תעשיית הפלסטיקה מגלה סימני התאוששות - גידול של 17% ביצוא בשנת 2003

צבי ימיני: למרות שהתעשייה הישראלית טרם יצאה מהמיתון, תעשיית הפלסטיקה מגלה סימני התאוששות - גידול של 17% ביצוא בשנת 2003; גידול של כ-6% במכירות לשוק המקומי וקליטה של כ-1,100 עובדים בענף


00:00 ,10.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
צבי ימיני: למרות שהתעשייה הישראלית טרם יצאה מהמיתון, תעשיית הפלסטיקה מגלה סימני התאוששות - גידול של 17% ביצוא בשנת 2003; גידול של כ-6% במכירות לשוק המקומי וקליטה של כ-1,100 עובדים בענף; מזהיר - שביתות בנמלים עלולות לטרפד את צמיחת התעשייה הישראלית בכלל והפלסטיקה בפרט; קורא למנכ"ל משרד התמ"ת להכפיל ההשקעות בפרוייקטים של עיצוב וחדשנות טכנולוגית, ל-24 מליוני ש"ח בשנה ולהגדיל את הסיוע למחקר ופיתוח ל-2 מליוני שקל; טוען כי אין בניצני הצמיחה של תעשיית הפלסטיקה בכדי לפתור את בעיית האבטלה.

למרות שהתעשייה הישראלית טרם יצאה מהמיתון, תעשיית הפלסטיקה מגלה סימני התאוששות לאחר 3 שנים של קיפאון. זאת בשל השקעות מאסיביות של יצרני הפלסטיקה והגומי בחדשנות, עיצוב ופיתוח. בשנת 2003 גדל יצוא תעשיית הפלסטיקה והגומי ב-17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והוא הסתכם בכ-1.38 מיליארד דולר. כך מסר צבי ימיני, יו"ר איגוד הפלסטיקה והגומי בהתאחדות התעשיינים ויו"ר צ.א.ג.

ימיני מזהיר, כי שביתות חדשות לבקרים בנמלים עלולות לטרפד את צמיחת התעשייה בכלל ותעשיית הפלסטיקה והגומי בפרט.

מכל מקום, הוא סבור, כי אין בניצני הצמיחה של תעשיית הפלסטיקה בכדי לפתור את בעיית האבטלה.

עוד מסר, כי המכירות לשוק המקומי גדלו בשנת 2003 בכ-6% לעומת 2002 והסתכמו ב-1.53 מיליארד דולרים.

סה"כ גדל מחזור המכירות של הענף בשנת 2003 ב-11% לעומת 2002, והסתכם ב-2.9 מיליארד דולרים.

ימיני הוסיף, כי הנתונים המעודדים על תעשיית הפלסטיקה באים לידי ביטוי גם בכוח אדם. בשנת 2003 קלט הענף כ-1,100 עובדים – המהווים כ-5% מכלל המועסקים בו. ענף הפלסטיקה והגומי מעסיק כיום כ-21,000 עובדים.

ימיני ציין, כי גם השקעות הענף בציוד מיבוא גדלו בשנת 2003 בכ-8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והם הסתכמו ב-81 מליוני דולרים. צריכת חומרי הגלם גדלה בכ-6% והיא מסתכמת ב-850 אלף טון.

ימיני טוען, כי את הסיבות לצמיחת הענף ניתן לתלות במספר גורמים ביניהם – מאמצי השיווק הניכרים ב-3 השנים האחרונות, בעקבות האינתיפאדה והירידה בביקושים המקומיים. דבר שגרם לתעשייני הענף להפנות את מאמצי השיווק לחו"ל. בשנת 2003 מאמצים אלו נשאו פרי; סיבה נוספת לצמיחה היא העובדה כי יצרני הפלסטיקה השקיעו בשנים האחרונות מאות מיליוני דולרים בחדשנות, בעיצוב ובפיתוח מוצרים חדשים. דבר שהביא לגידול במכירות. כמו כן פעילות גלובלית של חברות פלסטיקה בעלות מפעלים ונציגויות בחו"ל – דבר שהביא גם הוא לגידול במכירות. בין החברות שלהן מפעלים / נציגויות בחו"ל נמנות נטפים, צ.א.ג, כתר, פלרם, פלסאון ועוד. סיבות נוספות לגידול הינן העליה בשיעור החליפין של היורו, עליית מחירי חומרי הגלם של תעשיית הפלסטיקה שבעקבותיה חלה עליה במחירי המוצרים הענפים הסופיים בתעשייה זו.

ימיני קרא למנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור, לפעול להכפלת ההשקעות בפרוייקטים של עיצוב וחדשנות טכנולוגית בתעשיית הפלסטיקה והגומי, מ-12 מליוני ש"ח בשנה כיום, ל-24 מליוני ש"ח.

כן קרא ימיני למשרד התמ"ת להגדיל את תקציב הסיוע למחקר ופיתוח בתעשיית הפלסטיקה והגומי, מ-1 מליון שקל ב-2003, ל-2 מליון שקל השנה.