IATA: ירידה משמעותית בטיסות המטען בספטמבר

למרות שבחודש מאי הגיעו מספר הטיסות לשיא וחזרו לרמתן לפני תקופת המיתון, נרשמה תוך חודשיים ירידה גדולה מהצפוי. עם זאת, חברות ההובלה האווירית במזרח התיכון משגשגות והן היחידות שרשמו גידול בתקופה הנתונה


00:00 ,28.10.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

למרות שבחודש מאי הגיעו מספר הטיסות לשיא וחזרו לרמתן לפני תקופת המיתון, נרשמה תוך חודשיים ירידה גדולה מהצפוי. עם זאת, חברות ההובלה האווירית במזרח התיכון משגשגות והן היחידות שרשמו גידול בתקופה הנתונה
 
לפי פרסומים זרים, ארגון חברות התעופה הבינלאומי IATA (The International Air Transport Association) מדווח על גידול של 14.8% בלבד בטיסות המטען ברחבי העולם בחודש ספטמבר השנה. זאת לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, מדובר בירידה משמעותית ביחס לגידול של 19% שנרשם בחודש אוגוסט.
 
הירידה בחודש ספטמבר הייתה גדולה מן הצפוי, וזאת למרות שלפי התחזיות הייתה צפויה ירידה במשלוחים האוויריים לקראת סוף 2010. ביטחון העסקים וביטחון הצרכנים נותר נמוך במקומות רבים בעולם. עלייה בצורך באספקה והצטיידות הביאו לגידול בהעברת המטענים בתחילת השנה, אך הכלכלה עדיין לא התייצבה.
 
"מספרי טיסות המטען מדאיגים" אמר ג'ובאני ביזיגנני (Giovanni Bisignani), מנכ"ל IATA והוסיף: "פעילות טיסות המטענים ירדה ב- 6% מאז השיא בגידול בחודש מאי שהשתווה לתקופה של לפני המשבר הכלכלי. מה שאנו רואים בשוק המטענים האוויריים משתקף באופן בלתי נמנע בכלכלה העולמית".
 
ספטמבר היה החודש השני ברציפות בו נרשמה ירידה בביקוש להובלת מטענים (ירידה של 1% באוגוסט ו-2.1% בספטמבר) חברות הההובלות האירופיות רשמו עלייה של כ-11% בביקוש להובלת מטענים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. למרות שההיחלשות ביורו עזרה לייצוא לאירופה, הביקוש להובלת מטענים לחברות הובלה אירופיות עדיין נמוך ב- 14% בהשוואה לתקופה של לפני המיתון.
 
במקרה של חברות התובלה הצפון אמריקאיות ישנו גידול של 13% בלבד בחודש שעבר. זאת לעומת 21.2%  בחודש אוגוסט, מדובר בנתון נמוך ב-1% בהשוואה לתקופה של לפני המיתון.
 
חברות ההובלות האסיאתיות רשמו בספטמבר גידול של 15% בביקוש להובלת מטענים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אך גם כאן מדובר בירידה לעומת חודש אוגוסט בו נרשם גידול של 22.3%. כתוצאה מכך, חזרו חברות אלה למצבן בתחילת תקופת המיתון בשנת 2008. מכיוון שחלקן בשוק ההובלה האווירי, העומד על 44%, מהווה החלק הארי, תרומתן לירידה העולמית הייתה הגדולה מכולן.
 
חברות ההובלות מהמזרח התיכון דחו את הירידה עם גידול של 24% בביקוש להובלת מטענים החודש לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. למרות שזהו אחוז נמוך מה- 24.2% שנרשמו באוגוסט, בהתאמה לתקופה העונתית מדובר בגידול של 1.4% בחודש ספטמבר לעומת אוגוסט. יתר על כן, בהשוואה לתקופה של לפני המיתון, מובילות החברות במזרח התיכון שליש יותר מטען מאשר בתקופה של לפני המשבר הכלכלי.
 
חלקן של חברות ההובלות במזרח התיכון בשוק ההובלה העולמי הוא הרביעי בגודלו ומהווה 10.6%. כאמור, חלקן של חברות ההובלות האסיאתיות הינו 44%. חלקן של החברות האירופאיות עומד על 24.7%. החברות הצפון אמריקאיות מהוות 16.3% מנתח השוק ואילו החברות הדרום אמריקאיות והאפריקאיות מהוות 2.9% ו- 1.3% בהתאמה.
 
"מצב התעשייה הוא הפכפך" אמר ביזיגנני והוסיף כי הירידה המשמעותית בתובלה האווירית היא סימן לאי-סדר הצפוי בעתיד הקרוב.