רשות המסים: עשרות אלפי כדורים החשודים כמזויפים נתפסו במבצע בינלאומי

המבצע נערך ביוזמת הארגון העולמי של היחידות למניעת פשיעה פרמצבטית ובשיתוף עם ארגון המכס העולמי, ארגון הבריאות העולמי והאינטרפול. עיקר החבילות שנתפסו נשלחו לארץ מסין או מהודו


00:00 ,17.10.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

המבצע נערך ביוזמת הארגון העולמי של היחידות למניעת פשיעה פרמצבטית ובשיתוף עם ארגון המכס העולמי, ארגון הבריאות העולמי והאינטרפול. עיקר החבילות שנתפסו נשלחו לארץ מסין או מהודו

 
מרשות המסים בישראל נמסר כי 14,000 טבליות וכדורים בהם תרופות הנחשדות כמזויפות, תוספי מזון הנחשדים כמכילים מרכיב תרופתי, כדורים המותרים ברכישה רק עם מרשם רופא וכן כדורים האסורים ביבוא לישראל, נתפסו במהלך השבוע האחרון במסגרת מבצע בינלאומי למניעת הברחת תרופות מזויפות.
 
מרשות המסים נמסר כי עיקר התפיסות הן, לכאורה, תרופות לטיפול בבעיות אין אונות לגברים (כגון ויאגרה וסיאליס), וכן כדורי הרזייה וסטרואידים אנאבוליים.
 
המבצע הבינלאומי, שזכה לשם Panega 3, נערך ביוזמת הארגון העולמי של היחידות למניעת פשיעה פרמצבטית PFIPC וה-IMPACT, ובשיתוף עם ארגון המכס העולמי (WCO), ארגון הבריאות העולמי (WHO) והאינטרפול.
 
מטרת המבצע, בו לקחו חלק כ-45 מדינות בו זמנית, הוא למנוע יבוא, יצוא וסחר בתרופות מזויפות, גנובות ומוברחות, המהוות סכנה ממשית לבריאות הציבור, ולהזהיר את הציבור בדבר הסכנות הכרוכות ברכישת תרופות אלו.
 
ראש מינהל המכס, דורון ארבלי, ציין כי המכס משקיע משאבים רבים למיגור התופעה במסגרת הפעילות הגלובלית ותוך שיתוף פעולה עם מיקי אריאלי, ראש היחידה למניעת פשיעה פרמצבטית במשרד הבריאות.
 
במהלך ימי המבצע, שהתקיים בין ה-5 וה-12 באוקטובר, שיקפו, פתחו ובדקו יחידות האכיפה בכל בתי המכס עשרות אלפי חבילות, הן על פי פרופיילינג והן בבדיקות אקראי מתוחכמות ותוך שימוש באמצעי גילוי שונים. עיקר התפיסות היו של מכס מרכז בדואר חבילות ת"א, מכס אילת, מכס חיפה, מכס ירושלים ומכס מעבר אלנבי. החבילות ש"יורטו" הועברו לבדיקת היחידה למניעת פשיעה פרמצבטית במשרד הבריאות.
 
מרשות המסים נמסר כי מהממצאים עד כה עולה כי עיקר החבילות שנתפסו נשלחו לארץ מסין או מהודו. כמו כן נתפסו תרופות רבות במעברי הגבול עם ירדן, כאלה שיועדו להברחה לשטחי הרש"פ ולשטח ישראל.
 
לאור התופעה הגלובלית המעוררת דאגה של סחר, מכירה ואספקה של תרופות מזויפות, תרופות שנמכרות באופן לא חוקי ללא מרשם רופא וללא רישיון מאתרי אינטרנט שאינם מורשים לכך, ולאור ממצאי מבצעי פנגיאה הקודמים, שהובילו לתפיסה של מאות אלפי תרופות לא חוקיות, לסגירה של מאות אתרי אינטרנט לא חוקיים, הוחלט לקיים את המבצע הנוכחי. כהכנה למבצע נדרשו מינהל המכס ויחידות האכיפה בבתי המכס בתיאום עם היחידה למניעת פשיעה פרמצבטית להיערכות לוגיסטית ומבצעית, וכל זאת מעבר לפעילות השוטפת.
 
כאמור, במהלך הפעילות נבדקו אלפי משלוחים, חבילות דואר ונוסעים, עשרות עוכבו לבדיקה. סך הכל נתפסו כ-14 אלף טבליות וכדורים.