22 תנועות ההתישבות וארגוני המגדלים הכריזו על הקמת התאחדות חקלאי ישראל

למערכת העתון "שי ספנות ותעופה" נמסר כי 22 תנועות ההתישבות וארגוני המגדלים הכריזו בארוע חגיגי על הקמת התאחדות חקלאי ישראל, אשר תהיה הגוף היציג של כלל החקלאים במדינת ישראל.


00:00 ,18.09.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
למערכת העתון "שי ספנות ותעופה" נמסר כי 22 תנועות ההתישבות וארגוני המגדלים הכריזו בארוע חגיגי על הקמת התאחדות חקלאי ישראל, אשר תהיה הגוף היציג של כלל החקלאים במדינת ישראל. בארוע, שנערך בקיבוץ שפיים, השתתפו שר החקלאות, שלום שמחון ושרי החקלאות לשעבר, חיים אורון, רפאל איתן, אריק נחמקין ופסח גרופר, שר החינוך לשעבר, אהרון ידלין, חברי הכנסת צבי הנדל ואורית נוקד, ראשי כל הגופים השותפים בהקמת ההתאחדות, ותיקי ההתישבות וחברי האסיפה הכללית של התאחדות חקלאי ישראל.
 
המהלך של איחוד הפעילות של כל הגופים במגזר החקלאי תחת קורת גג אחת החל בתחילת שנת 2000, עם החתימה על האמנה להקמת ההתאחדות. לאחר תקופת התארגנות, ורישום ההתאחדות כעמותה, כונסה האסיפה המכוננת של התאחדות חקלאי ישראל.
 
הגופים השותפים בהתאחדות חקלאי ישראל הם: התנועה הקיבוצית, תנועת המושבים, מושבי הפועל המזרחי, האיחוד החקלאי, התאחדות האיכרים, מרכז המועצות האזוריות, מושבי חרות בית"ר, הקיבוץ הדתי, העובד הציוני, ישובי פועלי אגודת ישראל, ארגון בעלי משקים חקלאיים, ארגון מגדלי עופות, ארגון מגדלי ירקות, ארגון מגדלי פירות, ארגון מגדלי פרחים, ארגון עובדי הפלחה, אגודת הנוקדים, ארגון מגדלי בקר לבשר, ארגון מגדלי הדרים, התאחדות מגדלי בקר לחלב, ארגון מגדלי דבורים וארגון מגדלי דגים.
 
יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, יוסטה בלייר, הציג בפתח הדברים את השאלות המרכזיות העומדות על סדר יומה של ההתישבות, ואשר בהם תעסוק ההתאחדות: כמה מים יוקצבו לחקלאות, מה תהיה איכותם ומה יהיה מחירם? למי שייכת הקרקע עליה יושבים החקלאים ואותם הם מעבדים? האם נחוצה מערכת ארגונית מרכזית היודעת לתת שרותים מקצועיים וארגוניים לענפי החקלאות? מה עתיד מועצות היצור ומה יהיה מעמדם של החקלאים בתוכן? כיצד יובטחו הבטחון הסוציאלי והפנסיה של החקלאים הפורשים? איך יובטח דור המשך לחקלאות? "על היושבים כאן החובה והזכות לתת התשובות, להנהיג וללכת לפני המחנה. חובתנו לסמן מטרות ברורות ולחתור בנחישות להשגתן," אמר בלייר.
 
שר החקלאות, שלום שמחון, שהיה אורח הכבוד של אסיפת ההתאחדות, הקדיש את דבריו לתוכנית הרפורמה בחקלאות שגיבש משרד החקלאות. השר שמחון אמר לבאי האסיפה שדחיית אישורה של הרפורמה גרם לנזק של 110 מיליון שקל לחקלאים, מאחר ומשרד האוצר עצר תקציבים שהיו מיועדים למימון השקעות בחקלאות, שהיו חלק מהרפורמה. לדבריו, אם תהליך אישור הרפורמה לא יושלם עד סוף השנה האזרחית  - תקציב זה יוחזר לקופת המדינה והחקלאים יאבדו אותו.
 
בנוגע להקמת ההתאחדות, אמר השר שמחון, שזהו מהלך מחויב המציאות בעקבות הצטמצמות מספר החקלאים בישראל. היום אנחנו מכירים כמעט כל חקלאי בעיניים ואין כל הצדקה שהמערכות החקלאיות שהיו טובות ומתאימות בעת הקמתן, ישארו ללא שינוי ולא יתאימו עצמן לעידן החדש. 
 
שר החקלאות לשעבר, רפאל איתן, אמר ששמירה על החקלאות בישראל היא אינטרס קיומי של מדינת ישראל: אם נתבסס על יבוא של תוצרת חקלאית, כפי שרוצים גורמים שונים, נציב את עצמנו בו ידנו במצב שבו מדינות זרות יוכלו להרעיב אותנו. אסור לנו לתת שיכניעו אותנו ברעב. אם נתחיל ליבא תוצרת חקלאית – גורלנו יחרץ.