התעשיינים נגד העלאת הארנונה: פוגעת בכושר התחרות

כרבע מהרשויות המקומיות פועלות להעלות את הארנונה בשיעור חריג מעבר להעלאה האוטומטית. התעשיינים: שיעורי הארנונה לתעשייה הם מהגבוהים במערב, מה שמעלה את יוקר המחיה ומקשה על יצואנים להתמודד בשוק הבינ״ל


10:14 ,07.11.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

לא פחות מ-65 רשויות מקומיות דורשות ממשרד הפנים להעלות את הארנונה באופן חריג למגורים ועסקים כבר בשנת 2020. יחד עם בקשות אלה קפצה הארנונה בעשור האחרון ב-25% והיא צפויה להגיע להיקף של כ-30 מיליארד שקל ממגורים ועסקים.

 

בין הרשויות שביקשו העלאה חריגה ניתן למנות את ת״א המבקשת להעלות את הארנונה ביותר מ-12.5% למבני מגורים שנבנו לאחר 2010 ובכך להעשיר את קופתה בכמעט 20 מיליון שקל, רמת גן שמעלה את הארנונה בעד 18% באזורים מסוימים, כפר סבא, חולון, קריית ביאליק שהזניקה את הארנונה לתעשייה בכמעט 100% ועוד. סך ההעלאות החריגות צפוי לעלות לתעשייה בלבד יותר מ-45 מיליון שקלים בשנה הקרובה בלבד וזאת ללא ההעלאה השנתית האוטומטית בשיעור של 2.58%, מה שצפוי להשפיע על יוקר המחייה כולו בישראל.

 

כבר כיום שיעורי הארנונה בישראל גבוהים בהרבה מהמקובל בעולם המערבי. כך בעוד שמפעל משלם בממוצע באירופה 18.2 דולר למ״ר, בלוד המחיר הוא 43 דולר למ״ר ובחיפה 43.1 דולר למ״ר (נכון לשנת 2017). עלויות אלה מעלות את יוקר הייצור של החברות הישראליות ומקשות עליהן להתמודד מול מתחרותיהן בעולם שנהנות מעלויות נמוכות יותר ולכן מוכרות את מוצריהן במחירים אטרקטיביים יותר.

 

הנתונים מתפרסמים היום לראשונה הודות לצעדים משפטיים שנקטה התאחדות התעשיינים מול משרד הפנים באמצעות עו״ד עדי מוסקביץ ממשרד מוסקוביץ-אזרואל עורכי דין.

 

מבדיקת הפניות עולה כי רשויות מקומיות רבות אינן מבצעות הליך תקין בבקשותיהן, לא מדייקות במספרים ולא חושפות את השפעות השינוי במלואן. עיריית הוד השרון ועיריית בית שאן הן היחידות שמצאו לנכון שלא להעלות את שיעורי הארנונה כלל, ואף ביקשו לוותר על ההעלאה האוטומטית בשיעור של 2.58% החל על כלל הרשויות.

 

רובי גינל, מנכ״ל התאחדות התעשיינים: ״הניתוח של ההתאחדות חשף לראשונה את העיוותים שגורמים לכולנו לשלם מיסים מיותרים לרשויות. המיסים האלה מייקרים את עלות הייצור בישראל, ומתגלגלים לציבור פעמיים - גם ביוקר המוצרים וגם בחשבון הארנונה. בנוסף, התעשייה הישראלית משלמת את הארנונה הגבוהה בעולם ומאבדת את כושר התחרות. אני קורא לממשלה לא לאשר ולו העלאה חריגה אחת ולשנות מהבסיס את שיטת המיסוי המוניציפלי בישראל״.