התאחדות התעשיינים הגישה למרכז ההשקעות שורת הצעות לייעול פעילות המרכז

מטרת ההצעות להביא להקטנת הבירוקרטיה, להרחבת סמכויות מנהל המרכז, לעמידה בלוחות זמנים ועוד. שורת ההמלצות גובשה במסגרת יוזמה שנקט מנהל מרכז השקעות, חזי צאיג כחלק מתהליכי התייעלות ושיפור השירות במרכז השקעות


00:00 ,22.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מטרת ההצעות להביא להקטנת הבירוקרטיה, להרחבת סמכויות מנהל המרכז, לעמידה בלוחות זמנים ועוד.
 
התאחדות התעשיינים הגישה למרכז ההשקעות במשרד התמ"ת שורת הצעות לייעול פעילות המרכז. כך מסר פנחס קימלמן, יו"ר פורום מנהלי כספים בהתאחדות התעשיינים ומשנה למנכ"ל כספים אסם השקעות.
 
קימלמן ציין, כי שורת ההמלצות גובשה במסגרת יוזמה שנקט מנהל מרכז השקעות, חזי צאיג כחלק מתהליכי התייעלות ושיפור השירות במרכז השקעות. קימלמן הבהיר, כי יוזמה ברוכה זו של חזי צאיג ראויה להערכה ומהווה צעד חשוב של מרכז השקעות להגשמת המטרה של עידוד ההשקעות והצמיחה. דיון בנושא נערך בהתאחדות התעשיינים בהשתתפות מנהלי כספים חברי הפורום, אשר העלו בעיות וקשיים בהן נתקלו בפעילותם השוטפת מול מרכז ההשקעות.
 
בין ההמלצות שגובשו:
- דרישה להרחבת סמכויותיו של מנהל מרכז ההשקעות. לדעת קימלמן יש לקבוע סוגיות אשר לא ידרשו החלטות של מנהלת מרכז ההשקעות, למשל במקרים שאינם כרוכים בהגדלת המענקים. קימלמן הוסיף ,כי מרבית הבקשות המופנות ע"י מפעלים מאושרים, כמו למשל מיון של סעיפים בתוכנית השקעה, הארכת מועד סיום ביצוע ועוד, דורשות קבלת החלטות של מנהלת מרכז ההשקעות. לדעתו, הצורך באישור המנהלת בחלק מהמקרים הינו מיותר וגורם לבירוקרטיה רבה ולכן יש להסמיך את מנהל מרכז השקעות לדון ולהחליט בסוגיות אלו.
 
- לקבוע אורך זמן מקסימלי מוגדר לטיפול בבקשות השונות. בקשה אשר לא תיענה תוך פרק הזמן שהוגדר תיחשב כאילו התקבלה. כמו כן, ממליץ פורום מנהלי הכספים בהתאחדות התעשיינים, לפעול לשיפור זמני התגובה לפניות טלפוניות ולקיצור פרק הזמן שבין מועד הפקת המסמכים במרכז ההשקעות ועד למועד בו הם מגיעים למפעל.
 
- לקבוע תקופה מוגדרת וקצרה של עד 3 חודשים למתן אישור מטעם מרכז ההשקעות על דוח ביצוע סופי, שלאחריה המפעל יקבל אישור סופי אוטומטי אם לא התקבל האישור עד אז. קימלמן מציין, כי תהליך אישור דוח ביצוע סופי נמשך כיום לפחות שנה ולעיתים אף מספר שנים. עיכוב זה פוגע במפעל, שכן מס הכנסה אינו מאשר לחברה את הטבות המס שהיא זכאית להן, כל עוד לא ניתן אישור סופי של מרכז ההשקעות.
 
- בנוסף טוען קימלמן, כי לאור הפעלתו של מסלול התעסוקה, התעוררה בעייה חדשה כאשר מפעל המעוניין לקבל תמיכה דרך מסלול התעסוקה וקיבל בעבר מענקים מכוח חוק עידוד השקעות הון, חייב להציג אישור על סיום ביצוע. בשל כך, ממליץ קימלמן לקבוע שהגשת הבקשה עצמה לאישור דו"ח ביצוע סופי תספיק לצורך קבלת הטבות המס ותאפשר פניה למסלול התעסוקה.
 
- כן ממליצה התאחדות התעשיינים להפחית את כמות הטפסים הנדרשת למילוי ע"י מרכז ההשקעות. לטענת קימלמן כמות הטפסים הנדרשת למילוי גדלה מאוד לאחרונה. כך למשל דוח ביצוע סופי, גדל מ- 4 עמודים לכמה עשרות. לדעת קימלמן, יש להפוך את הדוחות לידידותיים למשתמש וכן ליצור באתר האינטרנט של מרכז ההשקעות מנגנון "להתרעה" על עדכון טופס או עדכון נוהל.
 
- כן ממליץ, פורום מנהלי הכספים בהתאחדות התעשיינים, כי במטרה לתת ליווי וסיוע אישי למשקיעים, ימונה לכל חברה הפונה למרכז ההשקעות, גורם אחד ("מנהל תיק") אשר יהיה אחראי על הטיפול בה, החל מהשלב של הפנייה הראשונית ועד להגשת דו"ח סיום הביצוע (one stop shop).
 
- כן ממליצה התאחדות התעשיינים, שמרכז ההשקעות יעדכן ויפיץ מחדש את המדריך ליישום החוק לעידוד השקעות הון, על כל הפרשנויות שלו והנהלים המקובלים. בנוסף, מוצע לשפר את אתר האינטרנט של מרכז ההשקעות, להוסיף בו מידע ונהלים ולהפוך אותו ליותר ידידותי למשתמש.