אולמרט נועד אתמול בירושלים עם השר הצרפתי לסחר חוץ

אולמרט קרא לשר הצרפתי להוביל את המדיניות האירופאית לחיזוק התשתיות הכלכליות במזרח התיכון ; עליה של 8 אחוזים ביצוא לצרפת במחצית הראשונה של 2003


00:00 ,27.08.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
אולמרט קרא לשר הצרפתי להוביל את המדיניות האירופאית לחיזוק התשתיות הכלכליות במזרח התיכון ; עליה של 8 אחוזים ביצוא לצרפת במחצית הראשונה של 2003

מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, נועד אתמול בירושלים עם השר הצרפתי לסחר חוץ, פרנסואה לוס, אשר הגיע לביקור רשמי ראשון בישראל, מלווה בצמרת משרדו.

השר לוס מבקר בארץ כאורחו הרשמי של שר התמ"ת, אהוד אולמרט. השר לוס עומד בראש המשרד הצרפתי לסחר חוץ, אשר הכריז לאחרונה על הכללתה של ישראל כמדינת יעד ליצואנים הצרפתים.

במפגש השרים בו נכחו גם מנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור, והמדען הראשי, ד"ר אלי אופר, נדונו הדרכים לחיזוק יחסי הסחר בין המדינות. הצדדים דנו במשמעויות המסחריות של הרחבת אירופה, מעמדה של ישראל כשותפת סחר מיוחדת לאיחוד האירופי ובכוונתה של ישראל להצטרף לארגון המדינות המתועשות ה-OECD.

הצדדים הסכימו כי לאחרונה נפתח חלון הזדמנויות ייחודי לחיזוק היחסים אשר מצא את ביטויו, בין היתר, במפגש ועדת הבכירים הישראלית צרפתית אשר התכנסה בירושלים לפני כחודשיים.

בפגישה סוכם כי במהלך החודשים הקרובים ייחתם הסכם מו"פ תעשייתי מחודש בין המדען הראשי הישראלי ובין Anvar – מקבילו הצרפתי. עוד הוסכם על חיזוק מערכת הקשרים בין מכון הייצוא הישראלי ומקבילו הצרפתי UBIFRANCE, ועל הדגשת מספר תחומים בעלי עניין משותף כגון תקשורת, ביוטכנולוגיה ותעופה. כמו כן נדונו האפשרויות להרחיב את שיתוף הפעולה בין הצדדים במסגרת תשתיות אירופאיות כגון תוכנית המו"פ האירופית השישית ופרוייקט גלילאו וכן על ההזדמנויות הקיימות בתחום התשתיות בישראל עבור חברות צרפתיות.

השר אולמרט קרא לשר הצרפתי להוביל את המדיניות האירופאית לחיזוק התשתיות הכלכליות במזרח התיכון. השר אולמרט אמר כי האיחוד האירופי בכלל, וצרפת בפרט, יכולים להפוך לגורם מוביל המשפיע על הסיכויים להשגת שלום בר-קיימא באזורנו, תוך הפעלת מדיניות כלכלית ומסחרית תומכת כלפי הצדדים. בהקשר זה ציין השר לטובה את תהליך Euro med, אותו מובילים האירופאים, ונתן כדוגמא למדיניות חיצונית המעודדת יציבות באזור את הסכמי ה-QIZ בין ישראל, ירדן וארה"ב. השר אולמרט הדגיש את צפיית ישראל לעזרה צרפתית בפתרון סוגיית המכס ביבוא מוצרים מהשטחים לאיחוד האירופאי.

בנושא מעורבות חברות ישראליות בפרוייקטים ממשלתיים ובפרויקטים גדולים בצרפת ציין השר אולמרט את דאגתו מהנוכחות המצומצמת של חברות ישראליות בתחום וביקש את סיועו של השר הצרפתי בנושא.

השר לוס הדגיש את העניין הקיים בקרב התעשייה הצרפתית להרחבת הפעילות עם ישראל. השר בישר על הגעתה של משלחת ועל הקמת ביתן צרפתי במסגרת תערוכת "אגריטק" שתיערך בישראל בחודש ספטמבר. השר הצהיר על העניין שקיים בקרב חברות תשתית צרפתיות להמשיך ולקחת חלק בפרוייקטים המתקיימים בישראל.

בתקופה האחרונה נרשמה פעילות עסקית דינמית במיוחד בין הצדדים. חברת דנונה חתמה על שת"פ אסטרטגי עם חברת מי עדן, חברת אלקו רכשה את חברת ברנד ומפעילה 7 מפעלים בצרפת, טבע רכשה חברת בת של חברת באייר, נייס מערכות רכשה חברת בת של טלס, חברת קונארס אחזקות רכשה את חברת ניפסון, חברת אלסטום שותפה בפרוייקט הרכבת הקלה בירושלים וחברת וילמורין הצרפתית רכשה את השליטה בחברת הזרע ג'נטיקס.

היצוא מישראל לצרפת ב-2002 עמד על 656 מיליוני דולרים, כאשר הסעיפים העיקריים היו מכונות ומכשירים מכניים וציוד חשמלי (30%), כימיה (15%), פלסטיקה (10%) וחקלאות (12%).

היבוא מצרפת בשנת 2002 עמד על 1.18 מיליארד דולר, והורכב ברובו ממכונות ומכשירים מכניים וציוד חשמלי (22%), תחבורה (22%), כימיה (15%).

עד חודש יולי 2003 – סה"כ יצוא לצרפת עמד על 411 מיליון דולר (עליה של 8% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה), וסה"כ היבוא עמד על 682 מיליון דולר (ירידה של 3.2%).