הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את חוק קבוצות הריכוז

מדובר בהצעת תיקון לחוק ההגבלים העסקיים, שמסדיר שמסדירה את ההתמודדות עם תופעת קבוצות הריכוז. השר בן אליעזר: התיקון לחוק נועד להתמודד עם קבוצות ריכוז שמהוות כשל תחרותי בענפי משק בהם קיים צירוף של מיעוט מתחרים עם חסמי כניסה גבוהים


00:00 ,30.11.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

מדובר בהצעת תיקון לחוק ההגבלים העסקיים, שמסדיר שמסדירה את ההתמודדות עם תופעת קבוצות הריכוז. השר בן אליעזר: התיקון לחוק נועד להתמודד עם קבוצות ריכוז שמהוות כשל תחרותי בענפי משק בהם קיים צירוף של מיעוט מתחרים עם חסמי כניסה גבוהים
 
ממשרד התמ"ת נמסר כי, הצעת התיקון לחוק ההגבלים העסקיים שמסדירה את ההתמודדות עם תופעת קבוצות הריכוז, אושרה אתמול בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.
 
שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, שקידם את ההצעה ביחד עם הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, אמר כי התיקון לחוק נועד להתמודד עם קבוצות ריכוז או אוליגופולים, שמהווים כשל תחרותי מרכזי בענפי משק בהם קיים צירוף של מיעוט מתחרים וחסמי כניסה גבוהים. "כתוצאה מכך נפגעת התחרות, נפגעים הצרכנים ונפגע המשק. התיקון נועד להעמיד לממונה על ההגבלים העסקיים כלים להתמודדות אפקטיבית עם בעיות תחרות מסוג זה" מסר השר בן אליעזר. את ההצעה הציגה במליאה סגנית שר התמ"ת אורית נוקד.
 
לדברי בן אליעזר, "התיקון המוצע מפריד בין מערכת הנורמות שחלה על בעל מונופולים לבין זו שתחול על חבר בקבוצת ריכוז, וזאת נוכח ההבדלים המשמעותיים בין התופעות הכלכליות. הניסיון המצטבר מראה כי הבדלים אלה מחייבים התייחסות נפרדת בחקיקה".
 
במשרד התחבורה מדגישים כי. בשווקים אוליגופולים, בהם ישנה ריכוזיות, נקבע מחיר אספקה גבוה יותר, מגוון ואיכות ירודים יותר וכדומה. הנזקים של כשל תחרותי זה לציבור הרחב ולמשק המדינה הם כבדים ומגוונים.
 
לדבריו של בן אליעזר, ההוראות הקיימות כיום נוגעות למונופולים והן אינן מתאימות להתמודדות עם המאפיינים הייחודיים של תופעת האוליגופול וקבוצות הריכוז, ולכן בהתאם, התיקון המוצע כולל שני שינויים מרכזיים, אשר מאזנים זה את זה.
 
להלן עיקרי הצעת החוק:
 
ראשית, ההצעה מתקנת את הגדרת "קבוצת ריכוז": ההגדרה הנוכחית מבוססת על מידת התחרות בפועל ששוררת בין חברי קבוצת הריכוז, וקובעת כי קבוצת ריכוז תתקיים מקום בו לא שוררת ביניהם תחרות בכלל או ש"קיימת ביניהם תחרות מועטה בלבד". אלא, שבפועל, בלתי מעשי ולעתים רבות אף בלתי אפשרי למדוד אמפירית את רמת התחרות. על כן דרוש מבחן בר אכיפה לזיהוי הענפים בהם קיימת בעיית תחרות.
 
שנית, הצעת החוק מחליפה את ההסדר הקיים בחוק, לפיו על חברי קבוצת הריכוז חלות נורמות זהות לאלה החלות על בעל מונופולין. סוג ההתנהגויות שהחוק אוסר על בעל מונופולין, הוא לאו דווקא אותן התנהגויות שמעוררות קשיים בעטייה של קבוצת ריכוז, על כן מקנה הצעת החוק סמכות לממונה על ההגבלים העסקיים ליתן הוראות לחברי קבוצת ריכוז, כולם או חלקם, כדי למנוע פגיעה או חשש לפגיעה בציבור או בתחרות או כדי להגביר משמעותית את התחרות בין חברי הקבוצה או בענף או ליצור תנאים להגברת התחרות בין חברי הקבוצה או בענף.
 
הצעת החוק מסדירה את ממשק העבודה שבין הממונה לבין משרדי הממשלה הרלוונטיים, הממונה ייוועץ עם המשרד הממשלתי או הגוף האחר אשר אמונים על הסדרתו הכלכלית הכוללת של התחום שבו פועלת קבוצת הריכוז, בנוגע לכוונתו ליתן הוראות לקבוצות ריכוז שעניינן מניעת פגיעה או חשש לפגיעה משמעותית בציבור או בתחרות בעסקים בין חברי הקבוצה או בענף. כמו כן, ייוועץ הממונה עם המשרד הממשלתי או הגוף הנוגע בדבר לפני פניה לבית הדין בבקשה לניתוק בעלויות צולבות בין חברי קבוצת ריכוז.
 
כאשר מדובר בשימוש בסמכות של הגברת התחרות, להבדיל ממניעת פגיעה בה, מסמיכה הצעת החוק את הממונה לפעול כלפי קבוצת ריכוז במישור שבו אין הוא מוסמך לפעול כיום. לפיכך, מוצע כי כאשר פעולת הממונה כאמור מכוונת לשם הגברת התחרות, ומשרד ממשלתי או גוף אחר אחראים על ההסדרה הכלכלית הכוללת של הענף הרלוונטי, יפעל הממונה לאחר קבלת הסכמתו של המשרד או הגוף המסדירים את הענף.
 
בהצעת החוק מוצע לקבוע הסדרים פרטניים להפעלת הסמכויות הקבועות בסעיפים לעניין ענפי הבנקאות והביטוח, וזאת נוכח ההשפעה האפשרית והייחודית של קריסה של בנק או של חברת ביטוח גדולה, על המשק הישראלי בכללותו. בשני המקרים הממונה יודיע מראש למפקחים על ענפים אלה, לפי העניין, על כוונתו להפעיל את סמכויותיו לפי סעיפים אלה בתחומי האחריות שלהם. המפקחים האמורים רשאים לעצור את פעולות הממונה אך ורק במקרה שבו הם מגיעים לכלל מסקנה שלפיה הפעלת הסמכויות כאמור תסכן את היציבות של תאגיד בנקאי או של המערכת הבנקאית (לעניין נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים) או של ענף הביטוח והחיסכון הפנסיוני (לעניין הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר).