הוצגה תוכנית נתיבי ישראל בהשקעה של 27.5 מיליארד שקל

התוכנית כוללת פיתוח תשתיות מקריית שמונה ונהרייה בצפון ועד משאבי שדה ואילת בדרום. בשלב הראשון, שיבוצע בין השנים 2010-2020, תוקמנה תשתיות בהיקף של 27.5 מיליארד שקל


00:00 ,23.02.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

התוכנית כוללת פיתוח תשתיות מקריית שמונה ונהרייה בצפון ועד משאבי שדה ואילת בדרום. בשלב הראשון, שיבוצע בין השנים 2010-2020, תוקמנה תשתיות בהיקף של 27.5 מיליארד שקל
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ הציגו אתמול את תוכנית "נתיבי ישראל" להשקעה של עשרות מיליארדי שקלים בתשתיות התחבורה בישראל. התוכנית תובא לאישור הממשלה ביום רביעי הקרוב.
 
השר כץ ציין כי התוכנית כוללת פיתוח תשתית תחבורתית, יבשתית בינעירונית מקרית שמונה ונהריה בצפון ועד משאבי שדה ואילת בדרום, במטרה לאכלס ולפתח את הגליל והנגב. שר התחבורה ציין כי פיתוח התשתית התחבורתית יכלול תוואי אורך של מסילות ברזל וכבישים ראשיים וכן מספר צירי רוחב.
 
הפרוייקט יבוצע בשני שלבים: בשלב הראשון שיבוצע בין השנים 2010-2020 תוקמנה תשתיות תחבורה בינעירוניות והסעת המונים בהיקף של 27.5 מיליארד שקל. הפרוייקטים שיוקמו במסגרת השלב הראשון הינם בנוסף לתוכניות המאושרות והמתוקצבות בתחומי התחבורה הבינעירוניות והעירוניות בסך של כ-35 מיליארד שקל שיבוצעו בהתאם למדיניות שר התחבורה.
 
שר התחבורה מסר כי התקציב עבור הפרוייקטים, לרבות מענקי ההקמה לפרוייקטים בשיתוף המגזר הפרטי יהיו בתוספת לתקציב השנתי המאושר העומד על תשעה וחצי מיליארד שקל לשנה.  
 
בין הפרוייקטים המתוכננים בשלב א': הקמת מסילת ברזל בין כרמיאל לחיפה, בעלות של 3.4 מיליארד שקל, הקמת מסילת העמק (חיפה-בית שאן-שייח' חוסיין), בעלות של 3.4 מיליארד שקל, הקמת המסילה המזרחית (לוד-חדרה), הקמת מסילה רביעית בנתיבי איילון, חישמול הרכבת ורכישת ציוד נייד עבור הרכבת בהיקף של יותר מ-11 מיליארד שקל.
 
השלב הראשון של התוכנית כולל גם פיתוח כבישים בהם: הארכת כביש חוצה ישראל צפונה, בהיקף של כ-5 מיליארד שקל, מהם כ-2 מיליארד במימון המגזר הפרטי (עין תות-צומת סומך וצומת סומך-כברי) הארכת כביש חוצה ישראל דרומה, בהיקף של כ-5 מיליארד שקל (להבים-שוקת ושוקת-צומת הנגב).
 
השלב השני של התוכנית שיחל בשנת 2020 ואילך יכלול הקמת מסילת רכבת בין קרית שמונה לכרמיאל, מסילת רכבת לאורך כביש חוצה ישראל, מסילת רכבת לאילת וכן כבישים מהירים בצפון והמשך כביש חוצה ישראל דרומה עד צומת הנגב.
 
ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר כי מדינת ישראל היא מהמדינות הקטנות בעולם ואין כל סיבה שלא תהפוך לאחת המדינות המרושתות והמתקדמות בעולם, תוך דגש על רשת תחבורה מהירה ויעילה. לדבריו, עם יישום התוכנית רוב תושבי המדינה יחיו במרחק של שעת נסיעה אחת ממרכז הארץ וחלקם האחר במרחק של שעתיים לכל היותר.
 
ראש הממשלה העלה על נס את תרומתו של שר התחבורה ופעילותו במשרד התחבורה מאז כניסתו לתפקיד וציין כי השר כץ "עובד כבולדוזר בפתיחת פלונטרים של פרוייקטים שהיו תקועים במשך שנים רבות".
 
שר התחבורה ציין כי מדובר בתוכנית לאומית בעלת חשיבות כלכלית ממדרגה ראשונה שתחבר את הנגב והגליל לליבה של מדינת ישראל. לדבריו, התוכנית תביא לצמיחה כלכלית, תחסוך בפקקים ובעומסי תנועה וכן תשפר את הבטיחות ואת איכות הסביבה.
 
השר כץ הוסיף כי התוכנית היא גם בעלת חשיבות חברתית מהמעלה הראשונה שכן מאז הנהיג בגין את תוכנית שיקום השכונות שנועדה לצמצם את הפער החברתי לא בוצעה תוכנית חברתית בהיקף דומה.
 
"כ-30% מהאוכלוסייה במדינת ישראל גרה כיום בגליל ובנגב. היעד המרכזי של התוכנית החדשה הוא להביא לכך שלפחות 45%-50% מהתושבים במדינה יגורו בנגב ובגליל. יש לכך חשיבות ביטחונית וגם חברתית" הוסיף שר התחבורה.