משרד האוצר: ההתאוששות במשק נמשכת

ברבעון השלישי של 2010 נראה כי ישנה צמיחה איטית במשק הישראלי, אך חלה ירידה בייצור התעשייתי ובהיקף ייצוא הסחורות והשירותים. בייבוא נרשם גידול קל, בעיקר דלק


00:00 ,09.11.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

ברבעון השלישי של 2010 נראה כי ישנה צמיחה איטית במשק הישראלי, אך חלה ירידה בייצור התעשייתי ובהיקף ייצוא הסחורות והשירותים. בייבוא נרשם גידול קל, בעיקר דלק
 
מדו"ח של אגף כלכלה ומחקר ומנהל הכנסות המדינה במשרד האוצר עולה כי, ברבעון השלישי של 2010 נמשכה מגמת ההתאוששות במשק, אם כי בקצב איטי יותר. זאת על רקע מיצוי שלב ההתאוששות הראשוני בעולם ומעבר לשיעורי צמיחה איטיים יותר במשקים המובילים. שיפור נרשם במדד המכירות ברשתות השיווק ומדד פדיון ענפי המסחר והשירותים רשם עליה קלה.
 
מנגד, חלה ירידה במדד הייצור התעשייתי, אשר נבעה מירידה חדה בחודש אוגוסט. במקביל, פורסמו נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון הקודם. מנתונים אלה עולה כי ברבעון השני נרשמה צמיחה מהירה במשק הישראלי ברוב רכיבי התוצר ובכלל זה גידול ניכר בצריכה הפרטית. בכך נמשכת מגמת הצמיחה וההתאוששות שהחלה ברבעון השני של 2009.
 
בתוך כך, נמסר ממשרד האוצר, היקפי סחר החוץ הצטמצמו ברבעון השלישי של 2010. חלה ירידה משמעותית הן בייצוא הסחורות והן בייצוא השירותים. הירידה בהיקף יצוא הסחורות, אשר השתקפה בכל רמות הטכנולוגיה, התווספה לירידה הקלה שחלה ברבעון הקודם. בחינת יצוא הסחורות לפי יעדים מעלה כי מקור הירידה ברבעון האחרון היא בייצוא לארה"ב ולאיחוד האירופי.
 
כמו כן, נרשמה ירידה גם בייצוא השירותים, אשר הובלה על ידי יצוא השירותים העסקיים (הכוללים יצוא של שירותי תוכנה ומו"פ). בייבוא הסחורות חל גידול קל ברבעון השלישי המשקף בעיקר גידול בהוצאה על יבוא דלק. בשער החליפין הריאלי האפקטיבי של השקל נרשם פיחות קל ברבעון השלישי, זאת לאחר שתוסף בארבעת הרבעונים האחרונים. עם זאת, הפיחות נבע מפיחות בחודש יולי, כאשר ביתר חודשי הרבעון חל תיסוף.
 
עוד מציינים במשרד האוצרכי, הועלתה הריבית במשק מרמה של 1.5 אחוזים לרמה של 2.0 אחוזים (ריבית חודש אוקטובר). מדד המחירים לצרכן עלה ברבעון השלישי בשיעור של 1.2 אחוזים. ב- 12 החודשים האחרונים מצויה האינפלציה במרכז טווח היעד. הציפיות לאינפלציה ב-12 החודשים הבאים נותרו ללא שינוי משמעותי ברבעון השלישי וכפועל יוצא מכך, חלה עלייה קלה בריבית הריאלית, שנותרה עדיין שלילית. במקביל, המשיך בנק ישראל לרכוש מט"ח, כאשר ברבעון השלישי גדלו היתרות בשיעור של כ- 5 אחוזים. גידול חל גם בכמות הכסף בהשוואה לרבעון השני.
 
ברבעון השלישי של השנה נשמרה היציבות בשוק העבודה. נתון המגמה לשיעור הבלתי מועסקים עמד על 6.3 אחוזים, זאת בדומה לנתונים בפועל ברבעון הקודם. כמו כן, נמשכה ברבעון השלישי הירידה במספר התביעות לדמי אבטלה מהביטוח הלאומי. עם זאת, מספר המובטלים שפנו לראשונה , ברבעון השלישי,  לביטוח הלאומי לקבלת דמי אבטלה גדל בצורה משמעותית.
 
בתוך כך, ציינו במשרד האוצר, חל שיפור בגביית המסים, כאשר עלייה חלה הן בגביית המסים הישירים והן בגביית המסים העקיפים. סך ההכנסות ממיסים (בניכוי עונתיות ובמחירים קבועים) עלו ברבעון השלישי בשיעור של 2.4% לעומת הרבעון שני. עלייה חלה הן בגביית המסים הישירים, אשר עלתה בשיעור של 2.4% והן בגביית המסים העקיפים שעלתה בשיעור של 4.4%. החל משנת 2009 מצויה גביית המסים במגמת התאוששות. עם זאת בשנת 2010 חלה האטה בקצב הגידול בגבייה.
 
בנוסף, נרשמה הרעה בהלכי הרוח של הציבור, בעיקר בקרב התעשיינים. כמו כן, חלה ירידה במדד מנהלי הרכש, ובממוצע רבעוני המדד מצוי ברמה הנמוכה מרף 50 הנקודות. יש לציין כי, בתחילת השנה עמד המדד על רמות שיא ושיקף את האופטימיות באשר לפעילות המגזר התעשייתי. ברבעון השלישי חלה ירידה קלה במדד אמון הצרכנים, המשקף את הערכת הציבור באשר למצבו הכלכלי והתעסוקתי. עם זאת, בהשוואה לתחילת השנה מצוי המדד ברמה גבוהה יחסית.
 
עוד נמסר כי, ההתפתחויות המאקרו כלכליות בעולם הצביעו על חולשה בכלכלות ארה"ב, יפן וסין לעומת התאוששות מהירה יחסית באיחוד האירופי. עם זאת, ניכר כי מתרחבים הפערים בין מדינות הגוש האירופי. לצד זאת, גובר החשש מפני התפתחות של מלחמת מטבעות, במסגרתה יפעלו המדינות לבצע פיחות בשער החליפין של המטבע המקומי.מנגד, ברבעון השלישי נרשמה מגמה שלילית במספר תחומי מפתח אשר עלולה לפגוע בקצב ההתאוששות של המשק.