גידול מחודש של 4.9% בתוצר התעשייה

ענף התרופות הוביל את הצמיחה ברבעון האחרון של 2013, עם עלייה של 27%. הנתונים מדוח התוצר התעשייתי של האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים


10:39 ,17.03.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

ברבעון האחרון של 2013 חודשה צמיחת התוצר התעשייתי: גידול של 4.9% נרשם בתוצר התעשייה לאחר נסיגה מצטברת בשיעור של 2.9% ברבעונים השני והשלישי של השנה.

 

הצמיחה נגזרה בעיקרה מזינוק במכירות לייצוא, לצד גידול במכירות לשוק המקומי. אולם, בנטרול ענף התרופות, צמחה התעשייה בכ-1.8% בלבד. ענף התרופות צמח ברבעון האחרון של 2013 בשיעור של כ-27%. הנתונים מדוח התוצר התעשייתי לרבעון האחרון של 2013, שנערך על ידי האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים.

 

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים צביקה אורן מסר שהגידול המחודש בתוצר התעשייה אינו מספק, שכן הוא נשען בעיקר על ענף תעשייתי מרכזי אחד. על כן, אמר, יש לפעול להאצת הצמיחה בשאר ענפי התעשייה.

 

אורן: "השקל החזק פוגע בכושר התחרות של התעשייה המקומית ומביא להאטת קצב  צמיחת התוצר. הצמיחה בכלל ענפי התעשייה היתה יכולה להיות גבוהה משמעותית, אם המדינה היתה פועלת למיתון מגמת התחזקות השקל, במקביל לפעולות לשיפור כושר התחרות הבסיסי של התעשייה המקומית והיצוא".

 

יו"ר האגף לתעשייה קטנה ובינונית בהתאחדות התעשיינים ומבעלי קבוצת ביסקול ליאור לוי: "ממשלת ישראל משקיעה משאבים רבים בניסיון שווא, להגברת התחרותיות באמצעות חקיקה מרובה ועידוד היבוא, בעוד הפתרון היעיל ביותר להפחתת יוקר המחיה מצוי מתחת לאפה - חיזוק התעשייה הקטנה והבינונית. חיזור זה יוביל בהכרח להגדלת התחרותיות במשק והפחתת מחירים".

 

על רקע הצמיחה המהירה בענף התרופות, זינק ברבעון האחרון של 2013 תוצר קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית ב-10.4%. הפעילות המוגברת בענף התרופות ברבעון האחרון של 2013 חלה בהמשך לגידול של כ-4% ברבעון השלישי של 2013, ולאחר נסיגה של כ-22% ברבעון השני אשתקד.

 

במקביל, חודשה צמיחתם של ענפי האלקטרוניקה: גידול של 4% נרשם בכל אחד מענפי הרכיבים האלקטרונים והמכשור האלקטרוני לבקרה ורפואי, לצד עלייה של 3% בענף הציוד האלקטרוני לצריכה ותקשורת. כך צמחו ענפי האלקטרוניקה כקבוצה ב-2.7% ברבע האחרון אשתקד, לאחר נסיגה בשיעור דומה (2.6%-).

 

במקביל נרשמה צמיחה של 1.8% בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית, על רקע גידול בתוצר ענפי הכימיה והנפט (8%) וכלי ההובלה והתחבורה (3%). מנגד, נסיגה נרשמה בענף הציוד החשמלי (8%-) וקיפאון שרר בענף המכונות והציוד.

 

בנוסף, ברבעון האחרון של 2013 נרשם גידול של 2.6% בתוצר קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית. גידול זה נגזר מצמיחתם של ענפי המתכת הבסיסית (6%) ומוצרי המתכת (2%), אך הגידול מותן בשל נסיגות בענפי המינרלים האל-מתכתיים (2%-) והגומי והפלסטיק (1%-).

 

מנגד, נסיגה של 2.5% נרשמה בענפי הטכנולוגיה המסורתית. ירידה זו משקפת נסיגה במרבית ענפי הקבוצה: נסיגה של 7% נרשמה בתוצר ענף הנייר ומוצריו ושל 3% בתוצר ענף העור והמוצרים הנלווים, לצד נסיגה בענפי ההדפסה של חומר תקשורתי מוקלט, המזון, הטקסטיל וההלבשה (ירידה של 2% בתוצר כל אחד מהענפים). קיפאון שרר בענף העץ והריהוט.

 

כמו כן, ברבעון האחרון אשתקד חודשה צמיחת ענף הכרייה והחציבה: 8.2% בתקופה הנסקרת, לאחר נסיגה של 5.7% ברבע השלישי של 2013, וגידול מצטבר של כ-42% במחצית הראשונה אשתקד.

 

אינדיקציות לעתיד על בסיס יבוא חומרי גלם מצביעות על צפי להמשך המגמה החיובית בתוצר התעשייתי: בחודשים אוקטובר 2013-ינואר 2014 חלה עלייה ריאלית של כ-3% ביבוא חומרי הגלם (ללא דלק ויהלומים), לאחר גידול זעום ביותר, של 0.1%, ברבעון השלישי אשתקד. עלייה זו מהווה אינדיקציה להמשך צמיחת התוצר התעשייתי בחודשים הקרובים.