רובי גינל: צונאמי חקיקת העבודה בישראל יצא משליטה

מנכ"ל התאחדות התעשיינים טוען כי רוב הצעות החקיקה מוגשות ללא כל בדיקת משמעויות ובסופו של דבר גורמות להתייקרות מלאכותית של עלות ההעסקה בישראל


11:44 ,08.02.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

"12,000 הצעות חוק פרטיות הוגשו בעשור האחרון ורבות מהן משנות ללא הרף את מערכת  יחסי העבודה בישראל. רוב הצעות החקיקה מוגשות ללא כל בדיקת משמעויות, הן על המגזר העסקי והן על העובדים, ובסופו של דבר הן גורמות להתייקרות מלאכותית של עלות ההעסקה בישראל, לפגיעה ביכולת המעסיקים לשפר את תנאי המועסקים כמו גם במוטיבציה לנהל עסקים בישראל. התוצאה עלולה להיות דווקא לרעת העובד, אשר תנאי העסקתו ואך מקום עבודתו עלולים דווקא להיפגע כתוצאה משינוי מלאכותי של יחסי העבודה בישראל", כך הצהיר מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, בפאנל בנושא חקיקת עבודה שנערך הבוקר (ד') בכנס של נשיאות הארגונים העסקים וההסתדרות באילת.

 

גינל המשיך ואמר כי "לארגוני המעסיקים והעובדים הם מי שצריכים לקבוע את מערכת יחסי העבודה בישראל. המעסיקים והעובדים ידעו לייצר בעבר את פנסיית החובה בישראל ולהגיע להסכמות משותפות בנושא עדכון שכר המינימום, באופן שהמשק ידע להכיל. כל מו"מ כזה מתקיים לצד בדיקה כלכלית מקצועית של המשמעויות ובסופו של דבר מגיעים להסכמות מאוזנות. לא זה המצב שמדובר בחקיקת עבודה פרטית, שברובה מוגשת ללא כל בדיקת משמעויות ורוב המשמעויות צפות רק במהלך הדיונים בוועדות הכנסת ואז נעשים תיקונים חפוזים ומורידים חוקים לא מבושלים עד הסוף".

 

הפאנל נערך בהשתתפות ח"כ מיכל בירן, מהמחנה הציוני, עו"ד נעמה בביש, ממשרד עו"ד עמית, פולק, מטלון, ועו"ד יחיאל שמיר, היועץ המשפטי של ההסתדרות.

 

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני), אמרה בתגובה לדברי גינל כי "חקיקת עבודה תמיד תהיה חשובה כי המעסיק תמיד יהיה בעמדת הכוח. הוא זה שיכול לומר לעובד 'שלום, לך הביתה' ולעובד רק נשאר לנסות להגן על מקום העבודה שלו. הוא יכול לעשות זאת על ידי מתן שירות חיוני למעסיקים והתארגנות במקום בעבודה. לכן המינימום הוא גם לתת לעובד הגנה מטעם המדינה. לצערי החוקים האלו עדיין הכרחיים לאור ההתנהלות של חלק מהמעסיקים- רק לאחרונה היה צריך להגן על עובדות, שיתנו להן ללכת לשירותים בזמן משמרת. עם זאת, הוסיפה בירן, אני מודעת לאופן ההתנהלות הישראלי, שבמסגרתו אף הממשלה מגישה הצעות חקיקה לא מבושלות, במטרה להגיע להישג מהיר, דוגמת תיקון 12 שהגיש אגף שוק ההון".