לשכת המסחר מזהירה: חקיקה חדשה עלולה לגרום להיעלמות תרופות מהמדפים

חברות התרופות החברות בלשכת המסחר מזהירות מפני היעלמות תרופות מהמדפים בתחילת השנה הקרובה עקב עליית מחיר רישום תרופה מ-3,100 שקל ל-27,000 שקל


00:00 ,09.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

הנחיות חדשות של משרד הבריאות מייקרות את אגרות הרישום לתכשירים רפואיים מתחילת 2012. לפי ההנחיות יעלה מחיר רישומה של תרופה בכ-900%, ממחיר של 3,100 שקל כיום לכדי 27 אלף שקל בעוד חודשים בודדים.

חברות התרופות החברות באיגוד לשכות המסחר מזהירות הבוקר מפני חשש ממשי להיעלמות של תרופות שונות מהמדפים.

בפנייה דחופה אותה הוציא עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לח"כ יעקב ליצמן, סגן שר הבריאות, ציין לין כי הוצאת משק בית בתחום הבריאות רשמה עלייה ניכרת בעשור האחרון ולאור הצעד האחרון מטעם משרד הבריאות קיים חשש מהותי כי העלאת התעריפים תגולגל לכיסו של הצרכן. "בעשור האחרון עלתה ההוצאה החודשית הממוצעת של משקי הבית בתחום הבריאות, בכ- 80% מ- 370 שקל ל- 670 שקל. למעשה, הוצאת משק בית בתחום הבריאות, רשמה את העלייה התלולה ביותר בעשור האחרון מבחינת יוקר המחייה בישראל ומדובר אם כך בעליה דרמטית וקיצונית."

"על רקע זאת, השתוממתי מאוד על כוונת משרדך לייקר את אגרות הרישום לתכשירים רפואיים בעשרות מונים. לייקור תהיה השפעה על עלות המוצרים לצרכן. העלאה כה תלולה היא בלתי סבירה ואף לא נתפסת", כתב לין.

לדבריו של לין, "אין מקום לתמוך בעלייה התלולה באגרת הרישום בהסבר כי מדובר על כיסוי הוצאותיה של המדינה בנושא זה, כאילו מדינת ישראל הינה חברה עסקית למטרות רווח כפי שבא לידי ביטוי בתחשיב שהועבר אלינו, בו תומחרו שעות עבודה של פקידי המשרד, עלויות ארנונה ושכירות אותה המדינה משלמת ועוד."

לין הוסיף עוד כי "רישום תכשירים רפואיים הינו שירות לו זכאי המגזר העסקי, למען הציבור, ובכיסוי תקציב המדינה הממומן מהמיסים אותו משלמים האזרחים.הדרך הנכונה לחסוך בעלויות טמון בשיפור תהליכי העבודה במשרד הבריאות וחיסול סרבול ביורוקרטי מיותר המכביד באופן ניכר על המגזר העסקי וגורם לו להוצאות תפעוליות רבות המגולגלות, בלית ברירה, על הצרכן. פעולה כאמור אף סותרת את מאמצי הממשלה להוזיל את יוקר המחייה בישראל. לאור הנסיבות, אבקשך לחזור ולשקול את הצורך בייקור האגרות לרישום תכשירים רפואיים."

לדברי דורון שליט, יו"ר חטיבת התרופות בלשכת המסחר, המהלך אותו יזם משרד הבריאות יגרום להיעלמות חברות תרופות קטנות מהשוק, דבר שיפגע בסופו של יום בצרכנים. "בשל מחירה החדש והגבוה לאין שיעור של אגרת הרישום קיים חשש ממשי שחברות התרופות הקטנות ייעלמו מהשוק וישאירו את הזירה לחברות הגדולות. במצב של אי תחרות בתחום התרופות לא תהיה לחברות הגדולות כל מניעה לאלץ את קנייני התרופות (קופות החולים) לשלם מחיר מקסימאלי לכל תכשיר. "כך שמדובר באינטרס ציבורי מובהק ליצירת תמריצים בשוק התרופות שכן אלה יובילו לתחרות מוגברת. מי שייפגע ממצב של חוסר תחרות הוא בראש ובראשונה הצרכן, דהיינו החולה הזקוק לתרופות."

עוד הוסיף כי "קיים חשש מהותי שלא יירשמו (ויגיעו למדפים בישראל) תרופות בכל המינונים וצורות המתן הקיימות כיום (לדוגמא סירופ, כדורים וכיו"ב), תופעה שתפגע בנוחות של החולה שלא יוכל לקבל את התרופה אליה הורגל עד היום.