שרגא ברוש: האוצר מתנהג בקהות חושים וקוצר ראות

נשיא התאחדות התעשיינים קורא לראש הממשלה ולהתערב בניהול המדיניות הכלכלית: "הדולר מתרסק, עשרות חברות מדווחות על הרעה ואף על הפסדים, אלפי עובדים מפוטרים ועשרות מפעלים נסגרים"


00:00 ,03.06.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים קורא לראש הממשלה ולהתערב בניהול המדיניות הכלכלית: "הדולר מתרסק, עשרות חברות מדווחות על הרעה ואף על הפסדים, אלפי עובדים מפוטרים ועשרות מפעלים נסגרים"
 
כאשר הדולר מתרסק, עשרות חברות מדווחות על הרעה ואף על הפסדים, אלפי עובדים מפוטרים, עשרות מפעלים נסגרים ועשרות אלפי עובדים מצויים בסכנת פיטורים - לחשוב כמו האוצר שהצמיחה לא תפגע - זו קהות חושים וקוצר ראות. כך טוען שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים.
 
ברוש מציין, כי למרות החובה של שר האוצר, רוני בר-און, לעשות מעשה בעקבות הפגיעה הבלתי נסבלת במשק כולו ובשעה שנגיד בנק ישראל קורא היטב את המפה ונוקט צעדים מתבקשים - שר האוצר מגלה כהות חושים וטוען שמצב המשק תקין ומתבשם מנתוני הלמ"ס שאינם משקפים את העובדות בשטח.
 
ברוש מציין, כי העובדות בשטח הן שעשרות מפעלים, שנפגעו בצורה מהותית בירידה בשערי המט"ח, הפסיקו לעבוד במשמרת שנייה ושלישית וצמצמו את השעות הנוספות כדי לחסוך בעלויות; חברות הייטק רבות החלו בתקופה האחרונה בקיצוץ משמעותי בהוצאות שלהן, בפיטורי עובדים, בקיצוצי שכר ובונוסים; עשרות מפעלים מדווחים כי נאלצו להוציא עובדים לחופשה מאונס כחלק מהצעדים לחסכון והתייעלות בשל התרסקות שערי המט"ח. כמו כן, כ-60% מהחברות הציבוריות דיווחו על הרעה בדו"חות הכספיים שלהן ובנוסף נרשמה ירידה של כ-2 מיליארד שקל (17.5%) בהכנסות המדינה ממסי חברות בשליש הראשון של השנה.
 
נשיא התאחדות התעשיינים טוען, כי ההתייחסות שאנו שומעים מהאוצר, שהבעיה היא כאילו בסקטור מסוים, היא המשך מדיניות בת היענה. אין ספק, טוען ברוש שהמשבר התחיל ביצוא התעשייתי אבל התרסקות הדולר משפיעה גם על ענפים אחרים כמו למשל התיירות. מעיון בדו"חות של חברות הציבוריות ניתן לראות בבירור את ההשפעה גם על ענפי המסחר והשירותים.
 
הפעולות שדורש נשיא התאחדות התעשיינים משר האוצר לבצע על מנת לתמוך בכלכלה ולחזק את הצמיחה, הן - האצת הפחתת המסים, השקעה בתשתיות, הקפאת העלויות למגזר העסקי, הקמת קרן להאצת השיווק לחו"ל ליצואנים ולתיירות והוזלת עלויות להובלה ימית - אינן ממוקדות בסיוע לתעשייה בלבד, אלא הן פעולות שירחיבו את הפעילות הכלכלית במשק כולו, ויהוו פתרון להמשך הצמיחה עד להתאוששות ענפי היצוא.  
 
אם האוצר היה מגלה מנהיגות ומבצע פעולות אלו ואחרות, במקום להסתפק במדיניות של "לעקוב אחר הנתונים", טוען ברוש, גם שנת 2008 לא היתה אבודה כלכלית, 50 אלף עובדים לא היו מאבדים את מקומות עבודתם ו/או היו מצטרפים למעגל העבודה ואילו התחזיות לשנת 2009 היו אחרות, ולא עם האטה נוספת בפעילות, כפי שהן צופות.
 
ברוש מזהיר כי אם לא ינקטו פעולות ממשיות, המשק עלול לגלוש להאטה חריפה שייקח זמן רב לצאת ממנה.
 
ברוש קרא לרוה"מ אהוד אולמרט, להיכנס ולהתערב בניהול המדיניות הכלכלית.