לין: יש לשנות את שיטת החל״ת מבלי לפגוע במובטלים

נשיא איגוד לשכות המסחר ציין בפנייתו לשר האוצר כי ״יש להכין תכנית אופרטיבית שתעודד עובדים לחזור למקום העבודה שיישומה יחל מיד בתום תקופת הסגר הנוכחית״


14:39 ,15.09.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה היום לשר האוצר בהצעה לשינוי שיטת החל״ת תוך שמירה על העיקרון שאסור לפגוע במובטלים. לדברי לין: ״יש להכין תכנית אופרטיבית שתעודד עובדים לחזור למקום העבודה שיישומה יחל מיד בתום תקופת הסגר הנוכחית״

 

לין הסביר, ״ברור כי יש הכרח לפרוש רשת מגן על כלל השכירים בישראל על מנת למנוע מצב שיהיו עובדים מובטלים שלא תהיה להם אפשרות קיום נאותה. יחד עם זאת, הסתבר ששיטת החל״ת הנוכחית יוצרת גם מכשלה. היא פוגעת במוטיבציה של עובדים רבים לחזור למקום העבודה, שכן ההפרש בין המשכורת המוצעת להם לבין דמי החל״ת אינו מהווה תמריץ של עבודה על פני חודש ימים״.

 

מסיבות אלה, מציע לין כי: עובד שמבקש ממעסיקו להוציאו לחלת מרצונו החופשי, אינו מועבר לחל״ת. הוא יחשב כמתפטר. עובד המצוי בחל״ת ואשר המעסיק מציע לו לשוב אל מקום העבודה הקודם ובאותה רמת שכר והוא מסרב לשוב, יחשב אף הוא כעובד שהתפטר. עובד שנמצא בחל״ת או מקבל דמי אבטלה, והוזמן לעבוד אצל מעסיק חדש יזכה לתמריץ מיוחד מהמדינה לתקופה של 6 חודשים. כאשר, תקרת השכר המזכה עומדת על 12,000 ₪, שיעור התמריץ יעמוד על כ-50% מהסכום שהיה זכאי לו במסגרת החל״ת.

 

לדוגמה, אם שכרו המוצע של העובד הוא 12,000 ₪ וגילו מעל 28 הוא זכאי לחל״ת של 6,570 ₪. לפיכך, הוא יקבל תמריץ של כ-3,300 שקל כתוצאה מכך, שכרו בפועל לתקופה נתונה יעמוד על 15,300 ₪. עובד ששכרו כ-6,200 ₪ וגילו מעל 28 שנה יזכה לתוספת של 2,200 ₪ לתקופה מוגבלת של 6 חודשים.

 

לין ציין כי על פי ניתוחים תכנית זו, אם תוצע לתקופה של 6 חודשים, תעודד מאוד יצירת מקומות עבודה חדשים וצמצום האבטלה, וכן תחסוך כסף רב בהוצאה תקציבית. החיסכון הכספי למדינת ישראל עבור העובדים המצויים בחל״ת שיחזרו למעגל העבודה תוך קבלת התמריץ הכספי מהמדינה יעמוד על 280 מיליון ₪ בחודש, הווי אומר חיסכון של 1.5 מיליארד ₪ עד לתום התקופה בה חל מודל החל״ת של המדינה.