אוריאל לין: לשנות קריטריונים בכדי לסייע לעסקים

בדיון שנערך היום (ד') בוועדת הכספים של הכנסת אמר נשיא איגוד לשכות המסחר שיש להתאים קריטריונים שגובשו במלחמת לבנון השנייה ובמבצעים קודמים בהתאם למצב היום


13:23 ,30.07.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין אמר היום (ד') בדיון בוועדת הכספים של הכנסת בנושא הפיצויים בגין מבצע "צוק איתן", כי ישנם מספר קריטריונים מהותיים המחייבים שינוי מנוסח התקנות שהוגש לוועדת הכספים בכדי לסייע בצורה הוגנת לעסקים.

 

אמר לין: "יש לשנות ולהתאים את הקריטריונים, שנקבעו על פי מודלים שגובשו במלחמת לבנון השנייה ומבצעים קודמים, בהתאם למצב הלחימה כיום. "המגזר העסקי לא מצפה לפיצוי מלא ומבין היטב שגם העסקים משלמים מחיר, אך המטרה המרכזית של התקנות היא לשמור על העסקים, ובעיקר על העסקים הקטנים, מפני קריסה. זהו אינטרס לאומי כלכלי".

 

לדבריו, מספר העסקים בטווח של עד 40 ק"מ מעזה עומד על כ-25 אלף (4.8% מכלל העסקים הפעילים בישראל), מהם כ-32% עוסקים במסחר, וכ-44% עוסקים במתן שירותים, כ-24% עוסקים בתעשייה. 89% שיעור מכלל אוכלוסיית העסקים בטווח ה-40 ק"מ הם עסקים קטנים (עד 25 מועסקים), 9% מהם עסקים בינוניים (עד 100 מועסקים), ו- 2% מהם עסקים גדולים (מעל 100 מועסקים).

 

בין הקריטריונים אותם יש לשנות לדעת לין: המרחק הגיאוגרפי המוכר לצורכי מתן פיצויים. יש לכלול בהסכם גם ערים הנמצאות מעבר ל-40 ק"מ שלירי הטילים היתה השפעה מהותית על מצב העסקים בעיר, דוגמת ערים הנמצאות בעוטף תל אביב - ראשון לציון, רחובות, נס ציונה וחולון.

 

גובה תקרת הפיצויים שנקבע במבצע "עמוד ענן" עמד על 1 מיליון שקל לתשעה ימי מבצע. לדברי לין, על בסיס אותו יחס יש להעניק פיצוי במבצע הנוכחי. כל עוד המבצע טרם הסתיים, לא ניתן לקבוע גובה תקרה.

 

בנוסף טוען לין, שתקרת הפיצויים צריכה להינתן פר סניף ולא פר חברה (ח.פ), כך שחברה בעלת מספר סניפים בדרום לא תפוצה כאילו היה לה רק סניף אחד.

 

ועוד: חברה שעיקר פעילותה באזור המוכרז של 40 ק"מ, אולם רשומה לצורכי מע"מ מחוץ לאזור המוכרז, תהיה זכאית לפיצויים על פי הפגיעה האמיתית בה, ויש להסדיר מתן מקדמות מס לעסקים קטנים ובינוניים עם קשיי נזילות על בסיס מבצעים קודמים.

 

עוד אומר לין, שסעיף אי תשלום שכר צריך להיכלל במסגרת ההוצאות הנחסכות במסלול הפיצויים על פי מחזור. "לא יתכן שלילת זכויות פיצויים למי שלא שילם שכר לעובדיו. זו שגיאה חמורה ועוול מיותר. ישנם עסקים קטנים רבים שבגלל ההרעה בפעילות לרמה כמעט אפסית והקושי בנזילות כספית לא יכלו לעמוד בתשלומי שכר", אמר.

 

הסעיף האחרון אליו מתייחס לין הוא פיצוי עסקים במסגרת 7 הק"מ מהרצועה מיום תחילת ירי הרקטות ולא מיום ההכרזה של פיקוד העורף על מצב הלוחמה.

 

לין הדגיש כי הסיוע לעסקים הוא סיוע לכלכלה כולה. המלחמה היא של כולם ויש למדינה אינטרס לאומי לשמור על חסינותם וחוסנם של העסקים במדינה, בעיקר עסקים קטנים ובינוניים אשר אין להם רזרבות כספיות והם סובלים בין היתר מאובדן הכנסה, לחץ תזרימי, וירידה בהיקף סגירת עסקות.