הממשלה מצטרפת למאבק התעשיינים לביעור אפליית תוצרת הארץ במכרזים ממשלתיים וחברות ציבוריות

היום מתקיים בכנסת יום כחול לבן ביוזמת משרד התמ"ת, התאחדות התעשיינים וההסתדרות החדשה; אולמרט, טירה ופרץ יחתמו היום על אמנה לרכישת כחול-לבן; דוד ארצי מעריך: הסבת 20% מהיבוא לייצור מקומי תשפר את מאזן הסחר של ישראל ב-4 מיליארד דולרים


00:00 ,21.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

היום מתקיים בכנסת יום כחול לבן ביוזמת משרד התמ"ת, התאחדות התעשיינים וההסתדרות החדשה; אולמרט, טירה ופרץ יחתמו היום על אמנה לרכישת כחול-לבן; דוד ארצי מעריך: הסבת 20% מהיבוא לייצור מקומי תשפר את מאזן הסחר של ישראל ב-4 מיליארד דולרים.
 
היום מתקיים בכנסת יום כחול לבן. יום כחול לבן הינו יוזמה משותפת של משרד התמ"ת, התאחדות התעשיינים וההסתדרות החדשה. מטרת האירוע להעלות את מודעות הציבור לחשיבות של קניית תוצרת הארץ ומניעת אפלייתה במכרזים של גופים  ממשלתיים וציבוריים.
 
במסגרת יום כחול לבן בכנסת, הממשלה מצטרפת למאבק התעשיינים לביעור התופעה של אפליה לרעה של התעשייה הישראלית במכרזים ממשלתיים, חברות ציבוריות ורשויות מקומיות. במהלך היום (21/12) יחתמו  (בשעה 14:30) בכנסת אהוד אולמרט מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת;עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים ועמיר פרץ, יו"ר ההסתדרות החדשה, על אמנה לרכישת כחול לבן.
 
ע"פ האמנה מתחייבים הצדדים להרתם למאבק לביעור אפליית תוצרת הארץ, לוודא כי בכל הארגונים תוטמע חשיבותה של התעשייה הישראלית והנזק הרב שגורמת אפלייתה; לפעול בכל מקום ובכל עת לקידומה של התעשייה בישראל; להקפיד על מתן יחס הוגן וראוי לתעשייה הישראלית ולתוצרתה. כך התחייבו הצדדים לסייע באופן אישי וככל שנידרש להגברת המודעות בציבור לערכה של התעשייה הישראלית ולחשיבותה למשק ולחברה בישראל.
 
שלושת הגופים קוראים לציבור להיות שותפים לחיזוקה של התעשייה כדי להבטיח את כושרה להתחרות בשוקי העולם.
 
אהוד אולמרט, מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אמר כי במצב הכלכלי הנוכחי בו מפעלים ישראלים נאלצים לצמצם פעילות ועובדים נפלטים למעגל האבטלה, משרד התמ"ת מחוייב לסייע למפעלים הישראליים, הן באופן ישיר ע"י תמיכה באמצעות כלי הסיוע של משרד התמ"ת והן על ידי קריאה לציבור הצרכנים לרכוש מוצרים תוצרת כחול לבן.
 
עוד הוסיף אולמרט כי משרדו פועל לאי אפליית תוצרת הארץ, אך יחד עם זאת הוא אינו תומך בהעדפת תוצרת הארץ אשר מנוגדת להסכמים הבינלאומיים עליהם חתומה מדינת ישראל.
 
דוד ארצי, יו"ר מטה כחול-לבן בהתאחדות התעשיינים שמסר על כך מעריך, כי הסבת 20% מהיבוא לייצור מקומי תשפר את מאזן הסחר של ישראל ב-4 מיליארדי דולרים ותגדיל ב-0.6%  את הצמיחה במשק, תוך הוספת 13 אלף מקומות עבודה. ארצי קרא להפוך את שנת 2005 לשנת כחול-לבן.
 
צביה דורי מנהלת מינהל סחר פנים בתמ"ת אמרה כי קניית מוצרים כחול לבן מקדמת את הכלכלה בישראל, מעשירה את הידע הטכנולוגי של המפעלים ותורמת ליצירת  מקומות עבודה. העשרת הידע הטכנולוגי הן ע"י מו"פ מקומי והן ע"י קנית טכנולוגיה מקדמת את מכירות התעשייה הישראלית בשווקי חוץ ועוזרת לבסס את מעמדה של ישראל כמעצמת הי-טק. קניות של מוצרים תוצרת כחול לבן בסך 1 מליון שקל יוצרת 1.5 מקומות עבודה לתקופה של שנה, אמרה דורי.
 
עוד הוסיפה דורי כי לעיתים מתקבלות תלונות  מתעשיינים בהן הם מעלים טענות על קושי בזכייה במכרזים, במרבית המקרים מתברר כי התעשייה הישראלית מסוגלת להתחרות ביבוא הן באיכות מוצריה והן ברמת המחירים המוצעים על ידה.
 
"הבעיה במקרים רבים הינה דרישות טכניות לא סבירות של מוציא המכרז שאינן מאפשרות לתעשייה המקומית לזכות בעבודה המבוקשת. במקרים אלה מציע משרד התמ"ת להפעיל מנגנון של בוררות מוסמכת לבדיקת טענות שני הצדדים. הבוררות תעשה ע"י מהנדס מומחה לנושא, אשר ימומן ע"י משרד התמ"ת", אמרה.
 
בינה בראון מנכ"ל הרשפ"ת מציינת כי סך כל היקפי היבוא במכרזים ממשלתיים בממוצע בשלושת השנים האחרונות עומד על 1.6 מיליארד דולר לשנה לרכש ביטחוני ואזרחי. עלינו לאכוף רכש גומלין ושיתוף פעולה תעשייתי משום שאלו מביאים הזדמנויות עיסקיות, מקומות עבודה, העברת טכנולוגיה עדכנית
ואפשרות ממשית להגדלת היצוא ולפתיחת שווקים חדשים בחו"ל, אמרה בראון.