נחתם בירושלים שדרוג הסכם ה-QIZ עם ירדן

במסגרת ההסכם סוכם כי הצדדים יעברו לשיטה של פיקוח רבעוני הצפויה להקל על התעשיינים והיצואנים ולהפחית את הבירוקרטיה הקיימת כיום בין שני הצדדים


00:00 ,19.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת ההסכם סוכם כי הצדדים יעברו לשיטה של פיקוח רבעוני הצפויה להקל על התעשיינים והיצואנים ולהפחית את הבירוקרטיה הקיימת כיום בין שני הצדדים
 
מנכ"ל התמ"ת, רו"ח גבריאל מימון, חתם היום (19.12.06) במשרד התמ"ת בירושלים עם עמיתו, מנכ"ל משרד התמ"ס הירדני, ד"ר מונתאסר אוקלה, על הסכם לשיפור הפיקוח על העמידה בכללי הסכם ה-QIZ.
 
במסגרת הסכם זה סוכם כי הצדדים יעברו לשיטה של פיקוח רבעוני, במקום השיטה שהונהגה מאז חתימת ההסכם, בשנת 1997, ועד היום, ובה התקיים פיקוח על הרכבו של כל מוצר ודגם המכיל תשומות ישראליות שיוצא לארה"ב במסגרת הסכם ה-QIZ.
 
הסכם ה-QIZ מאפשר כניסה פטורה ממכס לשוק האמריקאי של תוצרת המיוצרת באזורים המוגדרים בירדן כאזורי QIZ, וזאת רק במידה והמוצר המוגמר מכיל לפחות 8% מרכיבים ישראלים. הסכם זה נחתם בשנת 1997 ומאז הוכיח את כדאיותו לשני הצדדים וגרם להגברת היצוא הישראלי לירדן על פני כל שנות קיומו ובמקביל, להגברה משמעותית ביצוא הירדני לארה"ב.
 
ביצוא הישראלי לירדן באחד עשר החודשים הראשונים של שנת 2006 חל גידול של כ-10 אחוזים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והוא הגיע לסך של כ-110 מיליוני דולרים. רוב המוצרים המיוצאים לירדן משמשים כחומרי גלם למפעלי ה-QIZ הירדנים המייצאים לארה"ב.
 
מנכ"ל משרד התמ"ת, רו"ח גבריאל מימון, אמר במעמד החתימה כי הוא צופה שהמעבר לפיקוח רבעוני יקל על התעשיינים והיצואנים ויפחית את הבירוקרטיה הקיימת כיום בין שני הצדדים.
 
עוד ציין מימון כי הסדר זה נוסה כבר במסגרת הסכם ה-QIZ שנחתם עם מצרים בדצמבר 2004, וכבר הוכיח את היתכנותו ויעילותו, כך שהניסיון הנצבר במינהל לסחר חוץ במשרד התמ"ת, יאפשר מעבר לשיטה החדשה בהסכם עם ירדן באופן הרציף ביותר.
 
ההסכם החדש, מגובה בחתימת סגן ראש הממשלה ושר התמ"ת, אליהו ישי ועמיתו, שר התמ"ס הירדני, יועבר לאשרור הכנסת והממשלה, כמו גם הפרלמנט הירדני ועל פי הצפי ייכנס לתוקף במהלך השבועות הקרובים.
 
גבי בר, היו"ר המשותף לועדת ה-QIZ ישראל-ירדן, מציין כי תוך מספר שבועות יותאמו המנגנונים בין שני הצדדים כך שעם כניסת ההסכם לתוקף יוכלו היצואנים הישראלים לייצא לירדן מרכיבים וחומרי גלם מתוצרת ישראל ולהיות נתונים לפיקוח בהתאם לכללים החדשים.