ברוש: התעשייה רוצה לחזור להיות 20% מהתוצר

נשיא התאחדות התעשיינים ציין בוועידת ישראל לתעשייה כי התעשייה רוצה לגדול אך כיום קשה לקבל החלטות בשל המצב הפוליטי - ״חוק חובת מכרזים זו אחת השערוריות הגדולת ביותר״. ציין: ״התעשייה מאבדת את קרנה בעיקר בקרב מקבלי ההחלטות״


13:36 ,03.12.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, נשא דברים אתמול בוועידת ישראל לתעשייה ואמר בראשית דבריו כי ״העסק מתנהל כיום כמו אנייה בלי קברניט. אין קברניט ואין ממשלה. חלק גדול מההחלטות שצריך החלטות ממשלה, הפרקליטות לא נותנת להעלות כי לטענתה אין ממשלה. חוק חובת מכרזים זו אחת השערוריות הגדולות ביותר. בחוק נקבע שיש לתת העדפה של 15% לספק מהפריפריה, אבל כל יום מחדש החשב הכללי באוצר מבקש פטור מהחובה הזו״.

 

״אנחנו נמצאים כרגע בתקופה של הסכמים קואליציוניים. הקמפיין גדול שעשינו נועד להחזיר את השיח של התעשייה לציבור ובאמצעותו למקבלי ההחלטות. בהסכם קואליציוני היעד מבחינתנו זה שהתעשייה תחזור להיות 20 אחוז מהתוצר. אנחנו רוצים לגדול״.

 

״מערכת היחסים שלנו עם ההסתדרות ושיתוף הפעולה השפיעו על כל המשק הישראלי. זה הוביל לעסקת חבילה בזמן המשבר הכלכלי העולמי שבו קיבלנו 5 מיליארד שקל שעזרו לנו לצלוח את המשבר, וזה כלל ירידה דרמטית במספר ימי השבתון, שיפור דרמטי במערכת יחסי העבודה ועוד״.

 

ברוש ציין כי ״בעשור האחרון גדלו מספר התלמידים בחינוך הטכנולוגי מ-120 ל-160 אלף תלמידים. 400 מיליון שקל אנחנו מעניקים מדי שנה למשרד החינוך, כל שנה, לחינוך הטכנולוגי״.

 

לדבריו, ״בשלוש השנים האחרונות התעשייה מאבדת את קרנה בעיקר בקרב מקבלי ההחלטות. הם פופוליסטים ונלחמים לכאורה ביוקר המחייה ופתחו את השוק לייבוא פרוע״.

 

״הדבר המרכזי שהיה חשוב לי לעשות בשנים האחרונות זה להעלות את חלקה של תעשיית ההייטק בהתאחדות. ואמרתי תמיד לאנשי ההיי-טק, המחליף יבוא מקרבכם״.

 

נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין, שהגיע אף הוא לגני התערוכה בתל אביב נשא דברים במסגרת ועידת התעשייה לישראל, ואמר כך: ״האתגרים עימם מתמודדת כלכלת ישראל אינם פשוטים. השינויים המאיימים על התעשייה המסורתית צריכים לשמש אותנו כזרז לאמץ טכנולוגיות ייצור מתקדמות וחדשניות״. לדבריו,  צמיחת הכלכלה בישראל לא צריכה להיתקע בשוק הסטארטאפים אלא חייבת להגיע לכולם. ״אנחנו צריכים להגביר את שילוב האוכלוסיות הערביות והחרדיות ולמצות את הפוטנציאל של אותן אוכלוסיות״.

 

הנשיא ריבלין ציין כי ״הישגי המדינה המשמעותיים ביותר רשומים על שם התעשייה הישראלית״.

 

פרופ׳ יוג׳ין קנדל, מנכ״ל Startup Nation Central, השתתף גם הוא בוועידת ישראל לתעשייה וציין כי ״ישראל מדורגת כמספר 3 בעולם, אחרי ארה"ב וסין, בכמות ההשקעות שמגיעות לסטארטאפים. הסיבה לכך לא נובעת מתעשייה אלא מיכולת טכנולוגית שמתפתחת בכל מיני תחומים בישראל״.

 

בהקשר לאפשרות של אבטלה גוברת כתוצאה ממעבר לתעשייה דיגיטלית אמר פרופ׳ קנדל כי ״מאז שנת 1930 מדברים על אבטלה המונית וחשש שאנשים יצאו משוק העבודה, אבל מאז נשים נכנסו לשוק העבודה, השתתפות הגברים גם עלתה וכל זה קרה עד שנת 2000״.

 

הוא הוסיף כי ״אין ספק שתעשיית ההייטק צריכה להיות דומיננטית בהתאחדות התעשיינים. היקף החברות שהצטרפו רק בשנה האחרונה גדל ב-50%. אנחנו נגיע ל-1500 חברות הייטק בהתאחדות. זה ישמור על התאחדות רלוונטית״.