"מדובר בשביתה פוליטית"

היועץ המשפטי של לשכת המסחר מפרסם חוות-דעת משפטית כנגד השביתה הצפויה במשק על ידי ההסתדרות


00:00 ,05.10.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

הבוקר פירסם עו"ד שלומי לויה, היועץ המשפטי של לשכת המסחר ת"א והמרכז את עיקרי דעתו כמשפטן לאיומיו של יו"ר ההסתדרות הכללית בהשבתת המשק.

עו"ד לויה מפרק לגורמים מספר היבטים משפטיים לבחינת חוקיות שביתה במשק ומסביר כי מדובר בשביתה פוליטית האסורה על פי משפט העבודה. "שביתה המכוונת כנגד הממשלה כריבון ומטרתה העיקרית אינה הגנה על תנאי עבודה, היא שביתה פוליטית, שאינה מוכרת במשפט הישראלי כמאבק מקצועי לגיטימי והיא אסורה (עס"ק 23/07 חברת החשמל נ' ההסתדרות הכללית החדשה ואח' מיום 10.10.07)."

לפי חוות הדעת שהגיש עו"ד לויה, ההחלטה בדבר מבנה ההעסקה של המדינה בכובעה כמעסיק היא פררוגטיבה של המדינה בלבד. זהו לא נושא שבגינו ניתן לשבות. "למדינה הזכות להחליט באיזה מבנה העסקה היא מעוניינת, כולל שימוש בעובדי קבלן. למדינה, בניגוד להסתדרות, יש אחריות תקציבית ומשאבים מוגבלים והיא רשאית לנהל את מבנה ההעסקה שלה כראות עיניה. לא ניתן לשבות כנגד עצם ההחלטה לעשות שימוש בעובדי קבלן.

זהו סוג של שביתה פוליטית, המכוונת כנגד הריבון לא במעמדו כמעביד, אלא כמי שמופקד על קביעת מדיניות כלכלית כוללת שאינה מקובלת על ציבור עובדים בהיותם סבורים כי מדיניות כזו תצר את צעדיהם ותפגע ביכולתם להתמודד על קביעת זכויותיהם כעובדים. זוהי שביתה בלתי לגיטימית (בג"ץ 1074/93 היועץ המשפטי נ' בית הדין הארצי לעבודה בירושלים פ"ד מט(2) 485)."

עוד כותב לויה כי לא ניתן לעשות שימוש בנשק השביתה רק על בסיס המלצות של וועדה: "הממשלה עדיין לא אישרה את המלצות הוועדה והן עוד לא לבשו כסות של חקיקה מחייבת."

לויה מוסיף כי זוהי שביתה לא מידתית, בעלת פוטנציאל נזק הרסני למשק ובפרט במציאות הכלכלית הקיימת היום, המקדימה את זמנה. השביתה הפראית והבלתי אחראית שמתכננת ההסתדרות לא עומדת במבחני המידתיות האמורים. היא דוגמא לניצול לרעה של כוח השביתה.

בהיבט החברתי כותב לויה כי "במצב הדברים הקיים אין הצדקה לאפשר להסתדרות לפגוע בשכבות החלשות ביותר בחברה. מובטלים לא יקבלו דמי אבטלה, מקור פרנסתם היחידי של מקבלי קצבאות יישלל מהם, ילדי אימהות חד הוריות לא יוכלו ללכת למעונות היום הסגורים ועוד שלל של פגיעות קשות ולא מוצדקות באוכלוסיות היותר חלשות בחברה."

לויה מזכיר כי למעשה ההסתדרות מפרה הסכם בו התחייבה לשקט תעשייתי: "רק לאחרונה חתמה ההסתדרות על הסכמי שכר במגזר הציבורי עם תוספות מאוד נדיבות לעובדים, ובתמורה התחייבה לשקט תעשייתי. השביתה מהווה הפרה של הסכם. השביתה מהפה הפרה של עיקרון תום הלב ובמיוחד בתחום דיני העבודה בו נדרש תום לב מוגבר."