"יש מקום אף לשקול הפחתה של הריבית"

התאחדות התעשיינים מגיבה בשמחה על החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי: "הריבית הגבוהה באופן יחסי במשק הישראלי רובצת כמשקולת על הסקטור העסקי"


00:00 ,30.08.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

כצפוי הותיר בנק ישראל את הריבית לחודש ספטמבר ללא שינוי בשיעור של 3.25%. על פי תחזית המחקר של בנק ישראל, בעקבות ההרעה בסביבה הכלכלית העולמית בחודש האחרון, תחזית הריבית הממוצעת בעוד 12 חודשים ירדה מ- 4% בחודש שעבר ל- 3.3%.

הקשר שבין הריבית, שער החליפין ורווחיות היצוא על פי אגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים נוגע במספר היבטים כמו העובדה שפערי הריביות מעודדים כניסת משקיעים זרים פיננסיים (ספקולנטים). ריבית בנק ישראל עומדת החל מאפריל 2011 על 3% לעומת 0%-0.25% בארה"ב ו- 1% בגוש האירו. פערי ריביות אלו מעודדים את המשקיעים הזרים הפיננסיים לטווח קצר, לקחת הלוואות בריבית נמוכה ולהשקיע במטבעות עם ריבית גבוהה, כמו השקל. משקיעים אלו נכנסים רק לשם גריפת רווח מהפרשי ריבית ושער.

היבט נוסף הוא זה שכניסת המשקיעים הזרים מחזקת את השקל ותומכת בייסוף. כניסתם של המשקיעים הזרים לישראל כרוכה במכירת דולרים וקניית שקלים ולכן מחזקת את ערכו של השקל ותומכת בייסוף. ככל שייכנס יותר מט"ח לארץ – מגמת הייסוף תתחזק.

עוד קשר שבין הריבית, שער החליפין ורווחיות הייצוא הוא כי הייסוף מביא לכך שבגין כל דולר יצוא מקבל היצואן פחות שקלים. הדבר מביא לפגיעה מיידית ברווחיות העסקאות שכבר נחתמו (בהנחה שלא בוצע גידור) ולפגיעה בטווח הבינוני - ארוך ביכולת להשיג עסקאות חדשות, שכן השחיקה בתמורה השקלית מחייבת העלאת המחיר הדולרי או לפחות לא מאפשרת הורדת מחיר ובכך הופכת את המתחרים בחו"ל לאטרקטיביים יותר.

אברהם נובוגרוצקי, יו"ר ועדת כלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות, בתגובה להחלטת בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי: "אני שמח על החלטת בנק ישראל החודש שלא להעלות את הריבית, יש מקום לשקול אף להפחיתה. הסימנים להתחדשות המיתון העולמי מתרבים והיצוא הישראלי מראה חולשה מסוכנת בחודשים האחרונים- הריבית הגבוהה באופן יחסי במשק הישראלי רובצת כמשקולת על הסקטור העסקי ויש מקום להפעיל גמישות ולהפחיתה כדי להקל על הכלכלה הישראלית לפעול בזירה בה הביקושים העולמיים מתמתנים באופן משמעותי".