולקבל כסף גם מפעילות מסחרית. ״קבענו תאריך של 16 באוגוסט לפתיחת שמים. אתמול הגשנו רשימה נוספת של מדינות שישראלים יכולים לחזור מהם ללא בידוד. ביקשנו לאשר מתווה של חזרה ללא בידוד ממדינות אדומות שרמת התחלואה בהן היא לא מאוד גבוהה. המשרד ביקש ממשרד הבריאות לבדוק אם אפשר לקצר את תקופת הבידוד. אנחנו פועלים לאפשר לאנשי עסקים לטוס ביתר קלות ולהניע את גלגלי כלכלה, ופועלים לאפשר הבאה ויציאה של תיירים בקפסולות ומקווים לעמוד בזה לקראת השבוע הבא״.

 

היו״ר מרגי ביקש התייחסות למכרז להפעלת המעבדה בנתב״ג, ומלכה השיב כי הפרסום שהמעבדה תחל לפעול באמצע אוקטובר הוא נכון, אך נעשה כל מאמץ להקדמת המועד.

 

מנהל המחלקה הבינלאומית במשרד הבריאות, ד״ר אשר שלמון, אמר לחברי הוועדה, כי ב-16 באוגוסט מתווה השמיים הפתוחים אמור להיות מוכן. לדבריו, ״המתווה עוסק ביכולת של אזרחים ישראלים להיכנס ולצאת מהמדינה ללא צורך בבדיקות או בידוד. כרגע יש רשימה שכל יום משתנה מעט. אין לנו כוונה לגרום לדחייה של מתווה המדינות הירוקות. המתווה הזה הוא מוגבל, צריך לזכור שרוב מדינות העולם לא מאפשרות לישראלים להיכנס לשטחן. המטרה היא להגיע להסכמים עם אותן מדינות שיאפשרו, בתנאים כאלה או אחרים, כניסת ישראלים. עד שתוקם המעבדה בנתב״ג נאפשר לישראלים לקבל בדיקה מהמערך הלאומי ונעמוד על זה שהתוצאה תתקבל תוך 24 שעות״.

 

היועץ המשפטי של אל על, עו״ד דן פוגלמן, אמר כי ב-14 באוגוסט, אם החוק לא יתוקן, תצטרך החברה להחזיר 60 מיליון דולר ללקוחות ישראלים. אם ההצעה תתקבל והמועד ידחה לאחד באוקטובר, לדברי פוגלמן, אל על תצטרך להשיב עד אותו מועד 80 מיליון דולר ללקוחות ישראלים, כאשר סך החוב למחזיקי כרטיסים עומד היום על 270 מיליון דולר.

 

ח״כ עידן רול אמר כי לוועדה אין מספיק נתונים לקבל החלטה, ושאל מה יקרה אם תכנית הסיוע לאל על לא תצא לפועל. ח״כ יבגני סובה אמר כי יש אנשים שמחכים כבר יותר מ-120 יום לכסף שלהם, והציע לאוצר להעמיד קרן מיוחדת לטובת ההחזרים. עוד הציע ח״כ סובה, כי משרד התחבורה והרשות להגנת הצרכן יפעילו מוקד לפניות הציבור. ח״כ בועז טופורבסקי, שהיה הראשון להציע לאוצר להפעיל קרן שתחזיר את הכסף ללקוחות ותגבה אותו מחברות התעופה בעתיד, אמר כי לא יכול להיות שהמדינה מבקשת מהציבור להיות בנק ההלוואות של חברות התעופה. ח״כ אחמד טיבי אמר גם הוא כי הצרכן הוא לא הפתרון לבעיות הכלכליות של המדינה וחברות התעופה.

 

הוועדה הצביעה על ההצעות של חברי הכנסת סובה, טופורובסקי ואוסאמה סעדי ודחתה אותן, והשניים ביקשו להעלותן במליאה כהסתייגויות להצעת החוק. לאחר מכן, כאמור, אישרה הוועדה את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, והיא צפויה לעלות להצבעה סופית במליאת הכנסת עוד היום.