שנת שמיטה: יבוא הירקות לישראל הגיע ל-20 אלף טון

זאת מתוך צריכה של מיליון וחצי טון. יבוא הגזר ותפוחי האדמה היה פחות מ-10% מהמחזור, ובבצל פחות מ- 5% בין השאר הודות לתמיכת משרד החקלאות בהגדלת היקפי האיסום משנה שישית


00:00 ,11.09.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת מתוך צריכה של מיליון וחצי טון. יבוא הגזר ותפוחי האדמה היה פחות מ-10% מהמחזור, ובבצל פחות מ- 5% בין השאר הודות לתמיכת משרד החקלאות בהגדלת היקפי האיסום משנה שישית
 
יבוא הירקות לישראל במהלך שנת השמיטה היה מזערי: 20 אלף טון מתוך מחזור של מיליון וחצי טון, כך עולה מנתונים שנמסרו בכנס שערכה תנועת הקיבוץ הדתי לסיכום שנת השמיטה. הכנס נערך בקיבוץ סעד בהשתתפות שר החקלאות, שלום שמחון, מנכ"ל משרד החקלאות, יעל שאלתיאלי וראשי משרד החקלאות, הרבנות הראשית ותנועת הקיבוץ הדתי, והשתתפו בו 180 חקלאים ורבנים.
 
השר שמחון ציין בסיפוק כי המשרד הצליח לספק לכל תושבי ישראל תוצרת חקלאית, איש איש על פי אמונתו ותפיסתו, בלי לפגוע בפרנסתם של חקלאי ישראל, וזאת תודות לעבודה מכינה טרם שנת השמיטה בצוות משותף עם מזכירות הקיבוץ הדתי. במקביל ניתן סיוע לחקלאים חרדים המשביתים כליל את משקם בשנת השמיטה. הממשלה הקציבה לצורכי השמיטה 103 מיליון שקל.
 
מנכ"ל משרד החקלאות, יעל שאלתיאלי, ציינה שבתחום החקלאות מועסקים 215,000 עובדים, ויש להתחיל עכשיו את ההכנות לשנת השמיטה הבאה כדי לא לפגוע בחקלאות ובמתפרנסים ממנה.
 
סמנכ"ל סחר חוץ במשרד החקלאות, צבי אלון, אמר שאמנם שנת השמיטה מתרחשת רק אחת לשבע שנים, אך למעשה גדלים בה 15% מהיבולים החקלאיים של מדינת ישראל, ולכן מדובר בכמות קריטית שלא ניתן לוותר עליה.
 
אלון אמר שבסיכום השנה התברר כי יבוא הגזר ותפוחי האדמה היה פחות מ-10% מהמחזור, ובבצל פחות מ- 5% בין השאר הודות לתמיכת המשרד בהגדלת היקפי האיסום משנה שישית. בכל שאר סוגי הירקות לא היה יבוא כלל. לדברי אלון, חלק חשוב מהפתרון היה על ידי קישור ישיר בין יצרנים ערבים ופלשתיניים ביו"ש לחרדים, כך שכל תוצרתם הופנתה לשוק זה ותוצרת חקלאי ישראל שווקה לשאר האוכלוסייה.