קיפאון בייבוא חומרי הגלם ברבעון השלישי

הרמה החודשית הממוצעת של יבוא חומרי הגלם למשק ברבע השלישי של השנה הסתכמה ב- 2.3 מיליארד דולר


00:00 ,07.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

 מניתוח אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים עולה כי ברבע השלישי של 2011 נרשם קיפאון בייבוא חומרי הגלם למשק, לאחר גידול ריאלי מתון, של 1.8% ברבע השני של 2011 וגידול חד של 7.3% בתחילת השנה. כך, הסתכמה הרמה החודשית הממוצעת של יבוא חומרי הגלם למשק ברבע השלישי של השנה ב-  2.3 מיליארד דולר (נתונים מנוכי עונתיות) והיא מהווה 54% מסך יבוא הסחורות למשק.

הקיפאון בייבוא חומרי הגלם, מתיישב עם הגידול המתון ביותר, עד כמעט קיפאון, בתפוקת התעשייה לצד הנסיגה בייצוא התעשייתי, ומשקף, כפי הנראה, את ציפיות המגזר התעשייתי להמשך החולשה בפעילות.

הקיפאון בייבוא חומרי הגלם משקף קיטון בייבוא מתכות יקרות (ירידה ריאלית של 16%), עץ ומוצריו (15%-), גומי ופלסטיק (8%-), כימיקלים (6%-) ומתכות אל-ברזליות (1%-), לצד קיפאון בייבוא חומרי גלם לתעשיית הנייר. מנגד, נרשם גידול בייבוא ברזל ופלדה (11%), מוצרי מזון גולמיים (3%), חומרי גלם לתעשיית המכונות והאלקטרוניקה (2%), ובייבוא בדים וחוטים (1%).

בחינת התפתחות מחירי התשומות המיובאות במונחים דולריים מגלה כי ברבע השני של 2011 עלו מחירי חומרי הגלם ב- 3.7%, בהמשך לעלייה של 3.2% ברבע הקודם.

לפי הערכת כלכלני התאחדות התעשיינים, ברבע השלישי של 2011, נבלמה מגמת עליית המחירים הדולריים וחלה יציבות במחירי התשומות המיובאות, זאת על רקע ההאטה בכלכלה העולמית..

לצד הקיפאון בייבוא חומרי הגלם, נרשם ברבע השלישי של 2011 קיפאון גם בייבוא מוצרי הצריכה, לאחר גידול של 3.8% ברבע השני של השנה. קיפאון זה, משקף גידול מחודש של כ- 4% בייבוא מוצרים בני קיימא (על רקע גידול מחודש בייבוא כלי תחבורה), אשר קוזז במלואו בשל ירידה ריאלית בייבוא מוצרים לצריכה שוטפת (2%-), זאת לראשונה מזה ארבעה רבעונים.

מנגד, נמשך ברבע השלישי של השנה הגידול המהיר בייבוא נכסי השקעה (ללא אוניות ומטוסים): עלייה של כ- 6% נרשמה, בהמשך לגידול של 5.9% ברבע הקודם. בתוך כך, חלה האטה חדה נוספת בקצב גידול יבוא המכונות והציוד (2% לאחר 14% ברבע הקודם).