אתמול (ד') נמסרה לרכבת ישראל הרכבת הראשונה אשר עברה הסבה לפעילות ברשת חשמלית.
הרכבת החשמלית הינה שיטת ההפעלה המקובלת ברוב המדינות המתקדמות. הרכבת ותאפשר בעתיד את הגדלת מספר המושבים בכל רכבת ושדרוג יכולת ההאצה והבלימה. המשמעות היא רכבות מהירות, ארוכות ואמינות יותר, שתסענה יותר נוסעים בפחות זמן ובפחות רעש וזיהום אוויר.
במסגרת ההתקשרות של רכבת ישראל עם חברת בומברדייה לאספקת קרונות חדישים, קיבלה רכבת ישראל 72 קרונות רכבת המותאמים לנסיעה ברשת חשמל. במקביל פועלת חברת בומברדייה להסבתם של 293 קרונות קומתיים, הפועלים היום על ידי קטר דיזל, ולהתאימן לפעילות עם קטר חשמלי ברשת חשמלית. בנוסף תחל גם הסבתם של 132 קרונות שיוצרו על ידי חברת סימנס.
הקרונות שהוסבו לפעילות לעידן החישמול שודרגו על ידי חברת בומברדייה בהיבטים בטיחותיים, טכניים ותפעוליים, בכללם: התאמה לנסיעה במנהרות שאורכן מעל ל-2 ק"מ, תוך יישום תקנים אירופאים מתקדמים לבטיחות אש; הגדלת מהירות הנסיעה המרבית מ-140 ל-160 קמ"ש; במקביל להעלאת מהירות הנסיעה, הותקנה מערכת בלימה אלקטרו-פניאומאטית, המאפשרת בלימה מהירה ויעילה יותר; נוספו מערכות מתקדמות לבקרה ושליטה המאפשרות, בין השאר, ממשק עם קטר חשמלי ושליטה בזרוע הפנטוגרף (המאפשרת קבלת חשמל מקו המתח העילי); הותקנו מערכות ניהול אנרגיה.
במקביל להסבת קרונות הרכבת, נערכת רכבת ישראל במספר מישורים לקידום פרויקט החישמול, בין השאר על ידי הקמת תשתיות החישמול, רכש רכבות חשמליות, בניית מוסכים חשמליים, התאמת מוסכים קיימים והקמת מערכת איתות ותקשורת חדישה.
בטקס פנימי שנערך בנוכחות יו״ר דירקטוריון רכבת ישראל חוסאם בשארה, סמנכ״ל חטיבת הנייד בני לביא וסגן נשיא בומברדייה וראש חטיבת השירות מייקל פורר, אמר בשארה: "רכבת ישראל נערכת, בכל המישורים, לקראת כניסתה לעידן הרכבות החשמליות. המעבר לשיטת הפעלה של רכבת חשמלית, המקובלת בכל המדינות המתקדמות, יהווה קפיצת מדרגה משמעותית בכל תחום הנוגע להפעלת הרכבת והוא הגורם המרכזי ביכולת העתידית של הרכבת להמשיך לצמוח ולהגיע ליעדים חדשים".
פורר: ״כבוד גדול עבורי להיות כאן. זהו ציון הישג משמעותי בשיתוף הפעולה הארוך בין רכבת ישראל ובומברדייה. אני רוצה להודות באופן אישי לאנשי הרכבת ולצוות שלנו".