ברבע הראשון של השנה גדלו מכירות ענף תעשיות המתכת והחשמל ב-5%

הרבע הראשון של 2003 היה חיובי לתעשיות המתכת והחשמל, תוך גידול במכירות וביצוא. עם זאת נמשכת מגמת הפיטורין בענף שהחלה לפני יותר מ-4 שנים. כך מסר יהודה היימן, מנהל איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים בהסתמכו על סיכום


00:00 ,18.06.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
הרבע הראשון של 2003 היה חיובי לתעשיות המתכת והחשמל, תוך גידול במכירות וביצוא. עם זאת נמשכת מגמת הפיטורין בענף שהחלה לפני יותר מ-4 שנים. כך מסר יהודה היימן, מנהל איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים בהסתמכו על סיכום הנתונים וההערכות של כלכלני האיגוד.

היימן ציין, כי מכירות תעשיית המתכת והחשמל גדלו בחודשים ינואר-מרץ 2003 ב-5%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו בכ-12 מיליארד ש"ח, זאת בעיקר בשל הגידול ביצוא.

מנהל איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים מסר כי למרות זאת, ברבע הראשון של 2003 פוטרו כ-550 עובדים בענף ומאז 99' צומצם הענף בכ-16%
16,800 עובדים, שהצטרפו למעגל האבטלה.

עוד עולה מניתוח מצב תעשיית המתכת והחשמל ברבע הראשון של 2003, כי המכירות לשוק המקומי ירדו בכ-0.8% לעומת הרבע הראשון של 2002 והסתכמו בכ-7 מיליארד ש"ח. היימן מציין, כי המיתון בשוק המקומי השפיע על מכירות הענף בתקופה זו.

בהתייחסו ליצוא, אמר היימן, כי ברבע הראשון של השנה נרשם גידול דולרי של 8.5% ביצוא המתכת והחשמל בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד, והוא הסתכם ב-1.03 מיליארד דולרים.

הוא מציין, כי הסיבות לגידול ביצוא המתכת הינן : הקיטון המתמשך במכירות לשוק המקומי ומאמץ התעשיינים להגדיל כתוצאה מכך את מכירותיהם בשווקים הבינלאומיים; הקדמת משלוחי יצוא בשל המלחמה בעיראק והשביתה בנמלים והשיפור ברווחיות היצוא במחצית השניה של 2002, שתוצאותיו מורגשות רק עתה.

מניתוח יצוא המתכת והחשמל ע"פ ענפי משנה מתברר כי יצוא ענף כלי ההובלה ירד ברבע הראשון של השנה ב-9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכם ב-316 מליוני דולרים; יצוא ענף מכונות וציוד גדל ברבע הראשון של השנה ב-26% הסתכם ב-294 מליון דולר; יצוא ענף הציוד החשמלי והמנועים גדל ברבע הראשון של השנה ב-24%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והסתכם ב-164 מליון דולר.

יצוא ענף מוצרי המתכת הבסיסית גדל ב-8.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והסתכם ב-253 מליון דולר; יצוא כלי חיתוך וכלי עבודה הובילו את יצוא ענף זה, עם יצוא של 113.2 מליון דולר.

היימן מציין כי ברבע הראשון של שנת 2003 אישר מרכז ההשקעות לענף המתכת והחשמל השקעות בהיקף של כ-62 מליוני ש"ח, זאת בהשוואה להשקעה כוללת בסך 28 מליון ש"ח במהלך כל שנת 2002.

היימן מציין כי הסיבה לגידול באישורי ההשקעות נובעת מהאצת מתן האישורים ע"י מרכז ההשקעות וכן בשל ריבוי הפניות בשל חשש התעשיינים משינוי החוק לעידוד השקעות הון. עם זאת, ישנם תעשיינים רבים בתעשיית המתכת והחשמל אשר מתקשים להוציא אל הפועל את ההשקעות אשר אושרו להם, אומר היימן.

תעשייני המתכת והחשמל קוראים לממשלה להשקיע 6 – 8 מיליארד ש"ח בשנה בפרוייקטים לאומיים – דבר שיביא לקליטתם של כ-2,000 עובדים נוספים בענף ולמאות עובדים נוספים בתעשיות משלימות ומשיקות חלק מההשקעות יעשה בשיטת ה- B.O.T. וה- P.F.I. במימון פרטי. מדובר למשל בפרוייקטים של הסעת המונים , האצת השקעות הרכבת , פרוייקטי התפלת מים, הקמת נמלי ים, תחנות כוח ועוד.