מועצת המובילים למפכ״ל המשטרה: הנוהל של המשטרה אינו חוקי

מועצת המובילים והמסיעים פנתה במכתב למפכ״ל משטרת ישראל, קובי שבתאי, וביקשה כי יקפיא את הנוהל החדש לגבי תקנות תעבורה - תקנה 85 עד לקבלת החלטה מקצועית. טוענת: הנוהל לא הוצא לשימוע לפני הפצתו לגורמים הרלוונטיים ועל כן אינו חוקי


11:57 ,03.01.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

מועצת המובילים והמסיעים פנתה אתמול במכתב למפכ״ל משטרת ישראל, קובי שבתאי, וביקשה את התערבותו המיידית בנושא תקנות תעבורה - תקנה 85 על מנת שיקפיא את יישום הנוהל עד לקבלת החלטה מקצועית במסגרת פורום של משטרת ישראל, משרד התחבורה ומועצת המובילים והמסיעים.

 

לטענת המובילים, על פי החלטת ממשלה 2118 (מתאריך 22 באוקטובר 2014) כל רגולציה חדשה חייבת לעבור תהליך של הערכת השפעות טרם התקנתה - ורגולציה זו של המשטרה לא עברה תהליך כזה. כמו כן, קבעה הממשלה בהחלטתה כי ״שקיפות היא ערך מרכזי בקביעת מדיניות רגולטורית ככלל, ובתהליכי הערכת השפעות רגולציה בפרט״.

 

מועצת המובילים והמסיעים צירפה למכתבה למפכ״ל המשטרה שבתאי חוות דעת של היועמ״ש של המועצה שטוענת כי הנוהל של המשטרה למעשה איננו חוקי, וזאת מהסיבות הבאות: הנוהל לא הוצא לשימוע לפני הפצתו לגורמים הרלוונטיים כולל לחברות ההובלה, לא נעשה כל תהליך של הערכת השפעת הנוהל על הציבור, ובנוסף הנוהל לא ישים - אין למשטרה די כוח אדם בכדי ללוות כל כך הרבה שינועים המוגדרים כחורגים. 

 

נזכיר כי כבר בחודש ספטמבר יצא אל משטרת ישראל ומשרד התחבורה מכתב עליו חתומים רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, וגבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים. במכתב צוין כי משטרת ישראל שינתה נוהל עבודה מוסכם של משרד התחבורה לקביעת סמכות ליווי בתנועת רכב ציוד כבד  וקבעה נוהל חדש שפורסם מבלי שהוצג בפני גורמים חיצוניים בהם אגף הרכב במשרד התחבורה ומועצת המובילים. הנוהל החדש של המשטרה עוסק בהיתרים והגבלות לשינוע מטענים חורגים ומשנה את כללי הובלת מטען חורג בליווי עצמי לחלוטין - הן בהיבט התהליך עצמו והן בהיבט הנתונים. המשמעות: קרוב ל-1,000 הובלות של מטענים חורגים המתבצעות מדי יום על פי הנוהל הישן המאפשר ליווי עצמי יצטרכו להיות מבוצעות כעת בליווי משטרתי.

 

עוד טענו התעשיינים והמובילים כי המידות שהוגדרו בנוהל שונות מהותית מהמידות שהוגדרו בסיכום עם משרד התחבורה. למשל: על פי נוהל משרד התחבורה משנת 2020 מטען באורך של עד 32 מטר יכול להיות מובל בליווי עצמי, אך לפי נוהל המשטרה החדש אורך המטען יכול להיות עד 25 מטר. רוחבו של המטען החריג לפי הנוהל הישן - 4.5 מטרים ולפי נוהל המשטרה החדש - 4 מטרים. גובה המטען החריג על פי הנוהל הישן - 5.2 מטרים ולפי הנוהל החדש – 4.8 מטרים. עוד טוענים התעשיינים והמובילים כי הם - כגופים המקצועיים המבצעים את עבודות ההובלה וההרכבה בפועל - לא נדרשו להגיב או להתייחס לנוהל בצורה מקצועית טרם כתיבתו, וכאמור טרם פרסומו. במועצת המובילים מוסיפים כי בגלל מחירו היקר של הליווי המשטרתי, מדובר בתוספת עלות של פי 10 מעלות ההובלה עצמה.