לין: בעלי עסקים נפגעים מחמת תחרות לא הוגנת מול יבוא אישי אינטרנטי

נשיא איגוד לשכות המסחר מציין כי מגזר הקמעונאות מתמודד כיום הרכישות האינטרנטיות המהוות תחרות לא הוגנת ועם קנסות מנהליים היוצרת את 'עריצות הפקידות'


12:40 ,17.05.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פתח הבוקר את ועידת הקמעונאות השנתית ה- 9, ואמר כי "מגזר רשתות השיווק הקמעונאיות (לא כולל רשתות המזון) מהווה כיום את אחד ממגזרי המשק החשובים ביותר. פדיון מגזר זה מתקרב ל-200 מיליארד שקל, הוא כולל כ-60 רשתות קמעונאיות, מעסיק קרוב לרבע מיליון מועסקים ומהווה את בית היוצר של מקומות העבודה".

 

לדבריו, בין שלל הנושאים המעסיקים כיום את מגזר הקמעונאות, כמו ריבוי חקיקה צרכנית, בולטים במיוחד שני נושאים: הראשון, התמודדות מגזר זה עם הרכישות האינטרנטיות המבוצעות היום על ידי יחידים בייבוא אישי. "העובדה שכיום כל יחיד בישראל יכול להזמין ביבוא אישי מוצרים בערך של עד 75 דולר ללא תשלום של מכס, מס קנייה ומע"מ (17%), בעוד שהרשתות במגזר הקמעונאי משלמות את מלוא מסי היבוא - היוצרת אי שוויון ותחרות לא הוגנת בפער גדול, הפוגעת בעסקים שהשקיעו שנים רבות בפיתוח וקידום עסקם".

 

"מדינה יכולה להנהיג מדיניות של הוזלת מוצרים בדרך של רכישות אינטרנטיות, אבל אסור לה לעשות זאת אם היא יוצרת תחרות לא הוגנת מול מגזר הקמעונאות המקומי. חובה היום להפחית את המסים על מוצרי היבוא הנמכרים ברשתות הקמעונאיות כדי ליצור שוויון מוחלט בתחום המס בין יבוא אישי של מוצרים לבין רכישות בשוק המקומי".

 

לין ציין כי איגוד לשכות המסחר הגיש השבוע לשרי האוצר והכלכלה תכנית רב שנתית המציעה מתווה על פיו בתקופה של שלוש שנים ייווצר שוויון זה.

 

זאת ועוד, יש לזכור שמוצרים ביבוא אישי אינם עוברים בדיקות בטיחות ותקינה, ואילו היבואנים והרשתות צריכים לשאת בעלויות בדיקות אלו וגם לשלם מסי ארנונה, חשמל והוצאות נלוות נוספות, כדי לקיים את העסק.

 

הנושא השני אליו התייחס לין הוא הקנסות המנהליים. לדבריו, על מנת להקל את מגמת הפליליזציה לפיה כל פעולה או אי פעולה בניגוד לחוק, ואפילו תפלה לחלוטין, מהווה עבירה פלילית, עברנו למגמה של קנסות מינהליים. "הבעייתיות שנוצרה היא שמגמה זו יוצרת את עריצות הפקידות. כל שגיאה, ואפילו פעוטה, הופכת מיד להטלת קנסות חסרי פרופורציה בגובה של עשרות אלפי שקלים ולפעמים אף יותר מזה. חייבים להחזיר את השפיות ולנהוג במידתיות הנחוצה", סיכם לין את דבריו.