הושקו חגיגות ה-100 להתאחדות התעשיינים והתעשייה הישראלית

זאת במעמד נשיא המדינה, רובי ריבלין ובכירי המשק הישראלי. האירוע התקיים בסימן אחווה וחיים משותפים של החברה היהודית עם החברה הערבית, מתוך רצון לחזק את השוויון


13:37 ,31.05.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

במעמד נשיא המדינה רובי ריבלין ובכירי המשק הישראלי, הושקו הבוקר חגיגות ה- 100 להתאחדות התעשיינים והתעשייה הישראלית. האירוע התקיים בסימן אחווה וחיים משותפים של החברה היהודית עם החברה הערבית, מתוך רצון לחזק את השוויון וליצור שותפות שתיצור חברה וכלכלה טובה יותר לתושבי ישראל.

 

נשיא המדינה קרא לנוכחים לקנות ״כחול לבן, אין טוב מזה״. לדברי הנשיא ״היום, כשאנו מציינים את שנת המאה להתאחדות התעשיינים, אנחנו מצדיעים לתעשיינים החלוצים בארץ לא זרועה, וכן לכם, לתעשייניות ולתעשיינים של היום, הממשיכים במסע היצירה והעשייה. אתם שמניעים את גלגלי המשק, של ישראל, כמדינה מתקדמת שכלכלתה היא מוקד לגאווה״, אמר הנשיא בראשית דבריו.

 

״בשנה וחצי האחרונות בזמן מגפת הקורונה כשבמדינות בעולם חסרו מוצרים חיוניים, התעשייה הישראלית התגייסה למאמץ הלאומי״ הדגיש הנשיא ואמר: ״מערך הייצור עבד מסביב לשעון כדי שדבר לא יחסר וכדי שגלגלי המשק לא ייעצרו. התעשייה הישראלית נמצאת כל הזמן בתחרות מול השווקים העולמיים, ותהליכי האוטומציה, שטומנים בחובם הזדמנויות – אך גם סכנות. אני סומך עליכם תעשייני ישראל, שבעזרת התושייה, היצירתיות והנחישות שלכם, תוכלו גם לאתגרי השעה, בפריצה לשווקים חדשים, ובהתאמת מסלולי הייצור. כל אלה מתוך שילוב ישראלי לעילא של חריפות עסקית, ושל מחויבות לאומית״.

 

הנשיא הוסיף כי בשנת המאה להיווסדה על ההתאחדות וחבריה להציב שתי מטרות מרכזיות: ״הראשונה היא אימוץ טכנולוגיות ייצור מתקדמות, וחיבור של התעשייה המסורתית לקטר ההיי-טק. והמטרה השנייה היא גיוס עובדים מכלל שבטי ישראל ובעיקר, מקרב הציבור החרדי והערבי, שתי אוכלוסיות צומחות שחייבות להיות חלק ממהלך האצת גלגלי המשק. הן זקוקות לכך, וכולנו זקוקים לכך״.

 

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, הודה בראשית דבריו לנשיא המדינה ואמר כי ״היית שותף אמת של התעשייה הישראלית. כתף אל כתף הצלחנו הרבה יותר, שכן היית לצדנו. עכשיו כשאנו חוגגים 100 שנה להתאחדות התעשיינים, אפשר לראות כי התעשייה הישראלית הייתה ותמשיך להיות כור היתוך אמיתי שמגשר בין פערים בחברה הישראלית- בין נשים לגברים, בין יהודים לערבים ובין פריפריה למרכז, ומציעים עתיד משותף טוב יותר. נכון על כן לומר כי התעשייה היא 'כיפת הברזל' הכלכלית והחברתית של המשק הישראלי, שכן יסודות התעשייה הם אלו שבנו את המשק ושמרו על עצמאותו היצרנית גם בעתות לחימה ומשבר. אנחנו שותפים לעיצוב המדיניות הכלכלית והחברתית בישראל ובונים את עתידה של המדינה- יוצרים מאות אלפי מקומות עבודה במשק, ולא פחות חשוב, אנחנו מייצרים ידע עשיר ויקר ערך. התעשייה הישראלית היא כיום מהתעשיות המתקדמות בעולם, עם מערכות מחשוב מפותחות, רובוטיקה ומערכות מיוחדות, וביחד עם ענף ההיי-טק, אנחנו מצעידים את מדינת ישראל קדימה. ואסיים בקריאתו של נשיא המדינה ואקרא לכולכם, קנו ׳כחול לבן׳. באמצעות חיזוק התעשייה המקומית, תהיה לכולנו מדינה חזקה, עצמאית ומתקדמת״.

 

לאור המאורעות האחרונים, עלה לשאת דברים גם יו״ר הועדה לחברה הערבית בהתאחדות התעשיינים, התעשיין ד״ר מוחמד זחאלקה, שאמר כי ״במלאת שנה לכהונתו, נשא כבוד הנשיא את מה שזכה לימים לכינוי ׳נאום השבטים׳, ובו תיאר את מדינת ישראל כחברה המחולקת לארבעה ׳שבטים׳ – ערבים, דתיים, חרדים וחילוניים. לצערי, כבוד הנשיא ראה כבר אז את מה שכולנו לא רצינו לראות, אולם המציאות הציבה לנגד עינינו באופן חד, ברור וכואב. אולם נאומו של הנשיא, טמן בחובו זרע של תקווה – תכנית ׳תקווה ישראלית׳ לשינוי ולעתיד טוב יותר. אני רוצה להציע לכבוד הנשיא, ולנוכחים הנכבדים, את השבט החמישי של החברה הישראלית – שבט מאוחד. שבט שכולל בתוכו נציגים מכלל השבטים שקודמים לו: שבט ׳התעשיה׳, אותו מובילה בגאון התאחדות התעשיינים. שבט התעשייה הוא קיבוץ גלויות, כור היתוך כלכלי וחברתי המורכב מכולנו, הנוכחים כאן במשכן: ערבים, יהודים, חילונים וחרדים – כולנו חלק מאותו שבט, אשר המאחד אותו רב על המפריד והמשותף בו לכולנו הנו הרצון  והחזון להוביל את ישראל ולייצגה בגאון בעולם״.

 

בתום נאומי הפתיחה, נערך פאנל של נשיאי התאחדות התעשיינים לשעבר והנשיא בהווה- ד״ר רון תומר, שרגא ברוש, צביקה אורן ודן פרופר- בהובלת סגנית נשיא ההתאחדות, הח״כית לשעבר איילת נחמיאס-ורבין. הפאנל עסק בעתידה של התעשייה הישראלית, אל מול החסמים והאתגרים העומדים בפניה. נחמיאס-ורבין אמרה בפתחו של הפאנל כי זוהי משימה לא קלה להיות היום תעשיין בישראל, אך היא מאמינה כי לקידום התעשייה ישנה משמעות וחשיבות ברמה הלאומית, והיא עצמה מקפידה לקנות מתי שרק אפשר מוצרים תוצרת ׳כחול-לבן׳.

 

לאירוע הגיעו בכירי המשק הישראלי, בהם יו״ר קרן פימי ישי דוידי, מנכ״ל אינטל יניב גרטי, דן וגד פרופר ממייסדי אסם, יו״ר דירקטוריון תנובה חיים גבריאלי, מנכ״ל קבוצת מר מריאן כהן, מנכ״לית ד״ר פישר נורית הראל, מנכ״ל נוקיה אריק טל, יו״ר מכון היצוא רמזי גבאי ועוד.

 

התאחדות התעשיינים הוקמה ב- 1921 כשבישראל הייתה תעשייה זעירה בלבד והיצוא עמד על קרוב לאפס. כיום פועלות בישראל כ- 2,000 חברות תעשייתיות, אשר מעסיקות כ- 400 אלף עובדים ישירים בכל רחבי הארץ ובפרט בפריפריה, והיצוא התעשייתי עומד על יותר מ- 187 מיליארד שקל בשנה.