שרגא ברוש: המפעלים בצפון רוצים להמשיך לעבוד כרגיל

התאחדות התעשיינים הגיעה להסדר עם פיקוד העורף על נוהלי עבודה ב-1,800 מפעלי התעשייה בצפון. עד כה פנו להתאחדות התעשיינים 150 תעשיינים אשר ביקשו הבהרות בנוגע למצב


00:00 ,18.07.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

התאחדות התעשיינים הגיעה להסדר עם פיקוד העורף על נוהלי עבודה ב-1,800 מפעלי התעשייה בצפון. עד כה פנו להתאחדות התעשיינים 150 תעשיינים אשר ביקשו הבהרות בנוגע למצב

 

התאחדות התעשיינים הגיעה להסדר עם מפקד פיקוד העורף האלוף גרשון יצחק, על נהלי עבודה ב-1,800 מפעלי התעשייה בצפון. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים.

 

ברוש ציין, כי ע"פ הסיכום עם מפקדת פיקוד העורף - 250 המפעלים המצויים באזור שהוגדר כאזור עימות דהיינו: עמק החולה, גליל עליון מזרחי, אזור יחיעם ואזור נהריה, יוכלו לחזור לעבודה לאחר קבלת האישור המתאים, או כלשון נוהל עבודה שהושג: "מפעלים הנמצאים באזור שהוגדר כאזור עימות ואשר העבודה בו מתקיימת במבנים סגורים בקרבת מרחבים מוגנים, יכולים לעבוד באישור קצין ההגנה המרחבית של פיקוד הצפון. לצורך כך כל מפעל חייב לפנות לקצין ההגנה המרחבית באזורו לשם קבלת אישור עבודה". כיום רובם הגדול של המפעלים באזור זה סגור.

 

עוד נקבע, כי מפעלים הנמצאים במרחב צפת, כרמיאל, טבריה, חיפה, הקריות, עכו, נשר וטירת הכרמל (כ-1,200 במספר) רשאים לעבוד ובלבד שהעבודה מתקיימת במבנים סגורים בקרבת מרחבים מוגנים.

 

בכנס שערכה אתמול התאחדות התעשיינים באזור התעשייה תפן שבצפון בהשתתפותם של עשרות תעשיינים, הביעו התעשיינים את רצונם לחזור לעבודה ולהחזיר את המפעלים לשגרה. התעשיינים הדגישו את החשיבות בשמירת הלקוחות ולכן ביקשו מנשיא התאחדות התעשיינים שיפעל מול משרדי הממשלה המתאימים ומול

צה"ל ופיקוד העורף, על מנת להחזיר את מירב המפעלים לעבודה.

 

ברוש אמר במפגש, כי ישנה חשיבות רבה לעורף חזק, המאפשר לחיים להתנהל כסדרם, ככל שניתן.

 

עמוס שלו, מנכ"ל מפעל ברמד, אמר במפגש, כי יש לנסות להשיג הקלות למפעלים בצפון כך שמנכ"ל מפעל לא יעבור עבירה פלילית באם הוא מפעיל מפעל באזור קו עימות.

 

דוד פלד ממפעל רגבה אמר במפגש כי עד היום אינו יודע מהו קו עימות, הצבא לא הוציא הוראות ברורות בנושא זה.

 

דני קליין, מנכ"ל מפעל דקורה, אמר במפגש כי חלק גדול מהתעשייה עובד ליצוא. יש לנו בעיה, אנו במפעל שלנו צריכים להשקיע  עשרות אלפי שקלים בשימור לקוחות מחו"ל, יש לדאוג שהמפעלים יעבדו, אם לא - ניכנס לתסבוכת גדולה, אנו רוצים לעבוד והעובדים שלנו רוצים לעבוד. לדעתו, מפעלים צריכים לחזור לשגרה עד כמה שניתן עם כל הסיכון הכרוך בכך. יש לאפשר לעובדים הרוצים להגיע למקומות עבודה, לעשות זאת. לדבריו, כל נושא הגדרת קו העימות הינו אנכרוניסטי.

 

עופר שובל, מנכ"ל ארזים טכנולוגיות, אמר במפגש: "אנו רוצים לחזור לעבודה ויש לדאוג לכך שהאחריות הפלילית לא תשב לי על הכתפיים". לדבריו, מפעלו עובד בעיקר ליצוא ואת הלקוחות בחו"ל לא מעניין המצב הביטחוני, הם רוצים לקבל את המוצר.

 

אילן כהן, מנכ"ל מפעל מתכת מעלות, אמר במפגש כי מפעלו מיועד ליצוא "עד שבנינו את השווקים לקח זמן רב, הלקוחות לא יחכו לנו".

 

מיכאל אילוז, מנכ"ל טבע נאות, אמר במפגש כי חייבים להקים ועדת מיגון אשר תנחה את המפעלים מהן הדרישות הביטחוניות כדי להמשיך ולעבוד בשעת מלחמה.

 

חנן איתי, המייצג את המפעלים בקיבוץ דן, אמר במפגש כי לא צריך לסגור את המפעלים אם פעם ביום נופלת קטיושה. יש לתבוע מהממשלה כי אנו במלחמה ובמלחמה עובדים יותר קשה ולא קל יותר.

 

ממטה החירום בהתאחדות התעשיינים הפועל בצפון נמסר, כי עד כה פנו להתאחדות התעשיינים 150 תעשיינים, חלקם ביקש אינפורמציה שוטפת לגבי מוקד של מס רכוש ופיקוד העורף, חלקם העלו שאלות הנוגעות לאופי הפיצוי ודרכי הפיצוי לנזק עקיף. כן הועלו סוגיות הנוגעות לאי הבהירות וחוסר הוודאות בכל הקשור להנחיות פיקוד העורף בפתיחת מפעלים ויציאה לעבודה.