הקבינט החליט: יבוא אמוניה – באניות קטנות

חברי הקבינט החליטו לקבל את המלצת הוועדה לפיה קיימת עדיפות ביטחונית מסוימת לחלופה של יבוא אמוניה באמצעות אנייה קטנה בהזרמה ישירה. להחלטה אין משמעות אופרטיבית בטווח הקרוב


10:18 ,19.12.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני - ביטחוני), החליטה לקבל את המלצות ומסקנות ״הוועדה לבחינת עמידתן של החלופות לייבוא האמוניה לישראל (בטווח הזמן הקרוב), בקריטריונים הביטחוניים המתייחסים לעתות שגרה״.

 

עם זאת, להכרזת הקבינט אין שום משמעות אופרטיבית בטווח המיידי, מפני שמאבקה של עיריית חיפה כנגד מיכל האמוניה, הותיר כמה "מוקשים" שגם ההחלטה הזו לא פירקה. היא עשויה לשמש כקלף בדיון משפטי, אשר יטה את המאזנים לטובת הכשרת פתרון האנייה, אך לא הוגשה עדיין כל עתירה בנושא.

 

המלצות הוועדה נסמכו באופן מלא על סקירות מקצועיות ועמדות כתובות של הגופים הביטחוניים אשר סקרו בפני הוועדה את האיומים השונים, סבירות התממשותם וכן את המענה הקיים בידי הרשויות המוסמכות להגנה מפני איומים אלו.

 

לאור עמדות הגופים הביטחוניים נקבע כי שלוש החלופות לייבוא אמוניה לטווח הזמן הקרוב שנמצאו קבילות על- ידי המשרד להגנת הסביבה, קבילות גם מהבחינה הביטחונית.

בנוסף, חברי הקבינט החליטו לקבל את המלצת הוועדה, המבוססת אף היא על עמדות הגורמים הביטחוניים, לפיה קיימת עדיפות ביטחונית מסוימת לחלופה של יבוא אמוניה באמצעות אנייה קטנה בהזרמה ישירה.

 

יצוין כי נציג עיריית חיפה ונציג עמותת צלול שהיו חברים בוועדה בחרו לפרוש מהוועדה לאחר סיום עבודתה, ולפני שמסקנותיה הוגשו לקבינט תוך שהם מתנגדים להמלצותיה ומסקנותיה של הוועדה.

 

המסקנות וההמלצות עצמן לא פורסמו, אך מעיריית חיפה נמסר כי הם חשו שהדיונים נעשו בצורה כזו שהמסקנות מוכתבות מראש, והתאכזבו מכך שנערכה הצבעה מבלי שניתנה לנציגם בוועדה האפשרות להגיש דוח הערכת סיכונים חדש שהעירייה הזמינה מחברת DNV שהמלצותיו הפוכות.

 

ירון חנן, חבר סיעת "הירוקים" בעיר חיפה ובעל הכשרה בתחום הערכות הסיכונים, אמר על דוח הערכת הסיכונים אותו סירבה הוועדה לבחון כי "אם חברי הוועדה היו רואים מה שנכתב בדוח הזה, הם היו מבינים בבירור שהחלופה הכי מסוכנת להתרחשות אסון קטלני לאלפי אזרחים היא חלופת אספקת האמוניה באניות מיכל ואילו חלופת האספקה באיזוטנקים היא הבטוחה יותר באופן מובהק ביחס לחלופת האנייה. גורמים בממשלה הזו לא בוחלים באף מניפולציה אפשרית כדי לקדם את חלופת האנייה, שאף מסוכנת ממיכל האמוניה הוותיק. לפיכך החליטו נציגינו לפרוש והם לא שותפים כמובן להחלטה השערורייתית שהתקבלה בוועדה. אולי פעם אחת הממשלה הזו תפתיע ולא נמצא אותה שוב מחמיצה עוד הזדמנות לרכוש את אמון הציבור. הציבור באזור חיפה רואה זאת כל יום מחדש ולא רק בפרשת האמוניה, אלא גם בניסיונות הבלתי פוסקים של השרים להפקיע מידי העיריות במטרופולין חיפה את הסמכות להגן על בריאותם וחייהם של מיליון תושבי האזור. לא נחשוש מלהביא את הנושא להכרעת בג"ץ, במידה ויהיה בכך צורך".