60% מהישראלים צמצמו את הקניות לחג השבועות. כך עולה מסקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות, באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה. הסקר נערך לאחרונה בקרב 601 משיבים מעל גיל 18 המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל.
בסקר נבחנה כיצד ההתייקרות במוצרי החלב בפיקוח ושלא בפיקוח השפיעה על הרגלי הצריכה של הציבור בישראל לקראת החג. הסקר מבקש לספק תמונה עדכנית על מצבם הכלכלי של משקי הבית, ולבדוק האם וכיצד שינו הצרכנים את דפוסי הקנייה שלהם. האם עברו למותגים זולים יותר, צמצמו רכישות, או בחרו לוותר על חלק מהמוצרים המסורתיים של החג.
על פי הסקר, כ-68% מהנשאלים העידו כי סל הקניות לחג התייקר לעומת שנה שעברה ורוב הציבור דיווח כי בעקבות עליית המחירים, שינה את הרגלי הצריכה שלו לקראת החג. בין היתר, 74% השיבו כי יקנו הפעם מותגים זולים יותר, 70% יעדיפו לקנות במקומות אחרים וקרוב לרבע מהמשיבים (24%) יוותרו השנה על קניית מוצרי חלב לחלוטין.
בנוסף, הסקר בחן את העדפות הצרכנים בנוגע לרכישת מוצרי חלב בפיקוח, זאת כאמור בצל התייקרות מוצרים אלו ב-1 במאי. על פי הסקר כ-55% מהנשאלים השיבו כי הם מעדיפים לרכוש מוצרים בפיקוח, ו-78% השיבו כי היו מעדיפים להרחיב את סל המוצרים בפיקוח.
יתר על זאת, מבדיקה מיוחדת שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות, בהתבסס על נתוני הלמ״ס ומשרד הכלכלה, בין השנים 2015 ל-2025 הייתה עלייה של 19.4% בכלל סל המזון (ללא פירות וירקות), זאת לעומת מוצרי החלב שקצב התייקרותם היה איטי יותר ועמד על שיעור של 14.7%– פער של כמעט 30% בקצב ההתייקרות.
עו״ד ירון לוינסון, מנכ״ל רשות ההסתדרות לצרכנות: ״רגע לפני חג השבועות, רוב הציבור צמצם את הקניות לחג בשל ההתייקרויות, ורבע מהישראלים ויתרו השנה לחלוטין על מוצרי חלב. אני קורא לרגולטורים הרלוונטיים, לשקול את הרחבת מנגנון הפיקוח כך שיכלול עוד מוצרים בסיסיים במיוחד בתקופה זו כשיוקר המחייה משתולל, היות שמוצרים שאינם בפיקוח מתייקרים בקצב גבוה בהרבה ממוצרים מפוקחים״.